Visa thumbnails i Finder? (Mac OS X)

Permalänk
Avstängd

Visa thumbnails i Finder? (Mac OS X)

Ja, går det? Liknande det man kan göra i Windows XP. För närvarande visas alla bilder jag har sparat m.h.a photoshop i Thumbnails (och öppnas således också i Photoshop, förbryllande problem det med) men inte de andra. Varför är det såhär? Och varför öppnas alla bilder jag sparat i Photoshop också i Photoshop trots att jag valt att alltid öppna dem i Preview? Tacksam för svar.

Alltså, bilder som inte är modifierade i Photoshop och alltså öppnas på dubbelklick i preview visas bara som ikoner.
Bilder som jag däremot haft i Photoshop visas som thumbs, men bilderna öppnas alltid i PS även fast jag har sagt åt datorn att använda preview istället.
Jag vill att alla bilder ska visas som thumbnails och alla bilder alltid ska öppnas i preview om jag inte säger annorlunda. Går det att fixa?

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Har du högerklickat på mappen/arna, valt show view options sen kryssat i show icon preview?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

För att få thumbnails att visas är det bara högerklicka i den mapp där bilderna ligger och kryssa för rutan 'förhandsvisa symboler'.

Ditt problem, som verkar lite rörigt, med att du anser att filerna öppnas i fel program. Det är bara välja visa info för den filtyp det gäller. Sedan väljer du program i rutan "öppnad med" och klickar på knappen ändra alla. Ett annat alternativt är ju att göra precis som i WinXP, nämligen högerklicka på filen och välja "Öppna med", "Annat", och sedan kryssa i rutan "Öppna alltid med detta program". Lätt som en plätt!

Permalänk
Avstängd

Det där med "öppna med" har jag som sagt gjort utan vidare framgång. Känns som om det är Photoshop som vill bestämma över Mac OS.

Har kryssat i rutan ni snackar om ja, utan effekt. Måste man starta om eller nått? Valde att det skulle påverka alla mappar.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

har man öppnat o sparat så brukar det tendra att bli så att photoshop används för att öppna bilen igen nästa gång, men om man markerar en .jpg bild t.ex. och väljer att visa info om filen, väljer det program man vill ha som visningsprogram o sen trycker på knappen "ändra alla" som finns där under valet av program, det brukar funka för mig.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Typ standardsvar #1, men har du prövat att logga ut och sen in igen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Typ standardsvar #1, men har du prövat att logga ut och sen in igen?

Nej. Det funkade! Tack!

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio