2-gigabytes minnesmoduler inte standard förän 2008

Permalänk
Melding Plague

2-gigabytes minnesmoduler inte standard förän 2008

Det har i dagarna dykt upp en rapport på hos Dramexchange som hävdar att 2-gigabytes minnesmoduler inte blir standard förän år 2008. För tillfället fokuserar tillverkarna på 1-gigabytesmoduler och så kallade "dual"-kits som innehåller två 1-gigabytesmoduler.

Läs nyheten: 2-gigabytes minnesmoduler inte standard förän 2008

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Borde inte den låga efterfrågan hänga samman lite med den dåliga utrullningen av x86-64 som mer eller mindre krävs för att fullt ut dra nytta av 2st 2gb moduler ?.

Visa signatur

Asus Commando 480fsb, E6600@3,36, HyperX 9600@960 c4-4-3-10, Asus 8800gtx, 2x Raptor 74gb raid0, Tunic tower, Corsair 620w, Ct xfi fata1ty fps

Permalänk
Medlem

Playground.. Helt rätt.

Permalänk
Avstängd

Då kan jag lungt utan att skemmas sitta med mina 2x1gb i ett år till.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

en annan har rört till det med 2x512+1x1024 ska inhandla 1x1024 i framtiden så jag fyller alla 4 platserna, kanske nån dag då jag har råd att åka tillbaka till sverige för att köpa det.
verkade svårt att hitta rätt sorts minne här i skottland, men jag kanske inte letar på rätt ställen
blir kul att se moderkort med stöd för 8GB och 4 slots.
4x2GB.... *drewl*

Permalänk
Medlem

DDR och DDR2 har vad jag vet i tester inte visat någon större prestandaskillnad pga DDR2 minnenas lösare settings och högre latens. Får hoppas att DDR3 blir snabbare än DDR?

Permalänk
Medlem

Hur är det med x nanometers tillverkning?
65nm finns ju i processorer, och Intel går snart över till 45nm.
Hur olika är minnerna för att de ska ligga "efter" på 70nm?
Och hur är det med grafik? 90nm ser man ju då och då, eller har man uppgraderat sig där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Hur är det med x nanometers tillverkning?
65nm finns ju i processorer, och Intel går snart över till 45nm.
Hur olika är minnerna för att de ska ligga "efter" på 70nm?
Och hur är det med grafik? 90nm ser man ju då och då, eller har man uppgraderat sig där?

Senaste från ATi ska vara 80nm, bland annat X1950GT är baserat på detta. Ifall det både gäller kärnan och minnet vågar jag dock inte svara på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
DDR och DDR2 har vad jag vet i tester inte visat någon större prestandaskillnad pga DDR2 minnenas lösare settings och högre latens. Får hoppas att DDR3 blir snabbare än DDR?

Om nån har mer info angående detta så hade det varit fint. Gärna specs på kommande DDR3.

Permalänk
Avstängd

"Nylanserade styrkretsar har börjat stödja väldigt stora mängder vilket bådar gott inför framtiden när man i 2008 möjligen kan köpa en 2-gigabytes ddr3-modul för runt 1 000 kronor."

Jo sure vilka drömmare,det är väl verkligen ingen som tror att minnena kommer gå ner till såna priser när det finns vinstdrivande företag bakom?

Har aldrig hänt hitills i historien iafall:-(

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Hur är det med x nanometers tillverkning?
65nm finns ju i processorer, och Intel går snart över till 45nm.
Hur olika är minnerna för att de ska ligga "efter" på 70nm?
Och hur är det med grafik? 90nm ser man ju då och då, eller har man uppgraderat sig där?

Det handlar väl om värmeutveckling om jag inte har fel? Standard på minnen idag är passiva kylare. Ett värmeproblem som troligvis kommer bli lite jobbigt att lösa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
en annan har rört till det med 2x512+1x1024 ska inhandla 1x1024 i framtiden så jag fyller alla 4 platserna, kanske nån dag då jag har råd att åka tillbaka till sverige för att köpa det.
verkade svårt att hitta rätt sorts minne här i skottland, men jag kanske inte letar på rätt ställen
blir kul att se moderkort med stöd för 8GB och 4 slots.
4x2GB.... *drewl*

http://www.komplett.co.uk/k/k.asp kanske?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
en annan har rört till det med 2x512+1x1024 ska inhandla 1x1024 i framtiden så jag fyller alla 4 platserna, kanske nån dag då jag har råd att åka tillbaka till sverige för att köpa det.
verkade svårt att hitta rätt sorts minne här i skottland, men jag kanske inte letar på rätt ställen
blir kul att se moderkort med stöd för 8GB och 4 slots.
4x2GB.... *drewl*

Well, hört att det finns en grej som kallas Internet som man kan köpa grejor via....;o)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Hur är det med x nanometers tillverkning?
65nm finns ju i processorer, och Intel går snart över till 45nm.
Hur olika är minnerna för att de ska ligga "efter" på 70nm?
Och hur är det med grafik? 90nm ser man ju då och då, eller har man uppgraderat sig där?

minnen baserade på D9xxx, är baserade på 78nm senast jag kollade... men jag tror att det hör till ovanligheterna än så länge...

ati kör med 80nm nu och nvidia har börjat med 80nm på valda chip...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mozo84
Det handlar väl om värmeutveckling om jag inte har fel? Standard på minnen idag är passiva kylare. Ett värmeproblem som troligvis kommer bli lite jobbigt att lösa.

Ramminnen idag har lite behov av kylning, grafikkortsminnen kan behöva kylning.
Men en av fördelarna med mindre tillverkning är ju att de drar mindre ström och blir således inte lika varma som sina föregångare, så nej, det är inte problemet.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Men hur mycket minne tar inte Vista? hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
"Nylanserade styrkretsar har börjat stödja väldigt stora mängder vilket bådar gott inför framtiden när man i 2008 möjligen kan köpa en 2-gigabytes ddr3-modul för runt 1 000 kronor."

Jo sure vilka drömmare,det är väl verkligen ingen som tror att minnena kommer gå ner till såna priser när det finns vinstdrivande företag bakom?

Har aldrig hänt hitills i historien iafall:-(

Enligt ditt otäcka lilla resonemang skulle man isf fortfarande punga ut 1000:- per gigabyte, som på den gamla goda tiden (1996, tror jag) (**EDIT** förtydligande, jag pratar om hårddiskar här **EDIT**)

Nä, det är bara naturligt, precis som hårddiskarna har relativt stabila prissteg där lanseringen av en ny egentligen bara innebär att de äldre modellerna petas ned ett steg i prisstegen, kommer minnena naturligt att hoppa ned ett steg också, idag får man 1st 1GB-sticka för ca 1000:- och om ett år lär en 2GB-sticka kosta ca 1000:-

Tror jag iaf.

Permalänk

"Men hur mycket minne tar inte Vista? hmm"

1Gb bör räcka för Vista. Däremot kan Vista enligt Task Manager komma att "använda" bra mycket mer minne än XP då den är bättre på att cacha information från hårddisken - så länge det finns ledigt minne ska Vista försöka använda ledigt RAM-minne för att cacha information från hårddisken. Om något program däremot behöver minnet som används för cachen ska Vista dock lämna ifrån sig minnet direkt.

"Ramminnen idag har lite behov av kylning, grafikkortsminnen kan behöva kylning."

Det finns redan idag specialla fläktar som man kan klämma fast på sina vanliga RAM-minnena, så det måste väl finnas en viss efterfråga för den sortens kylning i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff kanske nån dag då jag har råd att åka tillbaka till sverige för att köpa det. verkade svårt att hitta rätt sorts minne här i skottland, men jag kanske inte letar på rätt ställen [/B]

Notera att det är tullfritt att handla på nätet inom EU

...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
"

Det finns redan idag specialla fläktar som man kan klämma fast på sina vanliga RAM-minnena, så det måste väl finnas en viss efterfråga för den sortens kylning i alla fall.

Att folk köper sådant dravel innebär inte att det är en nödvändig pryl, det är bara ett försäljningsargument, den lilla extra prestanda du lyckas klämma ur ditt minne är inte värt pengarna eller ljudnivån från de små fläktarna.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Team Xtreem ingenjörerna har själva sakt att minneskylare mest är "eye candy".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
"Men hur mycket minne tar inte Vista? hmm"

1Gb bör räcka för Vista. Däremot kan Vista enligt Task Manager komma att "använda" bra mycket mer minne än XP då den är bättre på att cacha information från hårddisken - så länge det finns ledigt minne ska Vista försöka använda ledigt RAM-minne för att cacha information från hårddisken. Om något program däremot behöver minnet som används för cachen ska Vista dock lämna ifrån sig minnet direkt.

SKALL och GÖR är två skillda saker..... Ibland släpper den ifrån sig minnet öerhört långsamt. Hade 1.5 GB cachat på ram:en och 1 GB cachat på swap (huga) och DAMN vad segt det var att starta ett spel...tog ca: 2 min innan det fanns minne nog för spelet. Fast det är klart.....detvar ju RC-versionen jag satt med då. OCH Superfetch, som funktionen heter i services, går ju att stänga av om man vill det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
"Ramminnen idag har lite behov av kylning, grafikkortsminnen kan behöva kylning."

Det finns redan idag specialla fläktar som man kan klämma fast på sina vanliga RAM-minnena, så det måste väl finnas en viss efterfråga för den sortens kylning i alla fall.

Sådan kylning behövs sällan......kanske då man klockar minnena hårt.

Permalänk
Medlem

stavas inte förän med 2 r?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
en annan har rört till det med 2x512+1x1024 ska inhandla 1x1024 i framtiden så jag fyller alla 4 platserna, kanske nån dag då jag har råd att åka tillbaka till sverige för att köpa det.
verkade svårt att hitta rätt sorts minne här i skottland, men jag kanske inte letar på rätt ställen
blir kul att se moderkort med stöd för 8GB och 4 slots.
4x2GB.... *drewl*

Det finns redan moderkort med stöd för det, t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323531

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
"Men hur mycket minne tar inte Vista? hmm"

1Gb bör räcka för Vista. Däremot kan Vista enligt Task Manager komma att "använda" bra mycket mer minne än XP då den är bättre på att cacha information från hårddisken - så länge det finns ledigt minne ska Vista försöka använda ledigt RAM-minne för att cacha information från hårddisken. Om något program däremot behöver minnet som används för cachen ska Vista dock lämna ifrån sig minnet direkt.

"Ramminnen idag har lite behov av kylning, grafikkortsminnen kan behöva kylning."

Det finns redan idag specialla fläktar som man kan klämma fast på sina vanliga RAM-minnena, så det måste väl finnas en viss efterfråga för den sortens kylning i alla fall.

1GB borde räcka för Vista?
Tycker 1024MB minne för XP är ett minimum ifall man vill ha flyt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
1GB borde räcka för Vista?
Tycker 1024MB minne för XP är ett minimum ifall man vill ha flyt.

Det beror väl på om du tänkt att köra applikationer eller inte.
XP i sig brukar ju dra runt 120-130mb på en nyinstallation medan vista ligger någonstans i krokarna 600-800mb på min maskin.
Om det beror på att vista är sönderbloatat eller att visar använt minne på ett annat sätt, det vet jag inte.
För det är inte så enkelt som att det finns upptaget minne och ledigt minne i fall ni trodde det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Det beror väl på om du tänkt att köra applikationer eller inte.
XP i sig brukar ju dra runt 120-130mb på en nyinstallation medan vista ligger någonstans i krokarna 600-800mb på min maskin.
Om det beror på att vista är sönderbloatat eller att visar använt minne på ett annat sätt, det vet jag inte.
För det är inte så enkelt som att det finns upptaget minne och ledigt minne i fall ni trodde det.

Hoppas du menar MB annars är det verkligen bra!?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moffasin
stavas inte förän med 2 r?

Orka gnälla? Du visste ju ändå vad de menade, eller kanske inte.

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
"Nylanserade styrkretsar har börjat stödja väldigt stora mängder vilket bådar gott inför framtiden när man i 2008 möjligen kan köpa en 2-gigabytes ddr3-modul för runt 1 000 kronor."

Jo sure vilka drömmare,det är väl verkligen ingen som tror att minnena kommer gå ner till såna priser när det finns vinstdrivande företag bakom?

Har aldrig hänt hitills i historien iafall:-(

Jag kommer ihåg när man fick 512KB RAM för 1000 kronor. Men visst, du har rätt. Minnespriserna har inte ändrats något de senaste 20 åren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Det beror väl på om du tänkt att köra applikationer eller inte.
XP i sig brukar ju dra runt 120-130mb på en nyinstallation medan vista ligger någonstans i krokarna 600-800mb på min maskin.
Om det beror på att vista är sönderbloatat eller att visar använt minne på ett annat sätt, det vet jag inte.
För det är inte så enkelt som att det finns upptaget minne och ledigt minne i fall ni trodde det.

Lägger man in virusprogram, brandvägg etc plockar det på.
Mitt XP drar vid uppstart ungefär 450MB. Just nu med Fx, Itunes, Msn etc ungefär 600MB.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch