Misslyckad linuxinstallation

Permalänk
Medlem

Misslyckad linuxinstallation

Tjena jag hade en tråd förut om att boota linux från usbminne.
De gick bra och så men tyvär så hade inte DSL några drivrutiner till mina nätverkskort på mina datorer så jag hitta nåt kallat DSL-N som hade stöd för fler drivrutiner.
så jag la in ison på en skiva och starta om och när jag väl kommit in så tryckte jag på Install to usb pendrive. Jag är inte så duktig på Linux så när den frågade vilken enhet jag skulle intallera på skrev jag sda1.
Jag startade om men tyvär blev de boot failed så då tog jag ut usbminnet och tänkte starta med mitt gamla Xp och till min förvåning så verkade de som om Xp försvunnit.
Jag får väl formatera tänkte jag de gör inte så mycket för jag har 2 partitioner så jag har alla grejer kvar. men till min förvåning så fanns helt plötsligt en 76GB stor FAT32 partion bara på min hårddisk.
Nu håller jag på och installerar Xp och tänkte höra om nån vet nåt enkelt sätt at få in DSL-N på usb minne.
Jag tänkte kanske gå över till linux men eftersom mina kunskaper är dåliga så måste jag installera Xp igen.

Hoppas nån vet vad jag gjort för fel så jag slipper göra om allt igen.
Hade sån tur backupat alla mina bilder och liknande viktiga saker.

Permalänk
Medlem

Varför inte göra en 10 GB stor partition och dra in ubuntu på den? - Enkelt.
Om du tvunget ska ha in den op USB-minne så skullejag tro det sitter som sdb1.

Permalänk
Medlem

Felet du gjorde var att du installerade DSL över din XP installation skulle jag tro. nu för tiden så brukar hårddiskar identifiera sig som sdXX.

Permalänk
Medlem

Ok kanske skulle ta och dra in ubuntu.
Får läsa lite grann om de så ska jag försöka fixa de.
Grejen att jag skulle ha de på usbminne var för att de skulle vara enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Felet du gjorde var att du installerade DSL över din XP installation skulle jag tro. nu för tiden så brukar hårddiskar identifiera sig som sdXX.

Det gäller väl bara SATA diskar? Visserligen så kanske PATA inte är så vanligt längre men jag har iaf hdX benämning på mina PATA diskar.

Permalänk
Medlem

PATA-diskar benämns /dev/hdX, SATA och SCSI-diskar benämns /dev/sdX. Externa diskar är antingen SCSI, e-SATA eller emulerar SCSI och benämns följaktligen /dev/sdX. USB-minnen benämns lika som hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag försökte först installera efter de guider som finns i DSL's forum men det gick inte så bra...

Sedan hittade jag en manuell variant och det gick lite bättre - men jag glömde formattera partitionerna efter att jag skapat dem på minnet

När detta väl var fixat så fungerade det direkt

OBS! detta var för ett antal DSL-versioner sedan - jag tror det är mycket bättre nu...