Varför är jag inte upphetsad över Leopard?

Permalänk
Medlem

Varför är jag inte upphetsad över Leopard?

Ja, det är frågan. Jag kör Tiger just nu, men jag förstår inte vad det är för funktioner som jag ska hoppa högt över. Time Machine kommer jag antagligen inte använda och... Ja, vad finns det för några andra "killer apps" till Leopard? Spaces är det enda jag längtar efter då VirtueDesktop brukar bugga sig för mig.

Finns det något väldigt vesäntligt häftigt jag har missat?

Permalänk
Medlem

Nya versioner av sitt favorit OS är väl alltid kul.
Ta och kolla på WWDC 2006 så får du se lite fräsiga saker i Leopard.
Sen så är ju inte alla saker släppta än eller, finns ju några hemliga saker.

Permalänk
Medlem

jag är benägen att hålla med, av de annonserade ändringarna är det inget som får mig att hoppa högt. hoppas att någon av de stora "hemligheterna" är riktigt ögonbryns-höjande dock :). hoppas mkt på att det där nya gränsnittet illiu-vad-det-nu-heter inkluderas, känns som om apple kmr att lansera lite nya coola effekter nu när vista kommit, os x har ju traditionellt sett alltid känts flashigare än windows.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på lite förbättrinar i Findern.
Såsom att man kan välja globala inställningar för fillistor osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Jag hoppas på lite förbättrinar i Findern.
Såsom att man kan välja globala inställningar för fillistor osv.

Amen to that.

Permalänk
Medlem

hur ska det se ut i Leopard då, ska ränderna (borstade metallränder..) gå ur Tigern, ska även Leoparden komma ha sina fläckar?

förändring vore faktiskt på sin plats, jag tycker OSX ser för mycket "häftig mediaspelare" ut nu..

Permalänk
Medlem

Ända sedan senare 10.2 (Jagwyre) så har jag undrat vad man ska med den nya utgåvan till.
Har inte direkt tänkt på vad jag använt det till eller varför utan mest bara saknat det enormt när jag ramlar tillbaka till en äldre version.
Antar det kommer bli lika dant nu

Permalänk
Medlem

Ny Finder hoppas jag på, upplösningsberoende verkar även ganska trevligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Ända sedan senare 10.2 (Jagwyre) så har jag undrat vad man ska med den nya utgåvan till.
Har inte direkt tänkt på vad jag använt det till eller varför utan mest bara saknat det enormt när jag ramlar tillbaka till en äldre version.
Antar det kommer bli lika dant nu

Gudskelov, skriv Jaguar som alla vettiga människor...

Permalänk
Medlem

Det jag ser framemot har redan skrivits i tråden men tåls att snabblistas igen!

- Ny GUI (verkar ska vara nån mörk/svar blank historia.. typ som Apple TV eller iPhone
- Uppgraderad Finder
- Upplösningsoberoende
- Spaces

Kommer säkert några småfunktioner som kan vara väldigt användbara också.. typ som ctrl+scroll zoomen som kom med 10.4.8 .. kan man gifta sig med en funktion skulle de typ vara den!

Permalänk
Medlem

Leopard innehåller många nya häftiga grejer för utvecklare (om någon vill veta vad rekommenderar jag att ni skaffar ett gratis ADC-konto och ser på Mac OS X State of the union), räkna med att många program blir Leopard only.

Permalänk
Medlem

Va innebär upplösningsoberoende?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Va innebär upplösningsoberoende?

Att du kan köra 12800x10240 t.ex. på en 15" skärm, men fortfarande faktiskt se vad det står på skärmen som om det bara vore 1280x1024 fast mycket mer detaljer, eller skarpare text.

Helt enkelt att det inte spelar någon roll vilken DPI skärmen har, du kan ändå justera det till att vara vettig storlek.
Om du t.ex. skulle köra Tiger eller annat OS i 12800x10240 (på en skärm som klarar det såklart) så skulle allt vara otroligt litet, t.ex. menyerna ta upp lika många pixlar som nu.

Men då kan man istället ta att menyerna tar upp 10x fler pixlar och helt plötsligt så är den i vettig storlek och du kan se som vanligt, bara med mycket mer pixlar för varje liten del.

Vilket i slutändan är vad som krävs om vi ska fortsätta höja upplösningarna ännu mer. Ta t.ex. en laptop med 15" och 1920x1200 eller vad det är. Helt otroligt pyttelitet, men med upplösningsoberoende OS skulle du ändå kunna ha allt i en storlek som du väljer, utan att göra avkall på kvaliteten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Ny Finder hoppas jag på, upplösningsberoende verkar även ganska trevligt.

Samma här.

Sen Time Machine är ju nice.

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppades på att dom integrerat ZFS med tanke på Time Machine, men det verkar inte vara fallet ...

Permalänk
Medlem

Vore det inte mer praktiskt att ha möjligheten att ladda ner nyheter till operativsystemet än att behöva köpa ett nytt operativsystem vart annat år? Känns som Apple släppt ut många katter under 2000-talet utan att det är allt för revolutionerande skillnader mellan versionerna.

T.ex. sökfunktionen i XP suger hårt, men i stället för att skaffa Vista för att få en vettig indexbaserad sökfunktion så kan man ladda ner en uppgradering gör så att man för index-sök i XP också, windows desktop search, gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Vore det inte mer praktiskt att ha möjligheten att ladda ner nyheter till operativsystemet än att behöva köpa ett nytt operativsystem vart annat år? Känns som Apple släppt ut många katter under 2000-talet utan att det är allt för revolutionerande skillnader mellan versionerna.

T.ex. sökfunktionen i XP suger hårt, men i stället för att skaffa Vista för att få en vettig indexbaserad sökfunktion så kan man ladda ner en uppgradering gör så att man för index-sök i XP också, windows desktop search, gratis.

Tycker alla versioner har varit som Windows 2000 -> Windows XP förutom att gränssnittet hållts rätt konsistent?

Så jag vettefan vad som inte skulle vara värt 1000kr vartannat år.

Permalänk
Medlem

När du har satt Spaces som hot corner så kommer du inte kunna använda datorn utan det. Jag körde Leopard i en vecka när det precis kommit ut för oss developers.

Tog över en månad att sluta dra musen till ena hörnet i letan efter Spaces. Det finns mjukvaror för at tgöra liknande, men aldrig att de är lika bra. Spaces är inbyggt i Exposé. Och alla ni som kör Exposé i hot corners eller liknande förstår nog vad jag menar. Man sätter sig vid en dator som inte har det i rätt hörn, helt omöjligt att använda datorn då

Permalänk
Medlem

Spaces är väl det som intresserar mig mest, VirtueDesktop är inte en lösning jag är riktigt nöjd med. Känns fel på något sätt bara

Det jag hoppas på är en ny Finder, vilket Mac OS X verkligen behöver enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac

Hade du hellre sett att dom uppgraderar var femte år, och när de väl gör det tar nästan allt från ett annat OS?

Permalänk
Inaktiv

Bara att instämma, en ny Finder är det jag hoppas mest på.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en uppdatering av quicktime. Skulle vara skönt att inte behöva betala bara för att kunna se en film i helskärm. Dom har redan en riktigt bra ljudspelare med iTunes, men Quicktime känns inte lika självklart.

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att dom ska bygga in x64 stöd ?

Tycker det verkar bra och användbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Jag skulle vilja se en uppdatering av quicktime. Skulle vara skönt att inte behöva betala bara för att kunna se en film i helskärm. Dom har redan en riktigt bra ljudspelare med iTunes, men Quicktime känns inte lika självklart.

akta så dom inte börjar ta en avgift för att kunna spela hela låten i iTunes istället..

iof tror jag nästan de räknar med att många "fixar" Pro, lite orättvist mot andra användare tycker jag nog att stympa integrerade delar så.