Intel Core 2 Duo E4300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
spiken i kistan för amd!

Hah! Tror du ja kiddie.

Herman styr väl nyheterna och testerna på swec, och större fanboy har väl sällan skådats.

Vänta du bara, snart är det AMD/ATI's stora comeback här på sweclockers!!

Permalänk
Medlem

Notera dock att med påfläskande av AA/AF-effekter till max. blir skillnaden inte så stor dvs för den som vill köra max eye-candy spelar inte valet av processor speciellt stor roll eftersom tom ett 8800GTS flaskar. Det skulle vara 8800SLi/R600CF det börjar spela roll igen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Herman styr väl nyheterna och testerna på swec, och större fanboy har väl sällan skådats.

Hej!

Jag är faktiskt bara en vanlig skribent, och har inte ansvar för speciellt mycket, förutom att publicera nyheter, krönikor och reportage. Om du tycker att testet är riktat åt något håll får du prata med Öjvind som har skrivit testet istället.

Föresten, menar du att jag är fanboy av Intel eller AMD?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

I testet står det:
Inget stöd för virtualiseringstekniken som finns i övriga Core 2-processorer.

Vad menas med det?

Permalänk

Kan tilläggas också att vissa moderkort behöver nya bios med en E4300

Sitter själv med en Asus P5B Delux och datorn postar inte ett smack.
Senaste biosen fixar bifen..

//Peter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
spiken i kistan för amd!

det är ingen dålig prestanda för det priset.

http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=5456

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Men så bra pris är det ju inte på den, gav mindre för min 6300, visserligen bulk utan kylare men tycker ändå att priset på den borde ligga ngra hundralappar lägre för att vara helt rätt....

Visa signatur

i73770K@4500MHz 24/7- Asus P8Z77-V Pro- 4x4096MB Corsair - EVGA 760 GTX - 3xSamsung 2 TB - Samsung 240gb SSD – Corsair 650w - Antec P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abis47
Men så bra pris är det ju inte på den, gav mindre för min 6300, visserligen bulk utan kylare men tycker ändå att priset på den borde ligga ngra hundralappar lägre för att vara helt rätt....

Bulk utan kylare? Är inte alla bulk utan kylare?
Jag skulle alla dagar köpa en E4300 mot en E6300 med tanka på den enkla och billiga överklockningspotentialen den har vilket en E6300 inte kan mäta sig med. En E6300 har potential, men inte för samma pris som en E4300-rigg, så är det bara.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Ganska sjuka priser på amd's så kallade värstings cpu's!

Permalänk
Medlem

tack, alltid intressant med era tester, uppskattad. Hade redan sett andra tester att den var prisvärd och lätt att klocka och ni bekräfta det.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa mig om en bra tråd för hur man överklockar sin c2d?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk

Bäställer om 30 dagar

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
spiken i kistan för amd!

Du är nybörjare va?
Hört K8L? Noterat AMDs marknadsandelar? Noterat AMDs historia av att vara prestandaledande sedans 99? Du verkar dessutom glad i ditt eget påstående? Inser du vad som hade hänt om AMD försvunnit? Utan AMD hade vi suttit på P4 i 2GHz för 10000:- eller liknande idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du är nybörjare va?
Hört K8L? Noterat AMDs marknadsandelar? Noterat AMDs historia av att vara prestandaledande sedans 99? Du verkar dessutom glad i ditt eget påstående? Inser du vad som hade hänt om AMD försvunnit? Utan AMD hade vi suttit på P4 i 2GHz för 10000:- eller liknande idag.

spiken i kisten för gabriel15

Visa signatur

» C2D E4300 @ 3GHz (Scythe Ninja) » Gigabyte 965P-DS3P Rev 2.0 » XFX 7900GT @ 690/900MHz (VF900) » 2GB Corsair XMS2-6400 DDR2 900MHz » WD Raptor ADFD (36GB) & 2x Samsung SP2504C (250GB) » Seasonic S12 430W » Antec P180 SPCR » X-Fi XtremeGamer » Samsung TFT 931BF »

3DMark05: 12016 .:. 3DMark06: 5823 .:. SuperPi: 19.093s

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laban80
I testet står det:
Inget stöd för virtualiseringstekniken som finns i övriga Core 2-processorer.

Vad menas med det?

Jag tror du känner till VMware som under senare år gjort det lättare för oss vanliga att i t ex Windows virtuellt köra ett annat eller flera operativ system; Linux har dock varit snabbare och bättre på ta sig till denna teknik. Tekniken är långifrån ny; IBM har utvecklat flera versioner ända sedan 1960-talet och dess nuvarande heter Z/VM.

Problemet med virtualisering är bl a hur kommunikationen med hårdvaran sker och vilken prioritering givna instruktioner i den virtuella maskinen får. Utan att gå in på tekniska detaljer så är naturligtvis målet att den virtuella maskinen fullt ut kan utnyttja hårdvarans prestanda. VMware är ganska nära, men ändå inte riktigt där.

AMD-V och IntelVT är en teknik där processorn och minneskontrollern har kretsar vilka förbättrar virtualiseringsmöjligheterna (hardware virtualization); det är detta artikeln hänvisar till med ordet "virutaliseringsteknik". Om du vill pröva den här typen av virtualisering så är valen ännu inte många och mig veterligen så är din bästa chans en Linux distro med redan integrerad Xen server.

Vill du hitta mer information sök upp Xen source på nätet. Xen är mycket lovande. Själv har jag mestadels arbetat med Qemu (ej hardware virtualization) - prestandan har blivit riktigt bra med tiden - i Linux.

Permalänk
Medlem

Skulle varit väldigt intressant om ni kört E4300 i 266mhz fsb. Och jämfört den med E6600 för att se hur mkt cache minnet gör.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Vad ska man ha för bättre kylning om inte Noctua 120 för 550 kr och AS5?
Tänkter inte satsa på vatten

Thermalright Ultra 120, Scythe Ninja/Infinity är bland de absolut bästa...men inte värt byta för några hundra mhz...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det ända jag saknar i testet är en prestanda-jämförelse mellan E6300 och E4300 uppklockade till runt 3.2GHz eller liknande. Så hade man sett om de 200kr skulle kunna vara värt det eller inte.

Citat:

Skrivet av Danne980
Skulle varit väldigt intressant om ni kört E4300 i 266mhz fsb. Och jämfört den med E6600 för att se hur mkt cache minnet gör.

Hade också varit intressant.

-Letrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Thermalright Ultra 120, Scythe Ninja/Infinity är bland de absolut bästa...men inte värt byta för några hundra mhz...

Vi värderar "några hundra mhz" väldigt olika!
Observera pris skillnaderna mellan e6600 och e6700 (270mhz) 2000kr. Sen att du troligen kan få en tystare dator på köpet kan ju vara värt en hel del.

Permalänk

nä det håller jag med om

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag tror du känner till VMware som under senare år gjort det lättare för oss vanliga att i t ex Windows virtuellt köra ett annat eller flera operativ system; Linux har dock varit snabbare och bättre på ta sig till denna teknik. Tekniken är långifrån ny; IBM har utvecklat flera versioner ända sedan 1960-talet och dess nuvarande heter Z/VM.

Problemet med virtualisering är bl a hur kommunikationen med hårdvaran sker och vilken prioritering givna instruktioner i den virtuella maskinen får. Utan att gå in på tekniska detaljer så är naturligtvis målet att den virtuella maskinen fullt ut kan utnyttja hårdvarans prestanda. VMware är ganska nära, men ändå inte riktigt där.

AMD-V och IntelVT är en teknik där processorn och minneskontrollern har kretsar vilka förbättrar virtualiseringsmöjligheterna (hardware virtualization); det är detta artikeln hänvisar till med ordet "virutaliseringsteknik". Om du vill pröva den här typen av virtualisering så är valen ännu inte många och mig veterligen så är din bästa chans en Linux distro med redan integrerad Xen server.

Vill du hitta mer information sök upp Xen source på nätet. Xen är mycket lovande. Själv har jag mestadels arbetat med Qemu (ej hardware virtualization) - prestandan har blivit riktigt bra med tiden - i Linux.

Kanon, tack för all info!
Jag arbetar en del med VMware på min bärbara arbetsdator och hoppades att det skulle handla om just det. Ska snart byta ut min bärbara mot en ny med Core 2 Duo, hoppas på att få en rejäl prestandahöjning iom detta.

Permalänk
Medlem

Hur är det med kylaren? Arctic Cooling Freezer 7 Pro som ni använde? Jag har tänkt att köpa ett system med E4300 i och vill ju överklocka så är den vettig att göra det med? Har hört att den blåser varmluft på moderkortet så det överhettas.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Det ända jag saknar i testet är en prestanda-jämförelse mellan E6300 och E4300 uppklockade till runt 3.2GHz eller liknande. Så hade man sett om de 200kr skulle kunna vara värt det eller inte.

Hade också varit intressant.

-Letrix

Visst hade det varit intressant men det mesta tyder på att om man ändrar multipel på E4300 till 7 (vissa moderkort klarar att sänka multipeln i BIOS) och ökar fsb till samma som E6300 (d.v.s. 457 MHz fsb för 3,2 GHz på CPU) så bör prestandan bli identisk (med undantag av hårdvarustödd virtualisering som ju inte finns på E4300). Men det hade väl varit intressant att få bekräftat att prestandan blir lika förstås.

Genom att köra lägre multipel på CPUn kan man köra fsb och minne synkat vid en högre minnesfrekvens för samma CPU-frekvens vilket bör ge bättre total prestanda. Fördelen med E4300 blir då att om minnet eller moderkortet inte klarar så höga frekvenser så att det stoppar överklockningen då kan man testa multipel 8 eller multipel 9 som ju inte finns på E6300.

Permalänk
Inaktiv

Instämmer med Ronnylov. Det enda funktionalitet som många har påpekat är virtualizeringstekniken mellan Allendale och Conroe.

Permalänk
Medlem

Bästa oklockad cpu verkar fortfarande vara E6600

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel men ni skulle gärna ha fått klocka alla till max och klocka E4300 med vatten... "Några" av oss kör det...

"Vi valde några olika moderkort som är mer eller mindre lämpliga för överklockning och några har den äldre versionen av nordbrygga (C1). Att man verkar ha ökade chanser för hög busshastighet med C2-versionen bör främst påverka resultaten med E6300. "
Hur farao vet man om man har C2 eller C1? jag tänkte satsa på ett ASUS P5N-E SLI (behöver IDE)...

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwolfman
Mycket bra artikel men ni skulle gärna ha fått klocka alla till max och klocka E4300 med vatten... "Några" av oss kör det...

"Vi valde några olika moderkort som är mer eller mindre lämpliga för överklockning och några har den äldre versionen av nordbrygga (C1). Att man verkar ha ökade chanser för hög busshastighet med C2-versionen bör främst påverka resultaten med E6300. "
Hur farao vet man om man har C2 eller C1? jag tänkte satsa på ett ASUS P5N-E SLI (behöver IDE)...

Funderade på lite mer extrem kylning och det är fullt möjligt att det fortfarande blir av (inte bestämt). C1- och C2- är olika versioner av nordbryggan på styrkretsen P965 så på det moderkortet finns inte den skillnaden.

Annars kan man t.ex. använda senaste CPU-Z för att se vilken version man har på nordbryggan (P965).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

det är ju dock inte P965 på P5N-E utan i650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Bästa oklockad cpu verkar fortfarande vara E6600

Jag hoppas du menar mest prisvärda, QX6700 slår den ju lätt. Dessutom så är jag mäkta imponerad av överklockningspotentialen på e4300. Härligt att en klockad prolle för >1500 kan vara i samma klass som en för 8000.

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland