openSUSE och NTFS-formaterad USB-hårddisk?

Permalänk
Medlem

openSUSE och NTFS-formaterad USB-hårddisk?

Hej! Snabb fråga:

Ska emigrera till openSUSE, vill ta med min musik, film, spel mm och jag tänkte lägga allt på en USB-hårddisk för att sedan föra över det till den vanliga hårddisken igen när jag har installerat openSUSE. Grejen är den att den är NTFS-formaterad.

Hur gör jag för att kunna läsa och skriva mellan hårddiskarna? Vill som sagt kunna flytta filer mellan min hårddisk där jag har Linux och USB-hårddisken som är NTFS-formaterad.

Tack på förhand!

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk

Det ska inte vara några problem vad jag förstått.. det är bara att söka på det! Läste om detta igår.. kommer dock inte ihåg om det var här eller på linux.se

Sökte lite snabbt, kolla på http://forum.linux.se/viewtopic.php?t=32524&sid=86335f6ced592...

Visa signatur

Fråga kolon? Vad skriva här?

Permalänk
Medlem

Du kan läsa ntfs utan problem, skriva kan du göra med ntfs-3g drivaren, men rekomenderas la kanske inte.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Du kan läsa ntfs utan problem, skriva kan du göra med ntfs-3g drivaren, men rekomenderas la kanske inte.

Med andra ord så kommer det bli problem med att flytta filer fram och tillbaka? För hårddisken är nämligen bara på lån från en vän så jag kan inte behålla filerna på den disken, måste föras över till min egen dator.

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kuninobu
Med andra ord så kommer det bli problem med att flytta filer fram och tillbaka? För hårddisken är nämligen bara på lån från en vän så jag kan inte behålla filerna på den disken, måste föras över till min egen dator.

men du ska la bara flytta åt ett håll, Windows->Linux? då spelar det ju ingen roll att du inte kan skriva till NTFS från Linux ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
men du ska la bara flytta åt ett håll, Windows->Linux? då spelar det ju ingen roll att du inte kan skriva till NTFS från Linux ändå.

Jag ska flytta från Windows till Linux ja, men eventuellt om jag ska gå tillbaka till Windows vill jag flytta tillbaka till den NTFS-formaterade hårddisken..
Och det går faktiskt att skriva till NTFS men det är lite pill.. Jag vet bara inte hur

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Googla "ntfs-3g distribution usb" så borde det rimligen poppa upp lite alternativ

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kuninobu
Jag ska flytta från Windows till Linux ja, men eventuellt om jag ska gå tillbaka till Windows vill jag flytta tillbaka till den NTFS-formaterade hårddisken..
Och det går faktiskt att skriva till NTFS men det är lite pill.. Jag vet bara inte hur

om du nu inte får formatera om hans disk till FAT för att han har nått på så..

kan du ju göra såhär när du drar in SuSE. insstallera systemet med 2 partioner i formatet EXT3 (3 partioner med swapen då givetvis) på en disk på säg 160GB så tar du 20GB för systemet ( / ) och sen en för dina grejer ( /home ) på 139GB (lite plats för swapen vettu..) sen om du tröttnar på det så installera Windows på 20GB-partionen utan att bråka med resten och använder ett Windows-prog för att lägga till filstödet för EXT (som funkar bra)

ja det går att skriva NTFS också men jag avråder ändå från det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
om du nu inte får formatera om hans disk till FAT för att han har nått på så..

kan du ju göra såhär när du drar in SuSE. insstallera systemet med 2 partioner i formatet EXT3 (3 partioner med swapen då givetvis) på en disk på säg 160GB så tar du 20GB för systemet ( / ) och sen en för dina grejer ( /home ) på 139GB (lite plats för swapen vettu..) sen om du tröttnar på det så installera Windows på 20GB-partionen utan att bråka med resten och använder ett Windows-prog för att lägga till filstödet för EXT (som funkar bra)

ja det går att skriva NTFS också men jag avråder ändå från det.

Varför avråder du från det? Det är inte så att jag kommer sitta och slänga fram och tillbaka hela tiden, ska jag tillbaks till Windows är det bara en flytt som gäller, av ca 60 gb filer..
Vad är det som kan hända, att Linux sabbar NTFS-partitionen vilket resulter i förlust av data?

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

jo exakt. men andra kanske har mer uppdaterade erfarenheter, vart nått år sen jag fick den uppfattningen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

ntfs-3g funkar fin fint i nuläget (enligt egna erfarenheter, dvs jag själv har inte haft problem med det)

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Gainward GeForce 8800GT | Lian Li PC-A71B | Arch Linux <3