GPSkoordinatomvandlare?

Permalänk
Keeper of the Bamse

GPSkoordinatomvandlare?

Hej! Jag söker efter ett program eller ett excelark som kan omvandla XY-koordinater till LAT-LONG (HH:DD:MM??). Har googlat runt men bara hittat några fortranrutiner som jag inte förstår mig på

Finns det något färdigt? Skulle uppskatta enormt. Gör inget om det kostar lite heller.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilket format har du på koordinterna nu? Anges inte alltid GPS koord i lat/long?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Teknikerna får sina koordinater i arbetsordern i XY-format, men deras navigatorer använder lat-long, känns lite onödigt att pynta massa pengar för nya navis när man kan använda ett ngt billigare program

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Ge exempel på hur deras XY-koordinater ser ut. Lat och long är på sätt och vis xy-koordinater också (lat y och long x), fast på en sfär.

Permalänk
Medlem

Som dom säger, vilket format ska du omvandla från? Funkar inte det här? http://www.lm.se/geodesi/program/gtransrv/gtransimpel.htm

Permalänk
Keeper of the Bamse

X 6545345 Y 1673123 T.ex.

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
X 6545345 Y 1673123 T.ex.

Har du inte koordinaterna givna redan?

typ x = 65 grader 45 minuter 34.5 sekunder

Isåfall är det ju bara att dela upp det i excel med strängkommandon!

/edit...

Ser nu att det inte stämmer--- kan ju inte gärna vara 73 minuter på Y...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chest
Ser nu att det inte stämmer--- kan ju inte gärna vara 73 minuter på Y...

Jag tog bara något ur huvet, kanske inte alls är 73 minuter, men ska kika på det, tack!

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Du vill helt enkelt transformera från RT90 2.5 gon v till WGS84.

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Enkelkoordinattransf...

Det är betydligt lättare om du berättar varför du är i behov av att transformera kordinaterna.

Yogge har redan lagt en fungerande länk.

Permalänk
Medlem

Lite länkar kanske du hittar något
http://www.topografix.com/gpx_resources.asp