Permalänk
Medlem

Systemkrav för HD-filmer?

Hejsan.

Skulle behöva veta lite vad för datorkraft som krävs för att kunna spela upp diverse HD-filmer. Allt från dom lätta 5gigs hdfilmerna till dom tunga 30gigs-filmerna. Tänkte uppgradera min dator inom en snar framtid och behöver veta vad som behövs uppgraderas samt få förslag på diverse komponenter?

Har nu:

Processor: Intel Pentium 4 2400MHz

Moderkort: Matsonic MS9147C (4 PCI , 1 AGP, 1 CNR ,4 DIMM)

Ram: 1024mb DDR (Det är 2 st kingston. Ett PC2700 och ett PC3200) Kanske kasta åt helvete o köpa bättre minnen?;P

Nätagg: 350W

Grafikkort: Radeon 9800PRO 128mb

Tänkte höra också angående CPU-fläkten(tror jag det är) , Låter som fan. Den ligger runt 3500RPM, normalt? Varför låter den så mycket? Kan det vara någon annan fläkt kanske? CPU-graden ligger på 56°..enda jag gör är o surfar atm.

Så min fråga är, Vad behöver uppgraderas utav mina komponenter?
(Hoppas ni kan komma med rimliga förslag,har pengar, men inte oändligt:))

Tacksam som fan för alla svar!!

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

CoreAVC is a winner. You know all of those Apple 1080p trailers you've stuttered through on your system? Not any longer. Even my 2.4Ghz P4 can now play HD Resolution h264 without hesitation.
As much as I love FFDshow for its Swiss Army Knife of playback codecs, CoreAVC has eclipsed everyone in performance when it comes to h264.

http://www.videohelp.com/tools?tool=CoreAVC

Det borde alltså fungera på ditt system i dagsläget, med rätt codecs då.

Permalänk

Om du inte känner för att betala för den codec:en så är det endast din CPU som behöver uppgraderas. Satsa på 3.0GHz+ så ska de gå fint.

Permalänk
Medlem

Aha, tack så mycket båda !!

Kanel: Finns ju 2 att välja mellan,

Standard Edition costs $8
Professional Edition costs $15

Jag behöver väl bara standard, eftersom jag bara ska se hdfilmer o inte så mycket mera? eller kommer det vara vissa filmer som inte funkar då etc, o andra problem?

edit: har läst vad det är för skillnad mellan dom 2, och det säger mig absolut ingenting. tacksam för svar!

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crille_m
Jag behöver väl bara standard, eftersom jag bara ska se hdfilmer o inte så mycket mera? eller kommer det vara vissa filmer som inte funkar då etc, o andra problem?

edit: har läst vad det är för skillnad mellan dom 2, och det säger mig absolut ingenting. tacksam för svar!

Standard räcker bra. Så länge Proversionen inte heller stödjer GPU-acceleration är valet enkelt, om du nu inte vill/behöver använda codecen för videomottagning via satellit etc (SAT TV, IPTV, DVB).