Nya generationen AMD processorer vs. Intel. NÄR??

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Nya generationen AMD processorer vs. Intel. NÄR??

Är på jakt efter en riktig speldator och var i stort sett redo att beställa. Min polare upplyste mig då om att dagens grafikkort inte stöder det snart kommande DirectX10 och han uppmanade mig att vänta. Visst kan jag göra det. Men då hör jag från en annan polare att AMD släpper sin nya generation processorer inom en snar framtid. Dagens AMD-processorer kan inte på långa vägar konkurrera med Intels diton, och när AMD väl släpper sina konkurrenskraftiga prylar svarar Intel med att sänka priserna rejält på sina... Hur som helst så verkar det bäst att vänta, men hur länge bör man göra det!? Vill ha ny dator nu!! Händer mycket i datorvärlden just nu, men några datum vore nice att ha. Alltså, när släpps de DirectX10-kompatibla korten (vet att det redan finns nVidia 8800 idag, men man vill ju inte köpa första bästa, det verkar dessutom krångla en hel del enligt info på nätet) och när släpps nya generationen AMD-processorer? Ska jag satsa på AMD eller Intel?

Tacksam för svar!!

/Karl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Amds Socket F är på G och har ungefär samma prestanda som c2d men det är på tok för nytt, drar mkt ström, ej klockvänligt mm.
Sen grafikkort så borde du vänta tills r600 släpps och se.

- i5 8600K@4.8ghz - 16gb DDR4@3000mhz - MSI Armor RTX 2070 +300/600mhz - Jonsbo VR2 - AOC Agon AG271QG - Bitfenix Whisper M 450w -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Amds Socket F är på G och har ungefär samma prestanda som c2d men det är på tok för nytt, drar mkt ström, ej klockvänligt mm.

Tror inte att någon utanför AMD själva exakt vet vad nästa generations AMD processorer kommer att prestera, vänta några månader och se.

Det är alltså K8L eller vad den nu kommer att heta som är det intressanta från AMD, inte nya revisioner av den befintliga K8 kärnan.

ASRock X470 Taichi, AMD Ryzen 7 2700X, 2x8GB G.Skill Flare X Black 3200MHz, Sapphire Radeon 570

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Man kan aldrig vänta för länge. Just nu har ju Intel ett rejält övertag och såvida AMD inte har något hemligt projekt så känns Intel rätt starkt under 2007. SKa du ha prestanda/krona så är det egentligen bara Intel som gäller. AMD har inget att konkurrera med.

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jul 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen

socket F har varit här ett tag nu. och dom nya prollarna som har fyra kärnor kommer i mitten av året så jag skulle nog vänta och se vad dom kan prestera innan jag slog till.

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

De nya prollarna kommer visserligen att komma till sockel F, men det är proffsversioner.

Konsumentversionerna kommer att komma till en ny sockel som heter AM2+ som är pinmässigt identisk med sockel AM2, men har stöd för HT 3.0.

De nya prollarnas konsumentvesioner kommer att gå att köra på befintliga sockel AM2-brädor men då tappar man HT 3.0-stödet och troligen viss prestanda.

Allt enligt Anandtech.

Jag kommer att vänta, det blir precis lagom uppgraderingsintervall för mig: jag har kört 4600+ sen i somras, alltså drygt ett år vilket är det längsta en entusiast kan vänta

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GB DDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2018Ed. X470-Pro 2700X DRP4 32GB@3000MHz(LPX) 1080Ti@H2O NZXT H700
2014Ed. Z87-A 4790K NH-D14 16GB@2133MHz/cl11 1070FE 8GB
Portabelt BT ljud: LG G7 ThinQ / Sony WH-H900N h.ear on 2(LDAC)