Permalänk
Medlem

RAM-Error i memtest86

Hej.

Behöver lite hjälp här, sitter och kör memtest och får upp sjukt mycket errors oberoende på hastighet på minnen och CPU.

Burk:
AMD64 3000+ 1800MHz
Crucial Ballistix 2X512MB
ASUS A8V Delux.

Datorn startar dock utan problem aven vid rejäl överklockning, men nerladdningar får "THH Inconsistency" hela tiden och systemet är aningen instabilt.

Tacksamt för hjälp och vägledning, vet inte riktigt vad jag ska ta mig till inget jag gör verkar funka.

Permalänk

Error i Memtest betyder att något är sönder, mest troligt är att ett av dina minnen är sönder, testa köra med endast i minne i och kör memtest, får du error så bytar du till de andra minnet. Får du ändå error så kan du låna ett minne som du är 100% säker funkar och koppla in den, får du error ändå så är det moderkortet som strular.

Permalänk
Medlem

Jag har testat båda minnerna separat och får fel på båda.

Får ta och testa med mina gamla minnen så får vi se ifall de oxå strular.

Men det skumma är att datorn i allmänhet fungerar bra.

Någon som vet vad Crucial har för garantier på sina minnen?

Permalänk
Medlem

Får med memtest errors på minnet som sitter i frugans dator, men datorn är stabil som berget inte ett endaste felmeddelande i windows miljö...

Crucial har begränsad livstids garanti om jag inte misstar mig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Funghi,

Jag har problem med mina Crucial PC4000 Ballistix minnen också.
Jag köpte mina minnen från Komplett och där stog det något om 120 månaders fabriksgaranti.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu har jag klockat ner minnerna, det generaras fortfarande fel men inte lika mycket längre och inga fler THH Inconsistency längre.

Är det någon mening att klocka prollen hårt och klocka ner minnerna?

Permalänk

Prova köra memtest oklockat.
Om du får errors då så är det nog fel på minnena. Var mycket fel på ballistix pc3200 2x512 kit'en, rma'ade mina 2 ggr för att dom pajjade efter någon månad och då körde jag dom oklockade.

Dom jag har nu har nyare pcb och funkar kanon.

Min minneskontroller verkar inte hänga med riktigt. när jag drar på hög fsb så måste jag dra på rejält med ratio o dra upp timings.

1:1 så gör mina minnen runt 270 fsb med höjda timings med. Vid 300 fsb måste jag ner på runt 210 - 220 Mhz (420 - 440 omräknat då) på minnena och högre timings.

Vid 280 Fsb kan jag köra 248Mhz på minnena , då med samma timmings som vid 300 fsb och runt 210 - 220 Mhz på minnena