Permalänk
Medlem

Vilket ubuntu

Tja, jag har kört med Ubuntu ett tag nu, är väl ganska nybörjare fortfarande, men man lär sig nåt nytt varje dag

Hursomhelst så ska jag installera om nu, efter nytt datorköp.
Och då är frågan vilket ubuntu jag ska köra.

Är ganska nyfiken på Kubuntu med KDE.
Men jag har hört att det inte är lika stabilt som vanliga ubuntu med gnome.

Jag kör mycket spel (emulerat) och i de flesta spel har jag bättre prestanda än i windows. Jag använder även Beryl(3d-kuben)

Och jag är rädd att tappa prestana när jag kör KDE, (jag har hört att det kräver lite mer av datorn)

Skulle gärna vilja att nån kan reda ut dem här frågorna

Utöver det här så har jag två småfrågor.

1. Kan jag ha Ubuntu med både gnome och KDE samtidigt? alltså att man växlar "session"

2. Jag har formaterat min sekundära hårddisk med ext3. men vet inte hur jag kommer in på den. (Jag har mountat, men då kan man ju inte skriva )

Tack på förhand!

// falaing

Permalänk

1. Ja
2. man chmod

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Rooster
1. Ja
2. man chmod

Tack för snabbt svar

Kan du utveckla "1" lite?

Hur får man KDE och Gnome samtidigt?

Finns gnome med när man installerar kubuntu eller?

Permalänk

Varför ska du installera om när du köper en ny dator? Linux är inte Windows, så gör inte ovanor till vanor.

Permalänk
Medlem

kan ju vara fint att ominstallera ändå om man tramsat mycket, går ju en aning snabbare att göra det än med Windows också trots allt..

1. när du dragit in KDE-desktop, XFC, och vad annat det finns väljer du dem bara i "sessioner" när du loggar in ja. sen skulle jag snarare säga att KDE är stabilare än Gnome än tvärtom.. men det avgör du själv. Gnome och annat är inte med från start där nej, leta upp dem i pakethanteraren.

(jag föredrar ändå Gnome själv)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av falaing
Tack för snabbt svar

Kan du utveckla "1" lite?

Hur får man KDE och Gnome samtidigt?

Finns gnome med när man installerar kubuntu eller?

Har du Ubuntu kör du: sudo aptitude install kubuntu-desktop

Har du Kubuntu kör du: sudo aptitude install ubuntu-desktop

Du väljer session när du loggar in.

Byta uppstartstema gör du med update-alternatives:

sudo update-alternatives --config usplash-artwork.so

Permalänk
Medlem

Personligen har jag upplevt att Kubuntu Edgy har varit mindre stabilt än Ubuntu Dapper. Men det kan ju lika gärna bero på versionsskillnader mellan 6.06 och 6.10.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Nämen jag kör på Ubuntu, sen ska jag tanka KDE och testa det lite

Och det där med hårddisken fattade jag inte riktigt.

Ska jag mounta min hdb med vanliga "mount" commandet och sedan ändra rättigheter med "man chmod"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av falaing
Nämen jag kör på Ubuntu, sen ska jag tanka KDE och testa det lite

Och det där med hårddisken fattade jag inte riktigt.

Ska jag mounta min hdb med vanliga "mount" commandet och sedan ändra rättigheter med "man chmod"?

med "man chmod" menar han att du ska kolla manualen för kommandot/programmet chmod vilketman gör genom att starta "man" och säga åt den att öppna manualen för chmod, allt detta genom "man chmod".

Sen kan det nog varar bra att du kollar på "man mount"också så att du ser till så att du monterar allt på rätt sätt.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Anitningen mountar du den manuellt varje gång (doh!) mha mount eller så lägger du något i stil med: "/dev/hdb /Plats/att/Mounta ext3 defaults 0 0" i din fstab fil.

Vad The_Roster menad tror jag var att ifal du skulle ha mountat partitionen i mapp du inte hade w rättigheter till så skulle du ändra det mha chmod.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Är du rädd för att systemet tar upp resurser är det läge att kolla på denna:

http://fluxbuntu.org/

En smakfull kombination av fluxbox och rox. De avser även att få den att fungera med en PS3a

Permalänk
Medlem

Re: Vilket ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av falaing
Tja, jag har kört med Ubuntu ett tag nu, är väl ganska nybörjare fortfarande, men man lär sig nåt nytt varje dag

Hursomhelst så ska jag installera om nu, efter nytt datorköp.
Och då är frågan vilket ubuntu jag ska köra.

Är ganska nyfiken på Kubuntu med KDE.
Men jag har hört att det inte är lika stabilt som vanliga ubuntu med gnome.

Jag kör mycket spel (emulerat) och i de flesta spel har jag bättre prestanda än i windows. Jag använder även Beryl(3d-kuben)

Och jag är rädd att tappa prestana när jag kör KDE, (jag har hört att det kräver lite mer av datorn)

Skulle gärna vilja att nån kan reda ut dem här frågorna

Utöver det här så har jag två småfrågor.

1. Kan jag ha Ubuntu med både gnome och KDE samtidigt? alltså att man växlar "session"

2. Jag har formaterat min sekundära hårddisk med ext3. men vet inte hur jag kommer in på den. (Jag har mountat, men då kan man ju inte skriva )

Tack på förhand!

// falaing

kna du köra tex bf2 på din linux computter?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W