Permalänk
Medlem

Trasig amd x2 processor?

Tja!
Min polare köpte precis nya prylar till sin burk. bla en Amd Athlon x2 3800+.
Han råkade vara LITE osmidig och tappade den i golvet när han kopplade ihop den så att några av piggarna på undersidan blev snea.. smart.. Men han böjde tillbaka dem och satte in processorn i den nya datorn. Skärmen är svart och hårdiskarna låter inte när han startar. Det är bara fläktarna som går konstant.

Kan man säkert säga att det är processorn som är trasig?

Permalänk
Medlem

mycket mycket möjligt, har ni kopplat i chassi högtalarn ?

du kan höra ifall den piper sen kan du söka på beep codes så ser du.

och om grejjerna funkade innan han stoppade in den nya processorn så tror jag nog att den e trasig

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Processorerna brukar tåla mycket mer än så. Är piggarna helt tillbakaböjda? Ingen som är av? Det låter ju som ett processorproblem. Finns det någon annan dator som han kan prova prollen i? Kan han testa med att sätte i den andra? Fungerar moderkortet med en x2 processor utan uppdatering av bios?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Alla delar i datorn är sprillans och han tappade processorn när han skulle bygga ihop alltihopa. Inga sladdar är felkopplade vad jag sett iaf. Skall prova att koppla in cpu speaker:n i den och se om det piper.

Alla delar passar tillsammans. Har tyvärr ingen annan processor att prova med

Permalänk
Medlem

En linande sak händ mig. Processorn foljde med kylningen upp (tan att böja på "spaken") och ett par pinnar böjde sig. Jag böjde tillbaka och testade igen.
Det funkade inte. Köpte ny processor. Det funkade inte. Köpte nytt moderkort. Det funkade utmärkt!

Så innan du köper ny processor så kolla i en dator du vet funkar.