Permalänk
Medlem

m0n0wall

Hej jag har nu tänkt att prova m0n0wall har tdigare och nu kört smoothwall där allt verkar funka. men jag har laddat ner versioen med cd och floppy på en p2 233mhx 128mbram 2nätverkskort ett netgerad och ett d-link530 båda 10/100mbit men jag får det inte att funka. jag kommer in på websidan där man ställer in allt. Med jag får inget internet om jag kollar på WAN interface så står det down där medas på lan står det up. och jag hinner läsa något om att nic pci i start up att det är något fel där man hinner inte se vad det är.
tro det är så att den inte tar rätt drivuteriner eller något är inte säker.
är det någon som vet hur jag kan lösa detta problmet??

MVH David

Permalänk
Medlem

Vad sa systemet nr du startade upp det första gången och skulle ställa in wan/lan korten? Från början hade jag själv ett icke kompatibelt kort men det löstasig när jag försökte autokonfa korten och det inte gick...

Permalänk
Medlem

Om WAN är Down har du ingen anslutning

Jag har aldrig fått Autoconf att funka riktigt utan har satt det manuellt

Kolla i konsollen igen...

Checka av vilka namn dina NIC har (kolla mot MAC-adressen)

När du vet vilket kort som är WAN anger du det manuellt
(det kan ex: eth0)

Och när du har gjort det sätter du ditt LAN manuellt till nästa namn (ex: eth1)

Spara allt så bör det funka (om dina nätverkskort stöds dvs)

Permalänk
Medlem

tack det löste sig visade sig vara att kortet inte var komatibelet med det :S jag trode det var det men kolla vell fel på deras lista men nu funkar allt
tack för hjälpen

Permalänk
Avstängd

Varför kör du med CD och floppy och inte hårddisk istället? Har du ingen tillövers eller? Bara dumt att köra med CD.

Jag gissar att det kort du har mot...

Fast det hade du redan kommit fram till, nu hade du ju inte så fet dator men eventuellt skulle du kunna prova med pfsense istället som är liknande m0n0wall men baserat på freebsd 6.x istället för 4.x och med lite mer funktionallitet (men dessutom bra mycket mer bloatat/större/..), eventuellt kanske det har stöd för ditt andra kort.

Men om du nu hade ett annat kort att prova med så äre väl skitsamma, m0n0wall e fint.

Permalänk
Medlem

jag gör mot cd för ag inte har fattat rikigt hur man fick det att funka på hdd och jag vart så glad när det funka över huvudtaget så jag inte vill sätta mig in i det och sabba det
men om du skulle kunna säga hur det funakr lite snabbt så skulel det inte vara så dumt:)