Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

En ny rapporterad bugg per dag i en månad, de kunde säkert hållit på längre men de vill väl inte rapportera hur mycket som helst/orkar kanske inte/vad som helst.

Men att säga att "OS X ÄR SÅ SÄKERT OMG!!" är ju bara patetiskt och okunnigt.

Vad jag vill minnas så hittade dom 3-4 säkerhetshål i OS X själv (i Quicktime), resten var i tredjepartsprogram och många var inte rena sälerhetshål utan bara "Buffer Overflow"-buggar som rent teoretiskt kanske kunde användas för att bryta säkerheten.

Edit: såg att Jens länkat till det...

Tycker du ska ta lite mindre partiska uttalanden än Bill Gates ( ) eller ett projekt som inte ens gick som det skulle...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

När det gäller hål finns det väl inget som heter "rent teoretiskt kanske kunde användas"? Bara för att en exploit som gör något vettigt med problemet inte existerar betyder det inte att det inte går att exploita, vilket ju har bevisats ett antal ggr förr...

Jag orkar inte läsa bloggen i sin helhet men inte skulle jag heller hävda att vare sig ichat, crashdump, iphoto, safari, helpviewer, imovie eller installern är tredjepartsprogram.

Men fortsätt du att leva i din värld av förnekan.

Vad gäller Macbookchassina kan det ju mycket väl vara så att många personer inte har använt sina datorer så mycket/att det är fett/smuts ifrån huden trots allt/att de inte bryr sig/att de lyckas torka bort det/...

Jag säger inte att andra datorer nödvändigtvis håller högre kvalite, eller att Windows är säkrare än OS X (Även om Vista kanske är byggt säkrare.)

Det jag säger är att OMG MACAR STRULAR ALDRIG OCH HÅRDVARAN ÄR AV SÅ HÖG KVALITE och ungefär motsvarande sak om hur säkert os x är för att ingen bryr sig om att exploita det bara är bullshit.

Varför inte säga som det är istället? Att man med OS X får en lättanvänd unix som både kör kommersiella pro-apps och det mesta ifrån opensourcevärlden i ett o samma OS?

Får se om jag får tummen ur o köper ett grafikkort så kan jag väl köra någon os x benchmark så kan vi ju diskutera den där biten som gällde prisvärdheten också

Permalänk
Medlem

självklart kan både osx strula o hårdvaran strula ibland, men måste säga att sen jag bytte till mac och osx, så har jag haft VÄLDIGT mycket mindre problem med krånglande hårdvara eller operativsystem som hela tiden beter sig konstigt. därmed inte sagt att det är helt problemfritt, bara mycket mindre problem.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

Nej, för Steve och alla andra på Apple vill ju inte tjäna pengar. Zzzzz

Varför säljer rolex inte klockor för 500 spänn då och växer sig störst bland klockorna!?

Det har med marknadsföring att göra, säljer man dyrare och exklusivare produkter vill man ofta inte vara störst. Och såvitt jag ser försöker Apple inte ta sig in på budgetmarknaden!? De kör sitt race med sina fördigpaketerade lösningar och det går uppenbarligen bra såhär långt. De frodas i sin roll som ett "alternativ" och vill nog fortsätta röra sig där!

Läs på lite innan du kommer med snäsiga inlagg tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
När det gäller hål finns det väl inget som heter "rent teoretiskt kanske kunde användas"? Bara för att en exploit som gör något vettigt med problemet inte existerar betyder det inte att det inte går att exploita, vilket ju har bevisats ett antal ggr förr...

Jag orkar inte läsa bloggen i sin helhet men inte skulle jag heller hävda att vare sig ichat, crashdump, iphoto, safari, helpviewer, imovie eller installern är tredjepartsprogram.

Men fortsätt du att leva i din värld av förnekan.

Nej, det kanske inte är tredjepartsprogram, men det är inte integrerade delar av OS'et på samma sätt som t.ex. Quicktime är (För er som tänker det: Quicktime är inte en mediaspelare utan en grundläggande byggsten i mediastödet i OS'et, Quicktime Player däremot är mediaspelaren.)

Jag bor inte i en värld av förnekan, OS X har säkert ganska mycket säkerhetshål om man kollar närmare. Men inte så mycket som t.ex. herr Gates eller andra Windows-förespråkare säger heller. Det ligger nog någonstans i klass med valfri Linux eller BSD-dist, som i sig heller inte behöver vara speciellt säkert heller om man skulle anstränga sig.

En buffer overflow-bugg behöver inte nödvändigtvis kunna användas för kodexekvering. Varför jag skrev "Rent teoretiskt", då dom ibland listade buggar dom inte ens visste om det kunde vara ett säkerhetshål eller inte. Dom listade BUGGAR, inte absoluta säkerhetshål. Crashdump-buggen däremot kan ju vara riktigt illasinnad, om man lyckas sitta lokalt på burken (eller lyckas få användarena tt köra en trojan som fixar det åt en).

Var nån bugg dom listade som kraschade systemet, och det är ju en bugg, men inte ett säkerhetshål nödvändigtvis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

Det jag säger är att OMG MACAR STRULAR ALDRIG OCH HÅRDVARAN ÄR AV SÅ HÖG KVALITE och ungefär motsvarande sak om hur säkert os x är för att ingen bryr sig om att exploita det bara är bullshit.

Jag fick inte ut allt vad du ville att jag skulle få ut där, men menar du att "Hur säkert OS X är för att ingen bryr sig om att exploita" det bara är bullshit? Eller menade du att OS X är relativt säkert men inte så säkert som folk säger, men samtidigt inte så osäkert som "security by obscurity"-lägret anser?

Hårdvarans kvalitet skulle jag vilja säga ligger runt samma som IBM eller HP.

Och angående att jag inte skulle använda min Macbook och det är därför den inte fått fläckar, snälla nån... Vilken bortförklaring? Så jag skulle använt min macbook mindre under det halvår jag har det än de som fick problemet?
Problemet uppstod om du inte visste det, redan efter otroligt kort tids användning (ibland bara efter en dag).
Det längsta jag hört att någon använt sin macbook innan problemet uppstod var 1.5 månad eller så och då använde han inte sin dator speciellt mycket.

Felet kom hursomhelst Snabbt vare sig man använde den ofta eller inte, kemiska reaktioner har en tendens att vara "antingen händer det, eller inte".

Har för mig någon hade räknat fram ca 15% av alla Macbookar som såldes mellan lanseringen och v.27 hade det specifika felet med missfärgningar. Efter v.27 är det iallafall helt borta då dom bytte leverantör av plasten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Varför inte säga som det är istället? Att man med OS X får en lättanvänd unix som både kör kommersiella pro-apps och det mesta ifrån opensourcevärlden i ett o samma OS?

Precis därför jag gillar OS X
Jag är gammal linuxnörd (senaste 10 åren eller så) och gick över till OS X för att jag inte gillade det icke konsekventa GUI man fick med de flesta (alla?) Linux-distributioner

Bara helt orelaterat (inte direkt till dig aliquis) så ska vi köra lite personlig erfarenhet:

I min bekantskapskrets har det, under de senaste 2 åren, totalt inhandlats över 10 Macar av olika modeller. (7 mac mini, 2 macbooks, 1 ibook)

Hur många som ö.h.t. haft något hårdvarurelatet problem med sin? En enda, som fick en Mac mini där en minneskrets var lite halvkass. Den han fick i utbyte fungerar däremot utmärkt.

iBooken, som var min, tvärdog förstås, men det var för att jag var in och lödde i den. Det är en helt annat historia

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

En utav anledningarna tror jag är också att "Hackarna" gillar OS X eftersom det bygger på deras kära *nix. De vill inte skada OS X... Jag säger inte att det är så, men det känns så.

På något sätt känns det som att virusmakarna vill bevisa hur dåligt Windows är egentligen ur säkerhetssyfte.

Kanske var sant förr i tiden men nu är det mestadels ekonomi som styr hackare då botnets spyr ut spam osv. Datorer som är infekterade är hårdvaluta.
Lättast är det att ge sig på de datorer som har störst utbredning. Inte ekonomiskt försvarbart att få promille när man kan få procent. Men när OSX-användarna växer och det blir värt att hacka dessa kommer det säkert finnas många saker att gömma sig bakom i OSX, speciellt med en användarbas som till 99.999% inte har antivirus och har inställningen att "jag kan vara hur idiotisk som helst och inget händer".

Me :
XP på skrivborder,
Linux på servrarna,
Mac i sängen (nu).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam

Me :
XP på skrivborder,
Linux på servrarna,
Mac i sängen (nu).

Själv:

XP på Jobbet och på min, sällan använda, PC (Används för spel).
Linux på servrarna (På Mac-hårdvara t.o.m. )
BSD i mina drömmar (ska förr eller senare dra in Open som router/fw)
Mac på skrivbordet (samsas med PC:n)

Behovsanpassat d.v.s.
Allt får göra det Jag anser att dom är bäst på

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Själv:

XP på Jobbet och på min, sällan använda, PC (Används för spel).
Linux på servrarna (På Mac-hårdvara t.o.m. )
BSD i mina drömmar (ska förr eller senare dra in Open som router/fw)
Mac på skrivbordet (samsas med PC:n)

Behovsanpassat d.v.s.
Allt får göra det Jag anser att dom är bäst på

Precis så! Tyvärr har jag lite för många cracher i VLC och MPlayer i OSX för att vara helt nöjd.
MacBooken (svart 2GHz) används primärt för slösurfning och film/videotittande i sängen (trots att det står en 32" TFT HDTV 2 meter framför mig

Men Firefox känns mer "snappy" på Macen än XP men det kanske helt enkelt beror på att min hskrivbordsdator hemma inte är världens snabbaste med en X2 3800+ och 2GB DDR. Men den gör det mesta jag vill. Men det blir ong att byta ut den mot en Code 2 Duo eller Quad samt en widescreenskärm. Men det är först när jag kan motivera mig själv (egen företagare) ekonomiskt att göra det. Har några servrar som borde köpas in innan jag uppgraderar på skrivbordet.