Permalänk
Medlem

uppgradera mysql, debian

Tja. Har stött på lite patrull.
under debian som jag nu kör har jag 2 versioner av mysql i apten;
mysql-server
mysql-server-4.1

nu är det så att jag kör den som är bara "mysql-server";
4.0.24-10sarge2

problemet är att jag nu skulle behöva minst den där 4.1

så hur uppgraderar jag utan att förlora alla mina databaser?

funkar det att göra en "apt-get remove mysql-server" för att sedan bara köra en apt-get install på mysql-server-4.1?

sen är det klart att jag kan exportera alla databaser och sedan importera dom igen osv. men undrade om det fanns ett lättare sätt.

tack på förhand!

Permalänk
Testpilot

Är väl bara att köra en apt-get install mysql-server så fixar den senaste versionen?
Så här står det om mysql-server:

mysql-server - mysql database server (meta package depending on the latest version) mysql-server-4.1 - mysql database server (transitional package) mysql-server-5.0 - mysql database server binaries

Så den utan siffror måste vara den senaste.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Är väl bara att köra en apt-get install mysql-server så fixar den senaste versionen?
Så här står det om mysql-server:

mysql-server - mysql database server (meta package depending on the latest version) mysql-server-4.1 - mysql database server (transitional package) mysql-server-5.0 - mysql database server binaries

Så den utan siffror måste vara den senaste.

Eftersom BasseBaba kör Sarge (Stable) så bör meta-paketet peka mot det "stabilaste"-paketet (ja Debian har rätt långa cyklar för en ny release) i detta fallet är det nog "tyvärr" 4.0.24.

Du kan alltid ta backups på dina databaser (vilket man bör göra ändå när man uppgraderar) Antingen via mysql-verktygen / via phpmyadmin / eller helt enkelt ta kopior på filerna. Sedan köra uppgraderingen.

dpkg skall INTE purgea dina databaser, men som sagt bara göra en backup och köra.

/M

Visa signatur