Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001

Kan inte rensa CMOS på A7V

Jag är en mångårig ägare till ett ASUS A7V moderkort (Socket A, KT133) som har funkat fint både med en Duron 600 och även en Athlon XP 1800+ efter lite moddning. Nyligen så flyttade jag ut min vattenkylningsanläggning och stoppade i en temperaturstyrd CPU-fläkt istället.

Dock blev jag lite förvånad när fläkten inte verkade snurra (även efter CPU:n blivit varm) så jag gick in i BIOS och ändrade lite inställningar. Bland annat så pillade jag på en option om vad man skulle göra om fläkten stannat, shutdown eller throttle tror jag att man kunde välja mellan och jag tror att jag valde shutdown bara för att testa.

Hur som helst så efter denna BIOS-ändringen så vill datorn inte längre starta upp. Allt som händer är att det kommer ett långt pip och sedan stänger den av sig igen. Hela förfarandet tar under två sekunder.

Jag misstänker att felet är att cpu-fläkten inte snurrar och då tycker BIOS att det är säkrast att stänga av datorn. En rensning av BIOS-inställningarna i CMOS borde nollställa detta så att jag kan starta datorn igen men denna nollställning lyckas jag tyvärr inte med.

Jag har provat att både kortsluta de två lödpunkterna som finns vid batteriet flera gånger och dessutom har jag låtit moderkortet ligga utan batteri och utan andra strömanslutningar över natten för att på så sätt ta bort CMOS inställningarna. Lik förbannat så händer exakt samma sak när jag trycker på startknappen som tyder på att min rensning inte lyckades.

Jag har även plockat bort all övrig hårdvara från moderkortet förutom CPU och minnen men det går inte bättre för det.

Fråga) Har ni något tips på hur jag ska gå tillväga för att kunna rensa CMOS? Är det någon idé att låta datorn ligga LÄNGRE tid utan batteriet? Borde inte 10 timmar räcka?