Windows (Vista) eller Mac OS X?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
att minnena inte är symmetriska? och det är en nackdel hur? han ska inte klocka? ofta kommer mac datorer med denna mängd minne.

på min skola har jag en gammal compaq med 768mb ram. en 265mb sticka från ibm på 133mhz och två andra 128 stickor från två andra märken och i 100mhz. alltså det värsta tänkbara. och upptime på den datorn är 4 månader. som jag spelar med säkert 4 timmar varje dag på skolan. med windows 2000.

att han har 3 st 512 stickor gör ingenting. inte heller ifall han skulle ha en 1024 och en 512. så länge dom överenstämmer.

som sagt, den burken nyttjar inte DC ändå. och dr slizer svarade visst åt mig så för att inte bara upprepa samma sak hänvisar jag till den posten och passar istället på att uppmana dig att använda skoltiden vettigare, håltimmar är ingen ursäkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
... och Linux/*BSD är bara för finniga datornördar och gubbar med gigantiska skägg. Eller hur var det nu, var det bara en stereotyp?

det finns ju mer eller mindre positiva stereotyper. stort skägg = free cred!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Du kör ju en X86-Mac. Varför välja, lägg in båda OS.

Permalänk
Medlem

Jag kör en PPC-mac, så Vista är inget alternativ för mig. Utöver det så har vi ju pris-aspekten, OS X är betydligt billigare än Vista.

Dock har jag fått tillbaka en del av min tro på Microsoft efter att ha testat Office 2007. Om de lyckas så bra med ett kontorspaket så borde de ju kunna lyckas bra med ett operativsystem också, så lite sugen är jag allt på att testa Vista.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GordonGekko
Du kör ju en X86-Mac. Varför välja, lägg in båda OS.

Instämmer helt och även en linux-dist, så får man ett skapligt programutbud.
Annars är det viktigaste vilka program som finns och inte hur operativsystemet är, beroende på vad man gör så varierar vilket os som är mest lämpad för en.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Jag har testat Vista på min stationära dator och är INTE imponerad. Visst har de förbättrat vissa delar och envisas med att be om tillåtelse varje gång man gör något annat än att läsa mail för att öka säkerheten men jag gick snabbt tillbaka till XP efter en vecka. Varje gång man tittar i en katalog med filmklipp med diverse codec krashar "COM Surrogate" och om man har tur även Explorer.

nVidias drivrutiner till GF4 (eller snarare MS eftersom nVidia inte har några) stödjer inte TV-out och det finns inte heller några till GF FX, som ändå ska ha stöd för Aero. Och på tal om Aero, vad tillför det egentligen? Genomskinliga fönster och möjlighet att se alla fönster när man byter mellan dem (vilket har funnits länge om än i annan form). Detta lilla tillägg och det stöds inte ens av mitt GF4, som utan problem skulle klara av Exposé i OS X, vilket dessutom är mer användbart.

Det enda positiva jag kan säga om Vista är den indexerande sökmotorn; lite som Spotlight, men ändå inte.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Jepp, det är bara välja, datanörd eller kärring

kärringar får iaf ligga, det får garanterat inte stallman

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Macbooken får en rätt fin boost med dualchannel, så samma storlek på modulerna kan helt klart göra gott för användarupplevelsen. Om MacBook Pro sedan får samma prestandaboost vet jag inte.

visste inte minnes konfigen så jag antog att det var 3, 512mb stickor som verkar vara standard på skolmacar, men my bad och jag är klar i skolan så jag får sitta och spela q3 hur mycket jag vill tills studenten

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Vi har bara macar på mitt jobb... och en stackars pc bara för att prova websidor, powerpoint presentationer m.m.. Och jag blir tokig på PC'n.. Har man mycket att göra på jobbet har man inte tid att behöva installera om windows hela tiden bara för att det blir stökigt och söligt efter ett tag.. Använder en powermac på jobbet och en powermac hemma och har aldrig installerat om OS X och de är lika snabba som när de blev inköpta. Dessutom får du inga virus osv... Så just ur företagssyfte tycker jag macen är enastående... It just works

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på Windows Vista eftersom jag har aldrig testat Mac OS X, hade gärna testat om jag kunnat.

Det känns nästan som om jag är den enda personen på Swec som knappt har några fel med Windows Vista. Jag tycker det har fungerat perfekt hittils och utan problem. Jo, visst. UAC kan vara lite störande men det kommer faktiskt inte upp så ofta, det jag stör mig mest på är att UAC kommer upp på WinRAR.

Min dator: P4 HT 3.0GHz, 1 GB RAM, 9600XT 256 MB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
Jag lägger min röst på Windows Vista eftersom jag har aldrig testat Mac OS X, hade gärna testat om jag kunnat.

Inte för att vara mot dig personligen.
Men varför i helvete röstar du om du bara testat det ena?
Poängen med omröstningar som denna där man faktiskt ska överväga vad som är bäst och kan ju inte grunda sig på att folk bara testat ena.

Permalänk
Medlem

Efter att ha tänkt efter så är nog Mac OS X mycket bättre än Vista. Nu får fan Steve visa att Mac OS X Leopard är som bra som han säger och massa nytt och gott.

Permalänk
Medlem

har nu testat Vista lite mer ingående och jag har kommit fram till att jag vill ha tillbaka min sympatiröst!

vad är det som gör Vista dåligt då, är det buggigt? nej, inte värre än XP egentligen, förr eller senare segar det sig och krånglar, märkte ingen direkt skillnad där alltså.

problemet är snarare:

att man fortfarande som admin bara kan godkänna vadför skit som helst genom att svara ja.

det är om möjligt ännu mer förvirrade menyer och strukturer än XP, tryck på ett menyval (som av nån idiotisk anledning är placerad i textinmatningsfältet) så försvinner de valen och enda möjligheten att komma åt de närliggande är att öppna fönstret igen.. (!)

att ställa in nätverket kräver 3 försök som vanligt, först när man fyllt i allt, andra efter att det försvunnit igen, och ett tredje för att när inställningarna försvinner spårlöst och endast visar sig efter planlöst irrande i samma jävla menyer man redan vart i tidigare tills (om man har tur) de dyker upp. (samma som i XP mao)

och (och viktig bara för att det används som hela säljargumentet i princip) Aero är skitfult! jag vet inte vem som kom fram till att rött, blått och turkost i en enda estetiskt skadad röra var snyggt, men hoppas att denne klarar sig vid stoppsignalerna ändå.

slutligen, som en souvenir en hög med kamerabilder av diverse felmeddelande. (ja så skadat att printcsreen inte funkar alltså)

så. grattis Microsoft, bättre tur 2013 kanske.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Inte för att vara mot dig personligen.
Men varför i helvete röstar du om du bara testat det ena?
Poängen med omröstningar som denna där man faktiskt ska överväga vad som är bäst och kan ju inte grunda sig på att folk bara testat ena.

Jag har aldrig använt Mac, själv men jag har varit hos kompisar och sett dom använda det. Har även sett en hel del videos. Jag tycker Windows Vista är bra, även snyggt men att färgen blir blå (Maximerat fönster) helt plötsligt när den var vit är konstigt. Mac OS X är ett bra operativsystem, från vad jag har sett iallafall men jag föredrar ett operativsystem som har bättre utbud av program. Därför röstar jag på Windows Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Inte för att vara mot dig personligen.
Men varför i helvete röstar du om du bara testat det ena?
Poängen med omröstningar som denna där man faktiskt ska överväga vad som är bäst och kan ju inte grunda sig på att folk bara testat ena.

Intressant nog uttalar du dig inte på samma sätt i något av de här fallen.
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7162827...
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7163177...
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7163967...
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7164433...
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7164438...
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7194902...

För det är väl inte så att folk som inte tycker som du per defintion har fel, och att folk som tycker som du har rätt per definiton?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Intressant nog uttalar du dig inte på samma sätt i något av de här fallen.
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7163177...
För det är väl inte så att folk som inte tycker som du per defintion har fel, och att folk som tycker som du har rätt per definiton?

Man kan ju inte gärna sett mycket om man inte suttit med betor en längre tid plus information om vad som kommer strykas ur dessa, eller hur tusan menar du? rest genom tiden eller något?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Man kan ju inte gärna sett mycket om man inte suttit med betor en längre tid plus information om vad som kommer strykas ur dessa, eller hur tusan menar du? rest genom tiden eller något?

Jag har inte sagt något om argumenten i sig. Vad jag har sagt är att jag tycker att det är märkligt att sidde är rasande över någon som säger att vista är bättre än osX, utan att ha testat osX, men han säger ingenting om folk som säger att osX är bättre än vista, utan att ha testat vista. Det är i min mening ett tämligen märkligt sätt att argumentera på.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
jag föredrar ett operativsystem som har bättre utbud av program. Därför röstar jag på Windows Vista.

Udda sätt att resonera... Operativsystemet är ju som det är, oberoende av utbudet av program.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vad jag har sagt är att jag tycker att det är märkligt att sidde är rasande över någon som säger att vista är bättre än osX, utan att ha testat osX, men han säger ingenting om folk som säger att osX är bättre än vista, utan att ha testat vista. Det är i min mening ett tämligen märkligt sätt att argumentera på.

Osså länkar du till något där jag sagt att jag inte kört det mycket…
Du kan väl åtminstone läsa själv vad du länkar till?

Märkligt beteende att jämställa "inte sett alls" med "inte provat mycket"…
…undrar just hur de andra länkarna du klistrade är? samma "falsarier"?

Personligen tycker jag konstiga argument är vettigare än "falsifierade".

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Osså länkar du till något där jag sagt att jag inte kört det mycket…
Du kan väl åtminstone läsa själv vad du länkar till?

Märkligt beteende att jämställa "inte sett alls" med "inte provat mycket"…
…undrar just hur de andra länkarna du klistrade är? samma "falsarier"?

Personligen tycker jag konstiga argument är vettigare än "falsifierade".

Du är välkommen att granska länkarna, de är öppet publicerade.
Jag har läst, och jag såg just formuleringen "Det lilla jag sett av Vista, vilket är lite, gör att jag inte kommer kolla på det så mycket mer i brådrasket ". Vilket jag inte kan se att man kan tolka på annat sätt att du drar en slutsats från begränsad erfarenhet. Något som sidde helt uppenbart vänder sig emot. Därav min förundran över bristen på reaktion från honom.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Du är välkommen att granska länkarna, de är öppet publicerade.
Jag har läst, och jag såg just formuleringen "Det lilla jag sett av Vista, vilket är lite, gör att jag inte kommer kolla på det så mycket mer i brådrasket ". Vilket jag inte kan se att man kan tolka på annat sätt att du drar en slutsats från begränsad erfarenhet. Något som sidde helt uppenbart vänder sig emot. Därav min förundran över bristen på reaktion från honom.

Vad Sidde vände sig mot - gissar jag - var att någon sa att han valde det ena eftersom han "aldrig testat".
Att jag bara sett lite var för att Vista bara funnits ute en knapp månad när jag skrev det (jo, släppt en "dryg" månad innan om man ska gå på lanseringsdatumet - innan du "drygar" dig om det - men en knapp månad till hands) och på den tiden hinner man inte se så mycket om man har andra intressen än att experimentera med Vista utöver det man blir tillsagd att göra.
Fast nu ids jag inte tjafsa mer om dett med dig - du tycker uppenbarligen att det är precis samma sak och vad du tycker lär jag aldrig kunna ändra på hur tossigt det än må vara…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Udda sätt att resonera... Operativsystemet är ju som det är, oberoende av utbudet av program.

Förlåt för att jag är udda och hellre väljer ett OS som har större utbud på program (vilket är viktigt) än ett OS med mindre utbud.

Jag tycker program är väldigt viktigt. Alla program man använder fungerar inte i Mac OS X, speciellt inte spel, vilket är mycket varför jag använder Windows.

Det är vad jag tycker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Vad Sidde vände sig mot - gissar jag - var att någon sa att han valde det ena eftersom han "aldrig testat".

Hade inte dom andra sagt att dom aldrig använt Windows Vista och valde Mac OS X, jag har sett massor av filmer och sett kompisar använda det men aldrig använt det. Jag skrev fel i mitt första inlägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
Förlåt för att jag är udda och hellre väljer ett OS som har större utbud på program (vilket är viktigt) än ett OS med mindre utbud.

Jag tycker program är väldigt viktigt. Alla program man använder fungerar inte i Mac OS X, speciellt inte spel, vilket är mycket varför jag använder Windows.

Det är vad jag tycker.

Hade inte dom andra sagt att dom aldrig använt Windows Vista och valde Mac OS X, jag har sett massor av filmer och sett kompisar använda det men aldrig använt det. Jag skrev fel i mitt första inlägg.

Mac OS X har väldigt bra utbud av program, visst är det dåligt på spelfronten, men resten så finns det minst lika bra alternativ till OS X, väldigt ofta är OS X-programmen bättre också. Hellre några få bra program till OS X än 10 halvkassa till Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
Förlåt för att jag är udda och hellre väljer ett OS som har större utbud på program (vilket är viktigt) än ett OS med mindre utbud.

Jag tycker program är väldigt viktigt. Alla program man använder fungerar inte i Mac OS X, speciellt inte spel, vilket är mycket varför jag använder Windows.

Det är vad jag tycker.

Tycker bara inte det är vad omröstningen handlade om. "Vilket är det bättre OSet i slutändan?". Inte "Vilket OS har störst spelutbud?". Då hade jag också röstat på windows.

Men att säga att ett OS är dåligt för att vissa spel inte har portats, det är ju bara så fel. Det är ju inte OSets fel.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Mac OS X har väldigt bra utbud av program, visst är det dåligt på spelfronten, men resten så finns det minst lika bra alternativ till OS X, väldigt ofta är OS X-programmen bättre också. Hellre några få bra program till OS X än 10 halvkassa till Windows.

Hade kanske fel där men man behöver inte använda de 10 halvkassa programmen till Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Tycker bara inte det är vad omröstningen handlade om. "Vilket är det bättre OSet i slutändan?". Inte "Vilket OS har störst spelutbud?". Då hade jag också röstat på windows.

Men att säga att ett OS är dåligt för att vissa spel inte har portats, det är ju bara så fel. Det är ju inte OSets fel.

Snälla, hitta inte på saker. Jag har aldrig sagt att Mac OS X är dåligt, jag har faktiskt sagt att det är bra, vad jag har sett iallafall. Jag sa program och speciellt inte spel. Då menade jag speciellt program och det är faktiskt synd att dom inte utvecklar mycket spel till Mac (Bara EA Games som gör det?). Om det hade större spel utbud och större program utbud så hade jag aldrig använt Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
Hade kanske fel där men man behöver inte använda de 10 halvkassa programmen till Windows.

Snälla, hitta inte på saker. Jag har aldrig sagt att Mac OS X är dåligt, jag har faktiskt sagt att det är bra, vad jag har sett iallafall. Jag sa program och speciellt inte spel. Då menade jag speciellt program och det är faktiskt synd att dom inte utvecklar mycket spel till Mac (Bara EA Games som gör det?). Om det hade större spel utbud och större program utbud så hade jag aldrig använt Windows.

Det kan ligga viss sanning i att många spel som det görs reklam för inte släpps för Mac OS X, men det precis samma sak med Windows. Ett stort antal av mina favoritspel är enbart släppta för Mac, och finns INTE tillgängliga för Windows. jag menar då spel som Escape Velocity, EV: Overdrive, Bugdom, Deimos Rising . Ett par av dessa spel har på senare tid släppts för Windows också, men det var i de flesta fall långt efter att de släppts till Mac.

Sen är inte EA sports det enda stora företaget som släppt spel till Mac (vilka spel menar du förresten?, är inte så insatt nuförtiden) utan åtskilliga andra företag släpper spel de med. Låter ID Software och Epic Games bekanta?

Vidare att programutbudet skulle vara begränsat: Photoshop och övriga program i den stilen finns tillgängliga, om inte annat så finns det motsvarigheter.

Och om man nu "måste" ha ett speciellt program för Windows; använd Parallels eller Crossover Office, såvitt jag vet finns det ingen motsvarighet till dessa för Windows, om man vill använda ett macprogram där.

Bara mina åsikter.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
Snälla, hitta inte på saker. Jag har aldrig sagt att Mac OS X är dåligt, jag har faktiskt sagt att det är bra, vad jag har sett iallafall. Jag sa program och speciellt inte spel. Då menade jag speciellt program och det är faktiskt synd att dom inte utvecklar mycket spel till Mac (Bara EA Games som gör det?). Om det hade större spel utbud och större program utbud så hade jag aldrig använt Windows.

Beror väl hur man tolkar det isf, omröstningen var som sagt vilket man tycker är det bästa och du röstade windows pga det begränsade mjukvaru-utbudet till mac. Jag tolkade det så iaf.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Enkelt. Vista verkar inte färdigt, det märks av de minst sagt blandade erfarenheterna i Vista-forumet kontra de väldigt få trådarna om strul i OSX. Vista är väl i dagsläget ett OS enbart en Vista-kär fanatiker eller någon med kopiös mängd tur (!!) kan tycka om.

Mac OS X - Windows Vista 1 - 0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Det kan ligga viss sanning i att många spel som det görs reklam för inte släpps för Mac OS X, men det precis samma sak med Windows. Ett stort antal av mina favoritspel är enbart släppta för Mac, och finns INTE tillgängliga för Windows. jag menar då spel som Escape Velocity, EV: Overdrive, Bugdom, Deimos Rising . Ett par av dessa spel har på senare tid släppts för Windows också, men det var i de flesta fall långt efter att de släppts till Mac.

Oh, vilka tider det var när man spelade EV på motorola Mac:arna Nova finns ju visserligen till Windows, men det är ju inte samma sak

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Det kan ligga viss sanning i att många spel som det görs reklam för inte släpps för Mac OS X, men det precis samma sak med Windows. Ett stort antal av mina favoritspel är enbart släppta för Mac, och finns INTE tillgängliga för Windows. jag menar då spel som Escape Velocity, EV: Overdrive, Bugdom, Deimos Rising . Ett par av dessa spel har på senare tid släppts för Windows också, men det var i de flesta fall långt efter att de släppts till Mac.

Sen är inte EA sports det enda stora företaget som släppt spel till Mac (vilka spel menar du förresten?, är inte så insatt nuförtiden) utan åtskilliga andra företag släpper spel de med. Låter ID Software och Epic Games bekanta?

Vidare att programutbudet skulle vara begränsat: Photoshop och övriga program i den stilen finns tillgängliga, om inte annat så finns det motsvarigheter.

Och om man nu "måste" ha ett speciellt program för Windows; använd Parallels eller Crossover Office, såvitt jag vet finns det ingen motsvarighet till dessa för Windows, om man vill använda ett macprogram där.

Bara mina åsikter.

Ah, spel som jag aldrig hört talas om

id Software och Epic Games, dom har man hört talas om så klart. Glömmde att dom gör OpenGL spel så dom fungerar på Mac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Vad Sidde vände sig mot - gissar jag - var att någon sa att han valde det ena eftersom han "aldrig testat".
Att jag bara sett lite var för att Vista bara funnits ute en knapp månad när jag skrev det (jo, släppt en "dryg" månad innan om man ska gå på lanseringsdatumet - innan du "drygar" dig om det - men en knapp månad till hands) och på den tiden hinner man inte se så mycket om man har andra intressen än att experimentera med Vista utöver det man blir tillsagd att göra.
Fast nu ids jag inte tjafsa mer om dett med dig - du tycker uppenbarligen att det är precis samma sak och vad du tycker lär jag aldrig kunna ändra på hur tossigt det än må vara…

Det där var riktigt riktigt oklart. Vad tycker jag? http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7164268...
Själv anser jag att följande inlägg klartgör min åsikt i frågan tämligen klart.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.