HP vattenkyler arbetsstationer

Permalänk
Melding Plague

HP vattenkyler arbetsstationer

Den japanska divisionen av tillverkaren HP har idag visat upp en vattenkyld arbetsstation. Vattenkylningen kommer från tillverkaren Hitachi och det handlar om arbetsstationen xw9400.

Läs nyheten: HP vattenkyler arbetsstationer

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

frågan är om det är nogot för dem?

dock så spar det nog en del påhörslen då företags datorer jämt står på
dock något jag mer var förvånad över var att det inte hängde 3894590extra sladdar huller om buller utan det var rätt okey städat i chassit för att vara ifrån ett företag

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

HP brukar väll alltid bunta upp kablarna rätt rejält?
Lite väll rejält i bland dock.

Permalänk
Avstängd

usch asså ..

Permalänk

Jag tycker det ser riktigt fresh ut... xD

Permalänk

haha, där lär man inte kunna byta komponenter, någonsin:P Förutom undantaget med att lägga till HDDs

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
haha, där lär man inte kunna byta komponenter, någonsin:P Förutom undantaget med att lägga till HDDs

- Klart att man kan skruva lite i en HP dator, har du aldrig hållig i en skrevmejsel någon gång? Hmm... De kanske har nitat ihop skiten?

Permalänk
Medlem

Tycker det här är rätt lovande.
Inte för att det är just HP eller för att burken blir bättre eller nått annat, utan för att företag och oem-tillverkare vågar köra vatten. Med lite tur så kanske det hela sprider sig och hjälper till att föra fram fördelarna med vattenkylning mer, så att vi kan få ett vettigare utbud och kanske bättre priser (större spridning kan ju ha den effekten) istället för att behöva beställa delar från tjotahejti.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Måste kolla lite mer bilder på detta.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Varför dom använder sig av quadro grafikkort har ja ingen som helst försåelse för, då dom mest lämpar sig för program med tung 3D renderering (MaYa)

Datorn är kanske till för tung 3D rendering. Är ingen MS word, excel dator direkt med dubbla optertrons.

Kan ju vara trevligt med en vattenkyld produktionsmaskin. Skulle man ha ett fläktsystem så hade nog den burken låtit en hel del.

Permalänk
Medlem

Inget fel på HP workstations/smådatorer (obs! ej hemma-konsument-skräp dock) mycket service vänliga maskiner och stabila konstruktioner.

Jämfört med många hemska plastiga sneda "entusiast chassi"

Permalänk

Jag håller med, HP´s chassin är riktigt stabila...

Permalänk

Nättagget var en biff.
Undrar hur ljudnivån är på det?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Stabila är dom kanske men riktigt skit ändå, men sen är det bara en "hemma" dator jag har.
Första dagen fick jag slita av fronten som skavde mot plåten så det lät för jävligt, HHD:na satt så fel att dom blev för varma, IDE flatkablarna satt för fläkten..

Problemen löstes med en 199krs color-it skit låda, men visst HP har smarta lösningar dock begränsade sådan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Det är väl bara företag som behöver en stabil dator som köper hp. Hp suger, vilken normal människa köper en hp dator när man kan bygga en själv / låta ett datorföretag bygga en mycket bättre dator billigare..... xD

Visa signatur

moggelotr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moggelotr
Det är väl bara företag som behöver en stabil dator som köper hp. Hp suger, vilken normal människa köper en hp dator när man kan bygga en själv / låta ett datorföretag bygga en mycket bättre dator billigare..... xD

Varför?

För att det finns en mängd människor i världen som inte har kunskap om dessa ovan nämnda metoder att införskaffa sig en dator. En konsument, en helt ordinär konsument som jobbar på H&M eller ICA går till en valfri hemelektronikbutik och pratar med någon som kan ge konsumenten råd.

Konsument får ett par alternativ och sedan gör hon eller han som den vill. Vissa går ut på Pricerunner och kikar om den inte finns billigare i någon annan butik, andra söker recensioner.

Precis på samma sätt du och jag konsulterar en läkare om vi är sjuka. Eller pratar med en apotekare om vi behöver något receptfritt läkemedel som t.ex. Xylocain och undrar om det inte finns något annat - så söker en konsument utan datorintresse eller vetande information där det är lätta att hitta, i en hemelektronikbutik.

Hade detta varit ett forum för läkemedelsframtagning hade antagligen det suttit någon och dumförklarat dig som går till apoteket och köper Panodil, Ibumetin, Alvedon eller dylikt eftersom:
"Det slänger jag ju ihop hemma fett mycket bättre och billigare".

Därför finns ett urval av hem-pc som inte tillverkas i en källare eller av ens egna händer. Eftersom det finns en marknad för det, och så länge det finns en efterfrågan kommer det alltid finnas någon som ser till att den blir tillgodosedd.

Jag antar att du tänker bygga din egna bil också och ditt hus... Och kanske din grannes hus med.

För övrigt, vad är HP om inte ett datorföretag?

Förtydligande:
Ja, jag är lite grinig på folk som bara skriker bu och bä utan att underbygga det med fakta. Ja, det är en dålig liknelse med läkare och apotek. Ja, jag tycker också att det mest kostnadseffektiva för en individ med lite tekniskt kunnande att själv plocka ihop en dator. Men, vi kan inte bortse från den majoritet som faktiskt inte har några som helst kunskaper vad avser datorbyggande. För dessa individer så är det inte skit, det är bra. Det är enkelt. Det är pålitligt och det är så en dator alltid har varit och alltid kommer vara.

Hurvida konsumenterna i Sverige och övriga världen lider av HP's datorer är upp till individerna själva att avgöra. Jag har då inte sett några dramatiska rubriker i tidningen som proklamerar att HP bygger datorer som inte fungerar, ständigt går sönder och håller en oschysst prisnivå.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
- Det där var lika dumt sakt som "varför använder de två stycken Opteron 2220 när de skulle kunna använda en Intel Core 2 Extreme QX6700?"

xD

EDIT: Jag har just varit i kontakt med HP Supporten och snackat om att de hade skickat med fel minnen;

"Nu har jag snackat med dem och de sade att jag hade rätt, de skulle vara PC2-5300 (667MHz) enligt vad vi beställt efter men jag hade PC2-4300 (533MHz) i min dator.

- De skulle ta upp det med deras "överordnare" och återkomma i veckan."

/Sonic

De va väl fan va du ska jävlas med folk. Ja vet inte hur många trådar som du fördärvat med rent struntsnack (de borde du själv veta)
Varför skulle de vara dumt att säga de ja sa?

Vad har nu din eftersökning av minnen med de här att göra?

Dessutom ser ja bara positivt till deras satsning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Inget fel på HP workstations/smådatorer (obs! ej hemma-konsument-skräp dock) mycket service vänliga maskiner och stabila konstruktioner.

Jämfört med många hemska plastiga sneda "entusiast chassi"

Jo HP har rätt bra sabila datorer för företag, vi har väl ca. 100st både på kontoret och i produktionen å dom går rätt stabilt, men deras nyaste lådor är RIKTIGT dåliga, dom med silvriga sidor.

Den minsta desktop-modellen är större än förra modellen utan anledning egentligen, vilket är störande. sen så sitter sidoplåtarna fast men en skitdålig låsmekanism som är både onödigt svår att få upp å få på rätt plats sen.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

va folk klagar och buar och håller på, kan ju vara positivt för oss som någon redan nämnt!

visst brukar chassin från dator tillverkar(hp,dell,pacard bell , mm) vara lite knepiga men så fort man pillar på rätt knapp så ser man det bra i konstruktionen och lådan lyder minsta order! men ibland har man själv brottast med lådorna, blev tokig på en och bände upp den med ett koben!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Varför dom använder sig av quadro grafikkort har ja ingen som helst försåelse för, då dom mest lämpar sig för program med tung 3D renderering (MaYa) Klart! ska HP bara sälja för arbetsmarknaden så förstår man ju. Måste kolla lite mer bilder på detta.

- Inser du inte själv vad du skriver eller?

Varför tror du egentligen att de använder ett Quadrokort när den ska lanseras till arbetsmarknaden? Du besvarar ju din egen fråga i samma kommentar! Har jag då inte rätt att kommentera det så kan du ta och stoppa upp din fiberoptik, i, ja du vet vad. Det är som sakt meningen att vi ska KOMMENTERA och DISKUTERA om denna HP´s vattenkylda arbetsstation, inte ge sig på varandra med nedlåtande kommentarer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
De va väl fan va du ska jävlas med folk. Ja vet inte hur många trådar som du fördärvat med rent struntsnack (de borde du själv veta)
Varför skulle de vara dumt att säga de ja sa? Vad har nu din eftersökning av minnen med de här att göra? Dessutom ser ja bara positivt till deras satsning.

- Jag har exakt lika mycket rätt som dig att skriva på det här forumet och om du inte kan acceptera det så fattar jag inte vad du gör här? Det känns inte som om du har läst reglerna för denna sida?

- Det med minnena var ingen eftersökning? Jag fick för första gången kontakt med supporten på HP och var glad för det. Att HP hade gett mig fel minnen och är beredd att ge mig ersättning för det passar lika bra in i denna diskution som just handlar om Hewlett-Packard om du inte visste det.

- Det här var den femte (5) gången du skriver nedlåtande/otrevliga saker till mig och jag tolererar inte det längre. Du fiberoptik mannen? Du ger det på fel person.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moggelotr
Det är väl bara företag som behöver en stabil dator som köper hp. Hp suger, vilken normal människa köper en hp dator när man kan bygga en själv / låta ett datorföretag bygga en mycket bättre dator billigare..... xD

Mycket billigare?

Kan säga att min HP är mycket billigare än att slänga ihop en egen, totalkostnad alltså.

Jag köpte/hyr skiten bara för att jag har ingen tid med datorer, har knåpat ihop runt 10 datorer till mig själv hittills men när man bildar familj så går tiden åt knattarna.

Så jag skulle skriva att normala människan köper heldre en färdig HP eller annan märke, eller skiter dom i ungarna? o just ja, med tanke på dagen kriminella ungdommar så lär dom göra det.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

hp är väl inget sunkmärke men liksom alla andra "datortillverkare" så känns det ofta som att dom blåser kunden, en burk från hp för 15 tusen är knappt värd halva priset på typ komplett (går säkert inte att knåpa ihop en dator som ens går att använda för 7500 på komplett men så vet man inte heller vilka saker som sitter i burken heller, står aldrig vilka minnen, graffetillverkare eller nätaggstyp). sen får man ju med en massa skoj som sinkar ner datorn rejält (våran har aldrig varit så snabb som när den var omformaterad) som säkert kostar skjortan men som man inte köper när man sätter ihop själv.

och efter en recension av en dell burk som jag läste för några år sen så klarade inte testpersonen av att slutföra testet eftersom det var så mycket skit installerat på datorn att han bröt ihop.

vet inte hur dom är på serversidan och det är kul med vattenkylning "orogonal". hoppas det smittar av sig till hem pc avdelningen. trött på att se hur lurade folk blir.

till kommentaren "normala människor köper hellre än hp eller annat märke när man har familj", vad är normalt i det här sammanhanget och hur vet du att de flesta gör det? och varför skulle det vara smartare än att köpa en dator av komplett/datorbutiken som är bättre, för samma pris och dom sätter ihop den för 500/1000 spänn inkl typ 3 års garanti.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45

till kommentaren "normala människor köper hellre än hp eller annat märke när man har familj", vad är normalt i det här sammanhanget och hur vet du att de flesta gör det? och varför skulle det vara smartare än att köpa en dator av komplett/datorbutiken som är bättre, för samma pris och dom sätter ihop den för 500/1000 spänn inkl typ 3 års garanti.

För att den stora massan är inte direkt datorkunniga om hårdvara o.s.v. De vill se datorn innan de köper någon och går då in på SIBA eller nåt liknande och frågar där vad det tycker att de ska ha för dator. Eller så får de sin dator som väldig många nappar på genom erbjudande på jobbet. visst mer och mer köper från internetbutiker men långt ifrån den stora massan.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Om en anställd på ett företag i klassen som använder denna typ av datorn kostar företaget i runda slängar kanske 700-800 spänn i timmen skall denne inte sitta och plocka ihop datorer utan göra det han/hon är anställd att göra för dom är tid=pengar och dom skiter FULLSTÄNDIGT i om en dator är 5000 kronor dyrare om då får fullständigt dagen efter support osv som de stora företagen ger men det är nog för svårt för era små hjärnor att ta in

Permalänk
Medlem

Nu har den här tråden helt snöat in på hurvida HP är ett bra köp, o för o fortsätta åt det hållet...

För en privatperson kan jag inte rekommendera ett köp av en dator från en större tillverkare som HP, DELL.

Håller med Lillatiger

Företag är ute efter mycket mer än bara det som sitter inne i datorn. Det som kostar för företag är inte själva inköpet, däremot blir Downtime och Felsökning väldigt kostsamt. Genom att köpa in datorer från större tillverkare, får de en viss säkerhet. Alla burkar de köper är identiska, de får möjlighet till support från tillverkaren och garanti.

Inom företagsmarknaden, är det säkerhet och stabilitet som räknas. Inte nödvängtvis prisvärdhet. Att spara 25 % på inköpet kan bli väldigt kostsamt när sedan datorerna ligger nere i de 2 veckor man väntar på svar från "onämnd nätbutik"

Är man ute efter de värsta komponenterna gör man sig en stor tjänst att plocka ihop själv.

Angående vattenkylningen tycker jag det är ett bra steg framåt. Även om jag inte tror att introduceringen av vattenkylning på den proffisionella marknaden kommer påverka entusiastmarknaden nämnvärt. Är man ute efter prestanda är nog inte de där OEM-kylningarna ngt att hänga i hatten.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

3db!?! Hoppas dom skojjar. 3db är typ ljudet av en blinkning...
-om dom inte mätt från 20m håll... ...med micken ingjuten i ett oljefat. avstängd.

..och vill även hålla med lilla tiger. Oftast mycket billigare att slänga en dator som strular, och köpa en ny, än att börja felsöka. Sjukt, men sant!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm
Varför?

För att det finns en mängd människor i världen som inte har kunskap om dessa ovan nämnda metoder att införskaffa sig en dator. En konsument, en helt ordinär konsument som jobbar på H&M eller ICA går till en valfri hemelektronikbutik och pratar med någon som kan ge konsumenten råd.

Konsument får ett par alternativ och sedan gör hon eller han som den vill. Vissa går ut på Pricerunner och kikar om den inte finns billigare i någon annan butik, andra söker recensioner.

Precis på samma sätt du och jag konsulterar en läkare om vi är sjuka. Eller pratar med en apotekare om vi behöver något receptfritt läkemedel som t.ex. Xylocain och undrar om det inte finns något annat - så söker en konsument utan datorintresse eller vetande information där det är lätta att hitta, i en hemelektronikbutik.

Hade detta varit ett forum för läkemedelsframtagning hade antagligen det suttit någon och dumförklarat dig som går till apoteket och köper Panodil, Ibumetin, Alvedon eller dylikt eftersom:
"Det slänger jag ju ihop hemma fett mycket bättre och billigare".

Därför finns ett urval av hem-pc som inte tillverkas i en källare eller av ens egna händer. Eftersom det finns en marknad för det, och så länge det finns en efterfrågan kommer det alltid finnas någon som ser till att den blir tillgodosedd.

Jag antar att du tänker bygga din egna bil också och ditt hus... Och kanske din grannes hus med.

För övrigt, vad är HP om inte ett datorföretag?

Förtydligande:
Ja, jag är lite grinig på folk som bara skriker bu och bä utan att underbygga det med fakta. Ja, det är en dålig liknelse med läkare och apotek. Ja, jag tycker också att det mest kostnadseffektiva för en individ med lite tekniskt kunnande att själv plocka ihop en dator. Men, vi kan inte bortse från den majoritet som faktiskt inte har några som helst kunskaper vad avser datorbyggande. För dessa individer så är det inte skit, det är bra. Det är enkelt. Det är pålitligt och det är så en dator alltid har varit och alltid kommer vara.

Hurvida konsumenterna i Sverige och övriga världen lider av HP's datorer är upp till individerna själva att avgöra. Jag har då inte sett några dramatiska rubriker i tidningen som proklamerar att HP bygger datorer som inte fungerar, ständigt går sönder och håller en oschysst prisnivå.

Ja, man kan ha olika uppfattningar i detta ämnet men som sagt dom människorna som inte har så stor kunskap om datorer går ofta till elvarukedjan, tex elgiganten, siba och köper sin dator där, ofta med usel prestanda. Ett bra exempel är tex när en god vän var på elgiganten för att köpa en dator med spelinriktning. Enligt säljaren hade hp datorn ett mycket avancerat grafikort som skulle klara de nyaste spelen på högsta inställningarna. Grafikortet var ett x1600 (xD). Det kortet räckte inte så långt alls på dom nya och avancerade spelen. Och ändå kostade datorn väldigt mycket. Nu rekomenderar jag alla mina nära och kära att köpa datorer på tex komplett eftersom du får en bättre dator för pengarna. Hp och alla andra märken som säljs på elgiganten tex har ofta hyffsad processorkraft och minne, men grafiken brukar vara nästintill oanvändbar. Visst, hp duger bra för dom som inte kan så mycket om datorer och kanske ändå bara ska använda sin dator för att surfa tex.

Visa signatur

moggelotr

Permalänk

kablarna såg ut som ett ormnäste.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"