Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Men vi vet också att det i dagsläget inte spelar någon roll, för våra maskiner är säkrare än windows-dito.

Och jag påstår att det i dagsläget beror på vem som sitter bakom spakarna...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Poängen står kvar i att det är något positivt att det saknas farliga, överhängade hot mot ens plattform, oavsett vilken anledning som ligger bakom, oavsett om folk boastar det på fel sätt för att förlänga sin e-penis.

Jag tror att det är mer som med brandväggar, det försämrar säkerheten i många fall just för att man tror man är säker. Varför finns det t ex hela 75 SUID-binärer och 27 SGID-binärer i en vanlig installation av Mac OS X, och hur många av dessa har potentiella säkerhetshål?

Btw, jag kör Mac OS X på min bärbara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Men jag finner det föga osannolikt att någon inte har köpt en dator under tiden som XP har existerat, dessutom så följer ju OS X med datorn vid köp som sagt och jag ville resonera som så att när folk köpte sin dator följde XP med där också sin inte har de betalat några 3000kr för sitt operativsystem. Om du köper en Dell behöver du ju inte ge 3200 kr för XP eller hur? Och Windowsversionen går som sagt att köra under längre tid eftersom den supportas längre.

Jag tror uppgraderingar kostar lika mycket, men jag är inte säker, till x86 går det väl inte att köpa Tiger överhuvudtaget eftersom det är den som bundlas så där är det ju enkelt iaf

Och som sagt jag ser nästan OS X-uppgraderingarna mer eller mindre som service packs till XP, och om vi skall jämföra så så är inte OEM-versionen dyrare och du betalar ingenting för uppgraderingarna i XP. För inte är det många stora nyheter det brukar vara i OS X? Spotlight till en version, Automator till en annan, time machine nu till leopard, .. (Med lite tur uppdaterad finder också.)

(Uppgradering från XP till Vista går ju på säg 3000kr eller något också men då får du ju så mycket mer nya grejer än vad du får med en uppgradering i OS X, dessutom har du ju som sagt fått betala för massa uppgraderingar på vägen i OS X, men det är skitsamma, jag skulle nog bara betala för OS X första gången sålänge jag inte är tvungen att göra det... Och jag skulle aldrig betala för Windows.)

Mellan XP och vista är steget stort ja? Konstigt? Det är 5år mellan. Samt att Vista bygger på 2003 och inte XP.

Skillnaden mellan XP och 2003? Stor, nä?

Jämför 10.0 och 10.4, skillnaden är mycket större än XP till Vista.

Jämför OS 9 som kom runt 2000 och OS X 10.4.
Jämför sedan Windows Me och Vista.
Vi tar 10.4 eftersom 10.5 som troligtvis kommer ha nästa stora utseendeförändring inte kommit ännu. När den kommer, om någon månad, blir gapet ännu större.

Dina servicepack-jämförelser bevisar bara att MS är dåliga på att hålla kontinuerlig uppdatering.
Apple har också servicepacks, de kallas point releases. De kommer varannan månad ungefär. Självklart att alla inte innehåller lika mycket som kanske XP Sp2 gör, eftersom det är över ett år mellan MS uppdateringar. Men i slutändan är det klart att Apple förändrar mer än Microsoft under samma tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
En enorm nackdel är det efterblivna tangentbordsupplägget och avsaknaden av deleteknapp =P

Märkligt... sist jag kollade hade jag en deleteknapp... På sin vanliga plats på den stationära och på fn + Backspace på bärbara.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Märkligt... sist jag kollade hade jag en deleteknapp... På sin vanliga plats på den stationära och på fn + Backspace på bärbara.

Ännu konstigare är att tangentbordslayouten är i stort identisk med en vanlig PC, så jag ser inte riktigt någon av hans punkter

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ännu konstigare är att tangentbordslayouten är i stort identisk med en vanlig PC, så jag ser inte riktigt någon av hans punkter

Han saknar sin windows-knapp...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Han saknar sin windows-knapp...

Stora stygga äpplet har ätit upp flaggan och puttat bort alt-tangenten en bit.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Och jag påstår att det i dagsläget beror på vem som sitter bakom spakarna...

Jag körde länge windows och efter den första infestationen då jag fick upp ögonen på problemet så vidtog jag åtgärder och blev mer försiktig i mitt användande. I Mac OS X skiter jag i allt och det fungerar ändå. Jag skulle kunna få in något läskigt genom att ladda ner en .dmg och installera den, inte genom att besöka nåt som kör någon ActiveX-skit och automagiskt skiter min dator full. Återigen är det som jag uppfattar dagsläget, inte vad som gäller for ever and ever.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Jag tror att det är mer som med brandväggar, det försämrar säkerheten i många fall just för att man tror man är säker. Varför finns det t ex hela 75 SUID-binärer och 27 SGID-binärer i en vanlig installation av Mac OS X, och hur många av dessa har potentiella säkerhetshål?

Btw, jag kör Mac OS X på min bärbara.

Vad OS X har för tekniska fel och brister vet jag inte ett skit om och har inte heller sagt något om, det enda jag hävdat är att det inte är fel att påpeka OS Xs brist på allvarliga hot, för hur många potentiella säkerhetshål det må finnas imorgon så är de idag färre än i Windows. Vanligt folk, inkl mig, vill inte ha koll på något annat säkerhetstänk än just sunt förnuft och om det går, inte ens det.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ännu konstigare är att tangentbordslayouten är i stort identisk med en vanlig PC, så jag ser inte riktigt någon av hans punkter

du kan väl ändå inte förneka att vagnreturen är nästintill obrukbar på (de europeiska) *booksen?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Nu kommer ju som alltid det oundvikliga argumentet "men det är ju så mycket gratis program till linux som gör samma" ja, men det är inte för att folk är givmildare.. det är pga GPL licensen och inget annat.
notera på grund av, inte tack vare.. GPL är inte bara virus liknande och korkad i många avseenden.. men det är en diskusion för en annan gång.

Det här har du verkligen fått om bakfoten. Anledningen till att man släpper sina program under GPL är för att de ska förbli fria i all framtid, inte för att man måste släppa dem under GPL. Det finns gott om andra licenser att välja mellan om man inte vill att ens mjukvara ska vara fri.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
du kan väl ändå inte förneka att vagnreturen är nästintill obrukbar på (de europeiska) *booksen?

JAg använder helt vanliga Return jag, den lilla entern som sitter vid cmd-tangenten har jag mappat om till en ALT-tangent då jag aldrig använder den

Return duger då finfint åt mig, har aldrig sett någon nytta av att använda något annat än den stora Return-tangenten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aluquis
..Apple Tv...

Två saker som skall betänkas:

1. Apple TV skapar inget trådlöst nätverk, den "Tar ner det", d.v.s. raka motsatsen mot Airport Extreme d.v.s.
2. USB-porten är till för felsökning och service bara (uppdatering av firmware?)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
.. har aldrig sett någon nytta av att använda något annat än den stora Return-tangenten

bra - då är vi ense om den saken!
då är det kvarstående problemet att det inte erbjuds någon 'stor return' på icke-amerikanska-tangentbord...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Inaktiv

En kompis och jag satt och snackade lite om apple, ska jag vara ärlig tror jag inte att de vill ha för mycket kunder. De vill nog förbli ett "exklusivare" alternativ och därmed kommer det nog inte förändras på virusfronten.

Dock bara vad jag och min goda vän tror.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Det här har du verkligen fått om bakfoten. Anledningen till att man släpper sina program under GPL är för att de ska förbli fria i all framtid, inte för att man måste släppa dem under GPL. Det finns gott om andra licenser att välja mellan om man inte vill att ens mjukvara ska vara fri.

Detta är lika meningslöst varje gång och diskussionen finns att läsa i många gånger om för den som vill att läsa med en enkel googling... att GPL är "fri" mjukvara är sant om man är RMS.. i korthet dock så är fri mjukvara licencierad under BSD liknande licenser som säger att man verkligen kan göra vad man vill med mjukvaran (inkl sälja den och bygga "baby mulching machines") det kan man inte med GPL, så nej inte fri för all framtid, eller ens fri för den delen, GRATIS dock det är den och det ser GPL till genom att man måste släppa såsen fri, så inte så stor ide att ta betalt får något som vem som helst kan kompilera själv.

Om GPL verkligen var en licent för fri mjukvara så skulle det inte finnas någon anledning till LGPL heller, eller GPLv3 som även "tungviktare" som linus själv inser inte är fri i något som helst avseende utan sätter restriktioner på vad som får göras med mjukvaran...

Citat:

En kompis och jag satt och snackade lite om apple, ska jag vara ärlig tror jag inte att de vill ha för mycket kunder. De vill nog förbli ett "exklusivare" alternativ och därmed kommer det nog inte förändras på virusfronten.

Dock bara vad jag och min goda vän tror.

Håller helt med, det sämsta som apple skulle kunna komma på är att jaga efter lågprismarknaden...

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
bra - då är vi ense om den saken!
då är det kvarstående problemet att det inte erbjuds någon 'stor return' på icke-amerikanska-tangentbord...

Amerikanska har ju bara en "mindre shift" variant av sina returns

Då föredrar jag till 2489.57% den svenska över den amerikanska...
Idiotiskt med avlång return, den ska vara "Uppochner L-formad"

Visst kunde den säkert varit lite "bredare", men kom fan inte och säg att amerikanska har större, rent storleksmässigt är dom lika stor, bara att svenska är ståendes medans amerikanska är liggandes (helt i enlighet med gällande standarder för tangentborden i de olika länderna).

Jag och de flesta andra föredrar då "Uppochnervända L" varianten av Return snarare än Amerikanska miffo-saken....

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det finns en viss tröskel men i regel är bytet till Mac smärtfritt och iaf problem uppstår kan du lösa det med bootcamp. Efter att ha sett Vista bestämde jag mig definitivt för att övergå till Mac och jag ångrar inte min Macbook Pro en sekund.

Windows innebär mer jobb, punkt slut. OS X gör det åt dig. Du måste dock finna dig i att göra saker "på mac" och det är väl där vissa kan få problem.

Underbar maskin. Underbar mjukvara. Även om jag fortfarande inte alls tycker om iTunes. Men iPhoto är trevligt, så det gör ingenting... :).

Angående en musknapp så är det iaf på laptopsen inte önskvärt att börja med två. Klick med ctrl eller två fingrar på touch funkar bättre. För att använda höger musknapp på en laptop måste du oftast vrida handen i en obekväm position ändå.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Inaktiv

Blir nog ett eventuellt köp i höst om jag börjar plugga då som tänkt, får PCn dra sig tillbaka och agera dedikerad hemmabiomaskin!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Jag har lite svårt att strunta i detta mässande om "Oh, Mac är så säkert!".

Kommer väl en jävla massa säkerhetsfixar till OS X, och de brukar ju komma i klump så antagligen är ju flera av hålen kända sedan ett tag innan de fixas, och nej, antagligen är det inte särskilt säkert överhuvudtaget. Det kanske inte är öppet för en massa remote exploits direkt ifrån början (men vad vet jag om det, de kanske kör cups o grejer som lyssnar och råkar ha buggar? Jag kör inte OS X så jag är inte insatt.) men med en dum användare som laddar ner diverse o klickar runt lite överallt skulle det säkert inte vara några som helst problem att exploita sönder det. Vanliga användaren får väl tom installera program o grejer?

Bara för att ingen exploitar möjligheterna betyder det ju inte att de inte finns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Det finns mängder med människor som har datorer som inte kom med XP i bruk fortfarande, jag och många andra har definitivt släktingar som kör gammla saker som inte kommer med en XP licens.

Saker som ZFS, Time machine och core animation är inte saker som MS skulle släppa i en servicepack...

Ja, men behöver de XP då? De har väl gamla skitdatorer som inte orkar med XP o vista ändå och är nöjda som det är? Folk som sitter med en skitgammal mac får väl inte en ny fräsh med nyaste oset helt gratis heller? Och skulle de ha uppgraderat vid varje liten versionsuppdatering så rör det sig väl om 5st á 1000kr ungefär? För 5000kr får de ju en komplett dellmaskin med XP...

Sun släpper ZFS och motsvarande time machine (för jag misstänker att det eventuellt bara utnyttjar snapshotsmöjligheterna i ZFS men har ett gui på det hela.) och mycket mer därtill helt gratis, jag ser inte riktigt varför Apple skulle behöva ta betalt för det heller, freebsd o dragonflybsd portar ju ZFS också och de kommer ju inte ta betalt för det, det är ju inte så att Apple själva har utvecklat ZFS.

Core animation är väl inte värsta grejen heller, säkert smidigt api för de som vill göra animationssekvenser i sina program till diverse men jag kan tom tänka mig att det blir mer störigt för jag hatar att sitta o vänta på att en animation skall spelas klart (säg att du får ett IM-meddelande och att rutar för det scrollar fram på något sätt, jag hade hellre sett den direkt.), direct X och dylikt är ju iaf gratis till Windows, och nyare versioner av de lägger ju till rätt stora möjligheter för spelprogrammerare om inte annat.

Men visst, klart det finns nyheter även i OS X, men det är ju inte direkt så att man MÅSTE ha den nyaste versionen för att det är så mycket nytt o häftigt, det är väl mest att man vill köra det nyaste istället för något gammalt. Men dyrt blir det, om man tänker köpa det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Vi vet mycket väl att det kommer komma fler angrepp mot våra datorer i och med att det blir fler av oss och att vi blir ett mer attraktivt mål.

Men vi vet också att det i dagsläget inte spelar någon roll, för våra maskiner är säkrare än windows-dito. De är säkrare just för att det inte förekommer några stora och direkta hot.

Sen kan man ju lägga på grejer på det hela, som att det krävs att man identifierar sig som administratör innan man kan ställa till med något riktigt jobbigt, men det blir ju en teknisk diskussion.

Blir ni så många fler då? Jag ser ingen massövergång till macar, om de däremot sålde operativsystemet för vanliga PCs så hade det säkert blivit bra många fler macanvändare.

Nej, jag tvivlar på att OS X är säkrare än Vista, även om jag är dåligt insatt i Vistas säkerhetsfeatures, däremot är det ingen som bryr sig om att exploita skiten i mestadels spam/DDoS-syften eftersom det finns så många fler Windowsmaskiner man kan ta kontrollen över istället.

Jag tycker inte administratörskontot i OS X är särskilt speciellt, vanliga users får ju göra alldeles för mycket, något antivirusföretag gjorde ju ett virus bara för att visa att det gick lätt eftersom vanliga användare fick installera systemlibbar eller vafan det var, spelar ingen större roll men det var inga som helst problem att göra ett om man nu vill det, och i det här fallet är det ju kanske en designmässig defekt som är svår att fixa eftersom man har designat systemet på det här sättet för att det skall vara lätt att använda och lägga in nya program, så vem vet om det kommer gå att fixa? Kanske finns luckan alltid där? Eller så får man förstöra möjligheten att installera vissa gamla program som behöver den.

Någon snackade om ActiveX också, det är väl bara att inte köra skiten IE är? Tvivlar på att det är mycket farligare att surfa i Windows med Opera än vad det är att surfa i OS X med Safari sålänge man inte är dum i huvudet och går med på att köra random exefiler själv.

Och inte är kvaliten överlägsen och strulfri heller, se bara på en här killen som är inne på sin fjärde macbook pro och nu inte får byta den mot en ny längre:
http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=39193

En annan kille med diverse strul i sin Macbook Pro:
http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=29917&st=0

Flertalet av de bärbara macarna har ju blivit överhettade, slagit av sig, diskar har kraschat osv, nästan alla som köpte iMacs klagade ju innan på "moppeljudet", 20 eller om det är 24"-skärmen på iMac sägs ju läcka in massa ljus från kanterna, osv.
Så nej, er hårdvara är inte överlägsen, jag hade hellre haft en PC där jag själv valde ut de bästa komponenterna jag kunde hitta istället för att låta Apple sätta i random saker.
Då kanske jag hade fått en DVD-läsare som klarade av att läsa CD-skivor också.... (... och sluppit underklockade grafikkort.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Detta är lika meningslöst varje gång och diskussionen finns att läsa i många gånger om för den som vill att läsa med en enkel googling... att GPL är "fri" mjukvara är sant om man är RMS.. i korthet dock så är fri mjukvara licencierad under BSD liknande licenser som säger att man verkligen kan göra vad man vill med mjukvaran (inkl sälja den och bygga "baby mulching machines") det kan man inte med GPL, så nej inte fri för all framtid, eller ens fri för den delen, GRATIS dock det är den och det ser GPL till genom att man måste släppa såsen fri, så inte så stor ide att ta betalt får något som vem som helst kan kompilera själv.

Om GPL verkligen var en licent för fri mjukvara så skulle det inte finnas någon anledning till LGPL heller, eller GPLv3 som även "tungviktare" som linus själv inser inte är fri i något som helst avseende utan sätter restriktioner på vad som får göras med mjukvaran...

Det där är ju en helt annan debatt huruvida BSD är en friare licens än GPL . Det du sa var att andledningen till att folk släpper program under GPL beror på just GPL och inte givmildhet vilket gav intrycket av att de var tvingade till det vilket inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

Flertalet av de bärbara macarna har ju blivit överhettade, slagit av sig, diskar har kraschat osv, nästan alla som köpte iMacs klagade ju innan på "moppeljudet", 20 eller om det är 24"-skärmen på iMac sägs ju läcka in massa ljus från kanterna, osv.

Ge mig statistik på det där, och ge mig sen statistik på motsvarande fel hos Dell, HP/Compaq, Acer, Asus och LG innan du klagar på att Apple är så hemska, inte fan tror jag apple ligger sämre till en någon av dom...

Har du inte det och kan backa upp det med så tycker jag du ska sluta skriva sådanna idiotiska saker som "nästan alla", "flertalet" och sen som om 20 el. 24" alltid läckte ljus...

Du är ju fan värre än de värsta Mac eller PC fanatikerna, du verkar ju mer eller mindre basha saker för att du tycker att det är så jävla skoj (och för att du såklart kan bygga bättre saker själv, som du själv faktiskt skriver).

Till "alla":

Jag förstår inte ens vad man har för anledning och sitta och basha andra OS eller datortillverkare. För guds skull, låt folk köra det dom vill och göra det.
Sluta sitta och tvinga på folk vilket OS dom ska välja eller sitta och prata ner om andra eller nedvärdera dom bara för att Ni anser att "ert" OS är överlägset.
(Må det vara OS X, Windows, *BSD, Linux, BeOS eller vad ni nu kör).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Och inte är kvaliten överlägsen och strulfri heller, se bara på en här killen som är inne på sin fjärde macbook pro och nu inte får byta den mot en ny längre:
http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=39193

En annan kille med diverse strul i sin Macbook Pro:
http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=29917&st=0

Flertalet av de bärbara macarna har ju blivit överhettade, slagit av sig, diskar har kraschat osv, nästan alla som köpte iMacs klagade ju innan på "moppeljudet", 20 eller om det är 24"-skärmen på iMac sägs ju läcka in massa ljus från kanterna, osv.
Så nej, er hårdvara är inte överlägsen, jag hade hellre haft en PC där jag själv valde ut de bästa komponenterna jag kunde hitta istället för att låta Apple sätta i random saker.
Då kanske jag hade fått en DVD-läsare som klarade av att läsa CD-skivor också.... (... och sluppit underklockade grafikkort.)

Sura användare i vilket läger som helst kan säga vad som helst för att få lite medhåll. Har otroligt svårt att tro att han inte skulle få byta sin Mac om allting gått rätt till.

Det är ingen som påstått att MacBook/Pro vissa iMacs inte haft problem, men, hur många rör det sig om egentligen? Och de kända problemen som missfärgningar, överhettning etc har Apple åtgärdat. Har använt Mac sedan 1994, såväl privat som professionellt, och de enda problemen jag haft har varit med Cubens barnsjukdom att den valde att starta om lite när den kände för det, vilket Apple fixade till, och efter det har den varit en klippa som fortfarande pinnar på dagligen här hemma. Den fyller snart 7 år.

Jo, det strömmar kunder till Apple. Men, man måste ju se till vad de haft för marknadsandelsprocent innan, och vad de har nu. Har de ökat från säg 3 till 5% så har de ju i det närmaste fördubblat sin marknadsandel. Jag hoppas att de aldrig släpper OSX till "gemene man", och jag tvivlar starkt på det. Samtidigt tror jag inte att Apple är ute efter att bli ett nytt Microsoft gällande operativ. Men kan de knapra sig till en 15% andel på lite längre sikt gynnas vi alla. Det är inte nyttigt - tycker jag - med en sådan dominans inom operativsystem, något så fundamentalt viktigt i många människors liv. Konkurrens stärker, och om Apple (som är det enda "seriösa" alternativet till Microsoft) tar sig en kaka som är större och skakar om Microsoft lite är det inte helt omöjligt att vi får se ett bättre och mer genomtänkt OS i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Det där är ju en helt annan debatt huruvida BSD är en friare licens än GPL . Det du sa var att andledningen till att folk släpper program under GPL beror på just GPL och inte givmildhet vilket gav intrycket av att de var tvingade till det vilket inte är fallet.

Den personen som jag svarade på tyckte att man valde GPL för att det man gjort skulle vara fritt för all framtid.. och eftersom det inte är fritt så är ju inte det sant. Sen det att folk använder det under givmildhet ja visst en del gör det men GPL tar även effektivt bort alla möjligheter till ekonomisk vinning genom att du måste släppa såsen fri till allmänheten och inte får ta betalt för programmet. Trots detta så dubbel-licensierar en del sina program så att säg det bara är gratis för privatpersoner men inte företag eller så. Andra gör som redhat och ger bort mjukvaran och tar (ordentligt) betalt för supporten som du sedan vill ha som företag.
Men i slutändan är det så enkelt att man är tvungen att ge bort mjukvaran om den är licensierad under GPL...

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Den personen som jag svarade på tyckte att man valde GPL för att det man gjort skulle vara fritt för all framtid.. och eftersom det inte är fritt så är ju inte det sant. Sen det att folk använder det under givmildhet ja visst en del gör det men GPL tar även effektivt bort alla möjligheter till ekonomisk vinning genom att du måste släppa såsen fri till allmänheten och inte får ta betalt för programmet. Trots detta så dubbel-licensierar en del sina program så att säg det bara är gratis för privatpersoner men inte företag eller så. Andra gör som redhat och ger bort mjukvaran och tar (ordentligt) betalt för supporten som du sedan vill ha som företag.
Men i slutändan är det så enkelt att man är tvungen att ge bort mjukvaran om den är licensierad under GPL...

ja det är ju det som är meningen med GPL och är bra för många företag eftersom det garanterar att det alltid kan få tillgång till programmen gratis.
GNU/linux skulle aldrig blivit så stort om det hade släppts under en BSD liknande licens. Och påstå inte att GPL program inte är fri programvara.
Det GPL hindrar är just att någon inte ska inskränka på andras frihet genom att tvinga andra att acceptera att man hor monopol på viss information.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Blir nog ett eventuellt köp i höst om jag börjar plugga då som tänkt, får PCn dra sig tillbaka och agera dedikerad hemmabiomaskin!

Gjorde precis så i sommras.. köpte en MacbookPro och har pcn i garderoben med kablar till tvn å utorrent igång 24/7 .. sen fjärrstyr ja den ba me vnc.. otroligt smidigt och bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Den mesta "spyware" jag brukar få är cookies och de får man väl hur som helst, men visst, trycket är säkert bra mycket mindre / eventuellt obefintligt.

1) Det jag menade var att det visst tar tid att byta OS eftersom det tar ett tag innan man får det som man vill ha det med alla applikationer man använder osv, om man redan är van med säg Windows så har man ju sina favoritapplikationer men om man då skall gå över till Mac så måste man ju hitta nya.

Att installera om Windows tar också en jävla tid.. Likaså där behöver man installera div. tredjeparts program m.m. I OS X fungerar det mesta direkt ur boxen.. Och man behöver inte installera lika mycket tredjepartsprogram som i Windows..

Jag har haft min PowerMac i över 2 år och inte installerat om någongång. Datorn är lika snabb nu som då! En mac blir inte lika seg som XP. Skulle jag haft windows hade jag behövt installera om i alla fall 2ggr... Tiden det har tagit mig att lära mig OS X är i alla fall mindre än att behöva installera om XP hela tiden.. Jag har haft windows förrut och är en van användare, ändå blir datorn seg tillsut och man måste formatera om.

Sedan upplever jag även att OS X lever längre utan att behöva startas om. XP blir även här tröttare efter några dagar och tillsut är ramminnet helt kaos..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Jag har lite svårt att strunta i detta mässande om "Oh, Mac är så säkert!".

Titanic skulle vara osänkbar, i alla fall efter det jag har hört.

Seriöst, Mac har mindre problem för att användarbasen är mycket mindre än Windows. Om alla dessa Intel Mac:ar bidrar till en större del av marknaden och det kan motiveras att skapa spyware, virus och trojaner till Mac OS X så kommer det inte dröja länge innan dessa missionärer får äta upp sina påståenden...

En utav anledningarna tror jag är också att "Hackarna" gillar OS X eftersom det bygger på deras kära *nix. De vill inte skada OS X... Jag säger inte att det är så, men det känns så.

På något sätt känns det som att virusmakarna vill bevisa hur dåligt Windows är egentligen ur säkerhetssyfte.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Mellan XP och vista är steget stort ja? Konstigt? Det är 5år mellan. Samt att Vista bygger på 2003 och inte XP.

Skillnaden mellan XP och 2003? Stor, nä?

Jämför 10.0 och 10.4, skillnaden är mycket större än XP till Vista.

Jämför OS 9 som kom runt 2000 och OS X 10.4.
Jämför sedan Windows Me och Vista.
Vi tar 10.4 eftersom 10.5 som troligtvis kommer ha nästa stora utseendeförändring inte kommit ännu. När den kommer, om någon månad, blir gapet ännu större.

Dina servicepack-jämförelser bevisar bara att MS är dåliga på att hålla kontinuerlig uppdatering.
Apple har också servicepacks, de kallas point releases. De kommer varannan månad ungefär. Självklart att alla inte innehåller lika mycket som kanske XP Sp2 gör, eftersom det är över ett år mellan MS uppdateringar. Men i slutändan är det klart att Apple förändrar mer än Microsoft under samma tid.

Vista bygger väl visst på XP, eller eventuellt XP/2003. XP och 2003 är väl från ungefär samma generation? De har samma tcp/ip-stacks förbättringar så vitt jag vet o så, bara det att XP har med Direct-X bl.a.

XP och 2003 kan du ju inte jämföra då det ena är tänkt som ett konsumentos med stöd för spel osv medans 2003 väl är tänkt som server/workstationversionen. Om du skall jämföra så får du väl jämföra mot 2000 istället.

Jag har ingen koll på hur stora förändringar OS X har genomgått på så lång tid, men visst, core image o grejer har väl tillkommit så det är säkert en hel del, och det har ju blivit bra mycket snabbare, men det beror väl mest på att det var jävligt långsamt från början

OS 9 hör ju inte hit alls, det är ju inte samma operativsystem överhuvudtaget.

Är väl en jävla skillnad mellan ME o Vista?

Finns väl inget releasedatum för Leopard? Utseendeförändringen verkar ju mest vara rykten, änsålänge har vi ju inte sett något konkret och antagligen kommer vi ju inte få se det heller.

Förändrar mer under samma tid? Ja, men det kostar i form av uppgraderingar, Microsoft supportar ju sina operativsystem en mycket längre tid som sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Märkligt... sist jag kollade hade jag en deleteknapp... På sin vanliga plats på den stationära och på fn + Backspace på bärbara.

Vad det är för stationär du har och hur det brukar vara med mactangentbord vet jag inte, men jag antog att de inte har någon (du snackar inte om någon gammal dator?), själv har jag ju ingen stationär mac så jag har inget att kolla på.

fn + backspace är inte en deleteknapp, det är en knappkombination för att radera tecknet till höger sida om markören.
Någon idiot på 99mac satt och försvarade avsaknaden av deleteknapp en gång och menade att det var så bra för det är bara dumt att gå med pilarna tills man är höger om texten o trycka delete då det blir extra knapptryckningar osv... iq badboll, man trycker ju såklart på den av knapparna som ger minst tangenttryckningar, men med enbart backspace måste man ju flytta markören om man nu vill radera till höger alternativt trycka ner två knappar i en kombination som dessutom inte är särskilt lättillgänglig. Men visst, macfolk kanske mest använder musen och inte rör sig i text med tangentbordet och därför klickar sig dit de skall men det är ju inte särskilt smidigt.

Senast jag körde OS X hade jag ett Microsoft Ergonomic 4000 USB-tangentbord och där fungerade inte deleteknappen iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ännu konstigare är att tangentbordslayouten är i stort identisk med en vanlig PC, så jag ser inte riktigt någon av hans punkter

Sedan närdå? Vare sig at, pipe eller tilde är väl på de ställen de är på alla andra plattformar? Och säkert är en massa andra specialtecken på skumma positioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Han saknar sin windows-knapp...

Givande inlägg.

Jag säger inte att Wintelmaskiner är mycket bättre än macar, däremot är det mycket skitsnack från macfolk gällande kostnader och hur perfekt allt fungerar, hur bra kvaliten är och att macar aldrig strular. Uppenbarligen stämmer det ju inte längre... (Vilket kanske inte är så konstigt när man gör budgetx86maskiner via andra företag osv... (och till på köpet tipsar dem om att kleta på rejält med kylpasta överallt.))

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Stora stygga äpplet har ätit upp flaggan och puttat bort alt-tangenten en bit.

På mitt tangentbord ÄR windowsknappen kringlan, tror jag, och alt är optionsknappen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Jag körde länge windows och efter den första infestationen då jag fick upp ögonen på problemet så vidtog jag åtgärder och blev mer försiktig i mitt användande. I Mac OS X skiter jag i allt och det fungerar ändå. Jag skulle kunna få in något läskigt genom att ladda ner en .dmg och installera den, inte genom att besöka nåt som kör någon ActiveX-skit och automagiskt skiter min dator full. Återigen är det som jag uppfattar dagsläget, inte vad som gäller for ever and ever.

Vad OS X har för tekniska fel och brister vet jag inte ett skit om och har inte heller sagt något om, det enda jag hävdat är att det inte är fel att påpeka OS Xs brist på allvarliga hot, för hur många potentiella säkerhetshål det må finnas imorgon så är de idag färre än i Windows. Vanligt folk, inkl mig, vill inte ha koll på något annat säkerhetstänk än just sunt förnuft och om det går, inte ens det.

Man får ju skylla sig själv om man kör IE, man tycker ju att budskapet borde gått fram under de senaste.. vad? 7 åren? XP med SP2 har ju firewallen aktiverad och sålänge du inte sitter o laddar ner o kör massa skit medvetet lär ju inte alltför mycket hända? Min Windowsmaskin har stått utan firewall och antivirus i veckor/månader utan att jag har fått något skit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
JAg använder helt vanliga Return jag, den lilla entern som sitter vid cmd-tangenten har jag mappat om till en ALT-tangent då jag aldrig använder den

Return duger då finfint åt mig, har aldrig sett någon nytta av att använda något annat än den stora Return-tangenten

Två saker som skall betänkas:

1. Apple TV skapar inget trådlöst nätverk, den "Tar ner det", d.v.s. raka motsatsen mot Airport Extreme d.v.s.
2. USB-porten är till för felsökning och service bara (uppdatering av firmware?)

Om man matar in massa siffror på det numreriska tangentbordet är den ju bra att ha.
1) Är du säker på det?
2) Trist om så är fallet, det mesta jag har läst om appletv var det som gick att läsa före releasen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
En kompis och jag satt och snackade lite om apple, ska jag vara ärlig tror jag inte att de vill ha för mycket kunder. De vill nog förbli ett "exklusivare" alternativ och därmed kommer det nog inte förändras på virusfronten.

Dock bara vad jag och min goda vän tror.

Nej, för Steve och alla andra på Apple vill ju inte tjäna pengar. Zzzzz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ge mig statistik på det där..

Har du inte det och kan backa upp det med så tycker jag du ska sluta skriva sådanna idiotiska saker som "nästan alla", "flertalet" och sen som om 20 el. 24" alltid läckte ljus...

Du är ju fan värre än de värsta Mac eller PC fanatikerna, du verkar ju mer eller mindre basha saker för att du tycker att det är så jävla skoj (och för att du såklart kan bygga bättre saker själv, som du själv faktiskt skriver).

Sluta sitta och tvinga på folk vilket OS dom ska välja eller sitta och prata ner om andra eller nedvärdera dom bara för att Ni anser att "ert" OS är överlägset.
(Må det vara OS X, Windows, *BSD, Linux, BeOS eller vad ni nu kör).

Jag har ingen statistik på det, men gula fläckarna o skitvarma macbooks/macbook pro ur revision A gäller väl i princip 100% av maskinerna?

Att skärmen läcker ljus tror jag också gäller i princip samtliga, det brukar iaf stå som problem med dem, inte som problem med en enstaka maskin.

Jag tvingar väl ingen att göra något, jag tycker bara det är fånigt när sitter o ljuger ihop och förnekar saker o ting. Jag vill också ha en mac, har jag velat haft sedan os x släpptes, men jag hade inte råd med en ibook, 17"-skärmen till imac g5 verkade suga, hade inte råd med en 20" imac och när det nu senast var aktuellt sneglade jag på en macbook pro istället men sket i det eftersom billigaste modellen bara har 128MB vram och jag vill ha 256MB, men jag vill inte betala motsvarande 3000kr för 7% snabbare cpu som jag blir tvungen att också betala för genom att ta mellanmodellen så jag avvaktar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Det är ingen som påstått att MacBook/Pro vissa iMacs inte haft problem, men, hur många rör det sig om egentligen? Och de kända problemen som missfärgningar, överhettning etc har Apple åtgärdat.

Jag hoppas att de aldrig släpper OSX till "gemene man", och jag tvivlar starkt på det. Samtidigt tror jag inte att Apple är ute efter att bli ett nytt Microsoft gällande operativ.

Hur ser åtgärden av överhettningen ut? Att det finns ny plast till chassina vet jag.

Vadå att "de släpper", vilka äre som inte får köpa en mac nu då? ...
Och varför vill du inte det? För att du skall vara alternativ? Större marknad för ert operativsystem skulle ju ge lägre priser, större utveckling, fler tredjeparts program och spel, ..

Jag tycker inte alls att Apple är det enda os-alternativet till Windows. Linux och Solaris om inte annat får väl anses tillräckligt stora för att räknas med också, om än på lite annorlunda marknader.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Att installera om Windows tar också en jävla tid.. Likaså där behöver man installera div. tredjeparts program m.m. I OS X fungerar det mesta direkt ur boxen.. Och man behöver inte installera lika mycket tredjepartsprogram som i Windows..

Jag har haft min PowerMac i över 2 år och inte installerat om någongång. Datorn är lika snabb nu som då! En mac blir inte lika seg som XP. Skulle jag haft windows hade jag behövt installera om i alla fall 2ggr... Tiden det har tagit mig att lära mig OS X är i alla fall mindre än att behöva installera om XP hela tiden.. Jag har haft windows förrut och är en van användare, ändå blir datorn seg tillsut och man måste formatera om.

Sedan upplever jag även att OS X lever längre utan att behöva startas om. XP blir även här tröttare efter några dagar och tillsut är ramminnet helt kaos..

Ja, det tar väl någon dag att installera alla program o så man vill ha, men ingen tvingar en ju att installera om. Jag syftade ju mest på att komma på vilka program man skall ha, visst om man är ovan med Windows har man ju ingen koll på det heller, men för folk som är vana med det är det ju en viss skillnad och extrajobb att byta os.

Är det verkligen så många extraprogram Windows kräver för att få samma möjligheter som os x? DVD-spelare, picasa, och sen?

Jag hade en maskin som körde Win98 i flera år(?) utan att behöva installeras om iaf, jag tror det till stor del beror på hur mycket skit man installerar

Det du säger gällande minnesanvändningen lär ju inte vara läckor i operativsystemet utan i de applikationer du körde, firefox möjligtvis?

Jag tror inte det är så många "hackare" som ställer till problem med virusen i största allmänhet och att det inte alls är för att visa hur mycket Windows suger, även om något utnyttjande av någon bugg kanske görs av den anledningen, de stora problemen (på senare tid..) är väl snarare att onda människor vill ha kontroll över flera datorer för att utnyttja dem i diverse syften (DDoS, spam och utpressningar, kanske sno personuppgifter, login o dylikt med.)

Jag skulle egentligen såga licenssnacket med men det är ju sovdags för längesedan och jag har inte ätit klart... Så det går bli senare.
Jag kommer inte ge några mer svar på det här ämnet eftersom det bara kommer fortsätta i all oändlighet och jag har inte tid

Permalänk
Citat:

Hur ser åtgärden av överhettningen ut? Att det finns ny plast till chassina vet jag.

Vadå att "de släpper", vilka äre som inte får köpa en mac nu då? ...
Och varför vill du inte det? För att du skall vara alternativ? Större marknad för ert operativsystem skulle ju ge lägre priser, större utveckling, fler tredjeparts program och spel, ..

Jag tycker inte alls att Apple är det enda os-alternativet till Windows. Linux och Solaris om inte annat får väl anses tillräckligt stora för att räknas med också, om än på lite annorlunda marknader.

Google is your friend. Andra problem har ju fixats. Det roliga är att du skriver som att det vore fel på majoriteten av maskinerna som Apple skeppat, det är ju tvärtom.

Jösses, du skrev ju själv om att Apple borde släppa OSX för vilken PC-tillverkare som helst. Nej, jag vill inte att Apple ska släppa OSX för name och noname-maskiner för att det skulle skruva till det gällande Apples kontroll över hårdvara. Vilken minskar risk för hårdvarustrul och komponenter/drivrutiner som inte lierar med varandra. Jag vill inte heller att Apple ska bli "budgetalternativ". Apple och större utveckling sker redan. Fler tredjepartsprogram? Som? Spelsektorn för Mac är inte så kass som många försöker hävda, och nu med sin möjlighet att boota i Windows så är det ju en ganska moot point. Ditt lilla försök att skapa hets med att delge mig personligheten att vilja vara alternativ var enkom patetisk.

Varför skulle en större marknad för vad OSX kan installeras på ge lägre priser. Mac är fortfarande Mac, risken är ju också att själva marknadsandelen för Macen skulle minska ifall de släppte OSX fritt. Apple tjänar pengar på hårdvara. Verkar dumt att byta inriktning.

Då får du räkna med dem, jag gör det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

Senast jag körde OS X hade jag ett Microsoft Ergonomic 4000 USB-tangentbord och där fungerade inte deleteknappen iaf.

Sist jag kollade på någon av mina stationära Macar så fungerade delete alldeles förträffligt (d.v.s. för ca 2 sekunder sen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Vare sig at, pipe eller tilde är väl på de ställen de är på alla andra plattformar? Och säkert är en massa andra specialtecken på skumma positioner.

Vanesaker, inget annat än det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
1) Är du säker på det?

Ja, till 95%

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
men gula fläckarna o skitvarma macbooks/macbook pro ur revision A gäller väl i princip 100% av maskinerna?

Nej, Jag och många andra har Macbooks från de "drabbade" serierna utan att ha några problem alls. Det var verkligen inte 100%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Att skärmen läcker ljus tror jag också gäller i princip samtliga, det brukar iaf stå som problem med dem, inte som problem med en enstaka maskin.

Jasså? Och på en gammal dellmaskin som Pep stod det på massa sidor att det var ett allmänt problem på den maskinen.
Men under tiden jag jobbade på Dells support så var det bara några maskiner i månaden (2-3?) som jag faktiskt felanmälde. Felen är inte 100% bara för att det står som ett potentiellt problem med modellen. Hade 100% av enheterna haft samma uppenbara problem skulle den aldrig säljas.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

Bara för att äga sönder säkerhetssnacket:

"Bill Gates on Vista, Apple's 'Lying' Ads"
"Nowadays, security guys break the Mac every single day. Every single day, they come out with a total exploit, your machine can be taken over totally. I dare anybody to do that once a month on the Windows machine."
http://www.osnews.com/comment.php?news_id=17148

Länkar till:
http://www.osnews.com/story.php/16773/Coming-in-January-Month...
"A pair of security researchers has picked January 2007 as the starting point for a month-long project in which each passing day will feature a previously undocumented security hole in Apple's OS X or in Apple applications that run on top of it."
http://www.osnews.com/story.php?news_id=16856

Själva bloggarna:
http://applefun.blogspot.com/
http://projects.info-pull.com/moab/MOAB-01-01-2007.html

En ny rapporterad bugg per dag i en månad, de kunde säkert hållit på längre men de vill väl inte rapportera hur mycket som helst/orkar kanske inte/vad som helst.

Men att säga att "OS X ÄR SÅ SÄKERT OMG!!" är ju bara patetiskt och okunnigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Bara för att äga sönder säkerhetssnacket:

"Bill Gates on Vista, Apple's 'Lying' Ads"
"Nowadays, security guys break the Mac every single day. Every single day, they come out with a total exploit, your machine can be taken over totally. I dare anybody to do that once a month on the Windows machine."
http://www.osnews.com/comment.php?news_id=17148

Länkar till:
http://www.osnews.com/story.php/16773/Coming-in-January-Month...
"A pair of security researchers has picked January 2007 as the starting point for a month-long project in which each passing day will feature a previously undocumented security hole in Apple's OS X or in Apple applications that run on top of it."
http://www.osnews.com/story.php?news_id=16856

Själva bloggarna:
http://applefun.blogspot.com/
http://projects.info-pull.com/moab/MOAB-01-01-2007.html

En ny rapporterad bugg per dag i en månad, de kunde säkert hållit på längre men de vill väl inte rapportera hur mycket som helst/orkar kanske inte/vad som helst.

Men att säga att "OS X ÄR SÅ SÄKERT OMG!!" är ju bara patetiskt och okunnigt.

Orkar inte skriva något själv, så jag citerar någon på slashdot:

Citat:

The MOAB actually only came up with three or four Apple bugs, the rest were in third party software that also applied under Linux and Windows!

The most serious exploit (Quicktime) could only be replicated by one in sixty people, and that was when RUNNING A CUSTOM EXECUTABLE LOCALLY, generating the attack file from the binaries on your computer - again, which only worked for one in sixty people.

Så mycket för de säkerhetshålen...

Permalänk
Medlem

o det där om att han sa att windows var svårare att hacka, att det typ bara hände en gång i månaden, vilken jäkla bullshit

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive