Permalänk
Medlem

Hårddiskar i Suse

Hej!

Jag har nyligen installerat Suse 10.2 på min burk och håller på att försöka bli vän med operativsystemet. Har provat Linux lite en gång för många år sedan så jag har inte mycket koll. Hursomhelst vill inte hårddisk-setupen funka riktigt som jag vill, och allt hjälp skulle uppskattas.

Jag har tre hårddiskar på min dator. På den första har jag två NTFS paritioner(Windows installerat på den ena) samt / och swap för Linux. På andra har jag /usr och /home och tredje disken ska ha en NTFS-partition. För Linux kör jag ext3.

Windows verkar inte ha något problem med detta, däremot blev jag förvånad när jag i Linux märkte att NTFS-partitionerna inte mountades automatiskt(på tidigare installationer, när jag kört lite förre ext3-partitioner, har det inte varit något problem). När jag kör fdisk -l får jag dock fram följande:

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 1749 14048811 7 HPFS/NTFS
/dev/hda2 1750 10011 66364515 f W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5 3394 10011 53159053+ 7 HPFS/NTFS
/dev/hda6 1750 1943 1558242 82 Linux swap / Solaris
/dev/hda7 1944 3393 11647093+ 83 Linux

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hdb1 1 1959 15735636 83 Linux
/dev/hdb2 1960 9729 62412525 83 Linux

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hdc1 2 14593 117210240 f W95 Ext'd (LBA)
/dev/hdc5 2 14593 117210208+ 7 HPFS/NTFS

Allt verkar ju finnas där, något jag undrar över är dock var "W95 Ext'd" kommer ifrån. Och när jag mountar NTFS-partitionerna år de bara att komma åt genom terminalfönstret. Konqueror hittar bara /mnt/c som verkar ha root-lösenord men /mnt/d som jag också lagt till syns inte ens. Hur bär man sig åt för att fixa detta?

Till sist en lite orelaterad fråga. Jag har installerat ext2IFS i Windows för att kunna komma åt ext3-partitionerna, fast det är tydligen något som måste fixas i /etc/fstab - hur ska jag bära mig åt där?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk

W95 Ext'd (LBA) syftar på, om inte min senildemens slagit in, en utökad partition - det vill säga en container för andra filsystem. Gällande monteringen av de berörda partitionerna - hur är Eder /etc/fstab utformad? Det är inte helt ovanligt att addera någonting i stil med:

/dev/hda1 /mnt/windows ntfs ro 0 0

Förslagsvis med önskade flaggor, exempelvis (återigen tar jag inget ansvar om mitt minne felar):

/dev/hda1 /mnt/windows ntfs ro,umask=0222 0 0

ext2IFS bör fungera utan modifikationer. Under Windows monteras ext3 helt enkelt såsom ext2.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Hmm, container för andra filsystem? Typ som en container för NTFS? Är det något som skapas automagiskt när man partitionerar disken?

Såhär ser fstab ut:

/dev/hda7 / ext3 acl,user_xattr 1 1
/dev/hdb2 /home ext3 acl,user_xattr 1 2
/dev/hdb1 /usr ext3 acl,user_xattr 1 2
/dev/hda6 swap swap defaults 0 0
proc /proc proc defaults 0 0
sysfs /sys sysfs noauto 0 0
debugfs /sys/kernel/debug debugfs noauto 0 0
usbfs /proc/bus/usb usbfs noauto 0 0
devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0
/dev/fd0 /media/floppy auto noauto,user,sync 0 0

Vad ska jag använda för progam för att ändra i fstab? Antar att det ska vara något som inte formatterar texten(just nu vill den öppna med Kwrite, som lägger till punkter och grejer efter mellanslag...).

Hur monteras ext2 i Windows då?
Vad jag gjort hittils är att köra extIFS, där jag fått ange enhetsbeteckning. Diskarna syns men jag kommer inte åt dem.

Permalänk

Kwrite fungerar ypperligt, punkterna är endast där för tydlighetens skull. Ett annat alternativ är nano eller pico (samma syntax):

nano -w /etc/fstab

Ha i åtanke att din vanliga användare troligtvis inte har rättigheter att ändra filen. Om Suse inte har inaktiverat root-kontot löses detta med 'su' i en terminal.

extIFS bör fungera utan en kraftansträngning av herkuliska proportioner. Testa att granska kontrollpanelen efter "IFS Drives" eller dylikt.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Har varit utan internet i några dagar nu, men tänkte iaf titta in här och säga tack för hjälpen - nu har jag fått det att funka!