Journalförande filsystem(windows/*nix)

Permalänk
Medlem

Journalförande filsystem(windows/*nix)

Tjena!
undar om någon vet något journalförande filsystem(vill ha det på mitt usbminne då jag upptäckt att fat32 sabbar filerna ganska lätt om man inte avmonterar/kopplar ur det ordentligt, vilket händer ibland) som både windows och *nix-system kan läsa/skriva till, gärna med ordentliga användarrättighets-grejor. tar ofta med mitt usb-minne till kompisar för att kopiera filer etc. men då jag använder linux/beos/openbsd hemma så kan jag ju inte ha ntfs på det. så därför undrar jag om det finns nåt journalförande filsystem som både win och *nix kan läsa utan extrajoxx för windows?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm jag vet inte om det är allmänt övergripande, men min externa usb-hårddisk med ntfs filsystem funkar hur bra som helst under SuSe Linux i alla fall. Så det är väl kanske inte helt omöjligt för dig o använda det?

Permalänk
Medlem

Det är en evig pina och plåga att Windows saknar stöd för andra filsystem än NTFS och FAT. Ingen annan än Microsoft kan komma undan med något sådant.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
ext2-driver för windows kanske?
http://sourceforge.net/projects/ext2fsd

Man tappar allt tack vare ext2 inte är journalförande, den kan mount ext3 men inte använda journalförandet.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Man tappar allt tack vare ext2 inte är journalförande, den kan mount ext3 men inte använda journalförandet.

Man bör ändå inte använda journalförande filsystem på flash-baserade lagringsmedium. Journalerna på filsystemen skrivs om och om igen på samma ställe, så man sliter rätt fort ut sitt lagringsmedium då.

Ext2 eller FAT är dessvärre det som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyria
hmm jag vet inte om det är allmänt övergripande, men min externa usb-hårddisk med ntfs filsystem funkar hur bra som helst under SuSe Linux i alla fall. Så det är väl kanske inte helt omöjligt för dig o använda det?

Men vänta nu?. kan du skriva till den från linux då? vill inte bara kunna läsa. jobbigt att typ formatera om hela disken så fort jag vill ta bort en fil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunz0r
Men vänta nu?. kan du skriva till den från linux då? vill inte bara kunna läsa. jobbigt att typ formatera om hela disken så fort jag vill ta bort en fil.

ntfs-3g http://www.ntfs-3g.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Man bör ändå inte använda journalförande filsystem på flash-baserade lagringsmedium. Journalerna på filsystemen skrivs om och om igen på samma ställe, så man sliter rätt fort ut sitt lagringsmedium då.

Ext2 eller FAT är dessvärre det som gäller.

Nu kanske det är jag som är dum men hur kan man slita ut ett flashminne?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Nu kanske det är jag som är dum men hur kan man slita ut ett flashminne?

Varje minnesbit har ett begänsat antal skrivningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunz0r
Men vänta nu?. kan du skriva till den från linux då? vill inte bara kunna läsa. jobbigt att typ formatera om hela disken så fort jag vill ta bort en fil.

Jag har inte testat fullt ut, men det ska gå o få skriv-rättighet åtminstone via root, jag är inget linuxproffs men jag antar att det innebär att om man behöver kopiera över saker borde man kunna använda sig av sudo? rätta mig om jag har fel.