Första bilderna på Penryn

Permalänk
Melding Plague

Första bilderna på Penryn

Vid en presstur av Intels nya fabrik Fab 28 i Kiryat Gat, Israel, visade Intels Roni Friedman upp den första 45-nanometers Penryn-processor som någonsin visats på bild. De nya processorerna skall släppas i andra hälften av detta år.

Läs nyheten: Första bilderna på Penryn

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt lågupplöst och suddig bild, plus knubbiga händer ivägen.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

När kommer K8L? :/

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Nice. Penryn verkar kunna bli en fin processor.

Permalänk
Medlem

är det en quad core eller uppdatering av core2duo eller helt ny serie?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Discokungen

Har jag missat något? Var är bilden? =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Har jag missat något? Var är bilden? =/

I artikeln, du vet, den du kommenterar Fast på sidan dom länkar till

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Har jag missat något? Var är bilden? =/

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

När kommer K8L? :/

K8L, eller "Barcelona", debuterar i vår. Först som en Opteron på Sockel 1207, men det kommer att komma konsumentversioner också och AMD har i dagarna och sagt att Opteron-verran ska vara 40% snabbare än Xeon-versionen av Kentsfield "over a variety of applications" alltså i flera olika program. Det återstår att se, men i vilket fall verkar det bli ett stort lyft jämfört med K8 och AMD verkar kunna vara på banan igen.

En intressant detalj är att man kommer att sänka klockfrekvenserna mot nuvarande modeller, det kommer alltså att vara 40%+ snabbare trots lägre klockfrekvens. Det är också meningen att energiförbrukningen ska minska.

Go AMD

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Har jag missat något? Var är bilden? =/

Inte mycket information varken här på Sweclockers eller i den artikeln det länkades till.

Rätta mig om jag har fel för mig, men som jag förstått det handlar detta om en mobil processor för bärbara datorer, vilken ska stödja 64-bitar samt ha två kärnor.

Permalänk

fast amds arkitektur har väll aldrig varit lika beroende av hasstigheten på processorn på samma sätt som intel?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
fast amds arkitektur har väll aldrig varit lika beroende av hasstigheten på processorn på samma sätt som intel?

Åtminstonde ifall du menar P4 vs A64.

A64 hade fördelen med kortare pipelines och högre IPC (2 komplexa och 1 enkel).

P4 o sin sida hade 31-34 (prescott) pipelines och 2 IPC (ifall kommer ihåg rätt).

För att Intel skulle kunna hålla sig kvar i gamet var de tvungna att skruva upp hastigheterna. Det krävde längre och fler pipelines, och vi vet alla var det slutade i form av hög värmeutveckling etc....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
K8L, eller "Barcelona", debuterar i vår. Först som en Opteron på Sockel 1207, men det kommer att komma konsumentversioner också och AMD har i dagarna och sagt att Opteron-verran ska vara 40% snabbare än Xeon-versionen av Kentsfield "over a variety of applications" alltså i flera olika program. Det återstår att se, men i vilket fall verkar det bli ett stort lyft jämfört med K8 och AMD verkar kunna vara på banan igen.

En intressant detalj är att man kommer att sänka klockfrekvenserna mot nuvarande modeller, det kommer alltså att vara 40%+ snabbare trots lägre klockfrekvens. Det är också meningen att energiförbrukningen ska minska.

Go AMD

Det kanske inte framgick men jag var sarkastisk. Faktum är att jag hört samma fras "AMD ska släppa en värsting bla bla bla..." för ett halvår sen.

Men missförstå mig inte, jag vill gärna att AMD släpper sin nya CPU - det är bara spännande att se ny teknologi, men jag VÄGRAR tro allt som sägs innan det finns riktiga tester ute! Dessutom vill jag se hur den klockar också! Med andra ord är allt snack just nu bara bullshit.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

Celebrity ^^^ ... och ibland infriar "bullshit" förväntningarna, för annars hade du knappast köpt en E6400.

Annars håller jag med dig, för "förhandsinformation" är till stor del marknadsföring.

Sidospår: vad avser "bench stable" in din sig? 3D? SuperPi? Prime i x timmar? Jag är bara nyfiken och intresserad av vilka resultat som uppnås luftkylt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Celebrity ^^^ ... och ibland infriar "bullshit" förväntningarna, för annars hade du knappast köpt en E6400.

Annars håller jag med dig, för "förhandsinformation" är till stor del marknadsföring.

Sidospår: vad avser "bench stable" in din sig? 3D? SuperPi? Prime i x timmar? Jag är bara nyfiken och intresserad av vilka resultat som uppnås luftkylt.

1) ^^^... nej, det heter Celerity \Ce*ler"i*ty\, n. [L. celeritas, from celer swiftm speedy: sf. F. c['e]l['e]rit['e].].

2) Jag köper mina prylar efter hur de presterar i tester och hur pass bra de överklockar. Skulle AMD haft en bättre CPU när jag byggde min dator (ett halvår sen) skulle jag köpt AMD.

3) Var ett bra tag sen jag benchade, men om jag inte minns fel så klarade jag av att köra SPI 32 MB, men med errors i dualprime.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
fast amds arkitektur har väll aldrig varit lika beroende av hasstigheten på processorn på samma sätt som intel?

Dothan, säger det dig något?

Men nu förtiden så har bägge tillverkarna såpass bra presterande prollar så att man inte behöver bekymra sig över vilken man råkar få i burken. tycker jag iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
1) ^^^... nej, det heter Celerity \Ce*ler"i*ty\, n. [L. celeritas, from celer swiftm speedy: sf. F. c['e]l['e]rit['e].].

2) Jag köper mina prylar efter hur de presterar i tester och hur pass bra de överklockar. Skulle AMD haft en bättre CPU när jag byggde min dator (ett halvår sen) skulle jag köpt AMD.

3) Var ett bra tag sen jag benchade, men om jag inte minns fel så klarade jag av att köra SPI 32 MB, men med errors i dualprime.

1.) Jag ber om ursäkt. Det var ingen ordlek ifrån min sida än om du kan bli en "celebrity" för att du är en "celerity".

2.) På sätt och vis samma här, även om en krets av tech-kompisar som jag litar på har en sista inverkan; ifall de själv hunnit testa varan ifråga.

3.) Tack. Det betyder att dina resultat mer eller mindre håller sig inom de vanliga ramarna. 3.9 och 4 lät mycket för att var Prime stabilt, även om din luftkylning är av bästa klass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik

Rätta mig om jag har fel för mig, men som jag förstått det handlar detta om en mobil processor för bärbara datorer, vilken ska stödja 64-bitar samt ha två kärnor.

Precis. Det är i princip en 45nm-krympning av Merom med mer L2 cache.

Krympningarna av Conroe och Kentsfield heter ju som bekant Wolfdale respektive Yorkfield, men det är ju i princip samma processorkärna som Penryn, och Intel använde ju Merom i sitt marknadsföring istället för Conroe.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
K8L, eller "Barcelona", debuterar i vår. Först som en Opteron på Sockel 1207, men det kommer att komma konsumentversioner också och AMD har i dagarna och sagt att Opteron-verran ska vara 40% snabbare än Xeon-versionen av Kentsfield "over a variety of applications" alltså i flera olika program. Det återstår att se, men i vilket fall verkar det bli ett stort lyft jämfört med K8 och AMD verkar kunna vara på banan igen.

En intressant detalj är att man kommer att sänka klockfrekvenserna mot nuvarande modeller, det kommer alltså att vara 40%+ snabbare trots lägre klockfrekvens. Det är också meningen att energiförbrukningen ska minska.

Go AMD

40% snabbare på samma klockfrekvens gissar jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
40% snabbare på samma klockfrekvens gissar jag?

Eller att deras snabbaste är 40% snabbare än Intels långsamaste?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Eller att deras snabbaste är 40% snabbare än Intels långsamaste?

Hehe. Så dumma är dom nog inte

Permalänk
Medlem

Har inte han på bilden världens gulaste tänder ?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Åtminstonde ifall du menar P4 vs A64.

A64 hade fördelen med kortare pipelines och högre IPC (2 komplexa och 1 enkel).

P4 o sin sida hade 31-34 (prescott) pipelines och 2 IPC (ifall kommer ihåg rätt).

För att Intel skulle kunna hålla sig kvar i gamet var de tvungna att skruva upp hastigheterna. Det krävde längre och fler pipelines, och vi vet alla var det slutade i form av hög värmeutveckling etc....

det var precis det jag menade. har en prescott i 3,6ghs out of the box och den är inte så snabb som man kan tro, och varm som en kärnreaktor.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
det var precis det jag menade. har en prescott i 3,6ghs out of the box och den är inte så snabb som man kan tro, och varm som en kärnreaktor.

Känner igen mig i den situationen. Gick från en Nortwood på 3,2Ghz till en Opteron 144... snacka om skillnad

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Har inte han på bilden världens gulaste tänder ?

Vad har det med saken att göra?