Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlstad
Registrerad
Jun 2003

Jumper setup?

Jag har en AMD Athlon XP 2500+ Barton med PC3200 -minnen.

Jag funderar på vilken jumper-setup jag ska ha enligt:
http://www.asrock.com/manual/K7NF2-RAID.pdf
på sida 14.

FSB 333mhz tänkte jag, eftersom cpun ska gå i 166 default...fast när jag kör det så klockar minnena ner sig till 133.

Nån som har nåt tips?

de bidde

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Sidan 25 i manualen säger att du kan ställa in minnestajmingen manuellt.

Vad säger CPU-Z om din minneshastighet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlstad
Registrerad
Jun 2003

Precis som du säger så kan man ställa in minnena manuellt i bios. Detta har jag gjort. Just nu står de på DDR400(200mhz) i bios, men i CPU-Z står det fortfarande 133mhz.

Tänkte prova o flytta runt minnena nu o kolla om det hjälper.

Edit:
Förresten så står FSB : DRAM på 5:4 i CPU-Z. Detta antar jag är dividern. Men det har jag aldrig ställt in? Och hittar inte heller i bios vart man kan ändra det.

de bidde

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Memory clock i BIOS är minnes-dividern. FSB : DRAM på 5:4 betyder att FSB är 5/4 av minneshastigheten, t ex att FSB ligger på 166 och Minnena på 133 (166/133 ~ 1,25 = 5/4).

Är flexibility option disabled?

Vad för och hur många minnen har du?

Jag har en dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlstad
Registrerad
Jun 2003

Flexibility är enabled, ska jag disabla den eller?

Jag har tre stycken Twinmos Winbond minnen. 2 x 256 och 1 x 512. Alla PC3200.

Provade nyss o flytta runt dem lite men det gav ingen skillnad.

de bidde

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Maj 2005

lånar tråden: Hur låser man AGP/PCI på ett ASUS A7v8X-X (SOCKET A) Jag har letar överallt men hittar inget

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlstad
Registrerad
Jun 2003

Haha, körde disable nu på flexibility option, minnena gick upp till 200mhz direkt.

Fan vad pinsamt.

Nån som vet vad flexibility ens innebär och varför det klockade ner mina minnen?

Edit:
Hur kollar jag vad pci och agpn ligger på för mhz? ClockGen ger mig inga siffror där.

Edit2:
Körde memtest nu. Orkade bara köra till 0,8%, då hade jag redan fått 22 fel. Haha, är det enda jag kan göra o köpa nya minnen eller?

de bidde

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Tanken bakom flexibility option är typ att öka minneskompatibiliteten, om man t ex blandar minnen lr så. Det den gör i praktiken är att sänka hastigheten, lägre hastighet = mindre risk för fel tycks Asrock resonera som... M a o är den bara jobbig och irriterande :).

Ang din edit 2 så dra ner minnena på 166MHz och prova memtest igen.

Dina 256 minnen är enkelsidiga och 512:an dubbelsidig antar jag?

Peter_86: Borde finnas nåt sånt alternativ under CPU External Frequency i BIOS tycker jag, annars vet jag tyvärr inte.

Jag har en dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Pröva dina 256MB minnen i dimm 1 och dimm 2, dvs närmast CPUn, ocn 512MB minnet i dimm3. Då får du 512 MB i vardera minneskanalen, vilket ger dual channel över hela minnesmängden. Sätt även minneshastigheten till DDR333, vilket resulterar att minnena körs synkront mot processorn. nforce2 ger nämligen bäst prestanda när minnena körs synkront med processorn.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlstad
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metronome

Ang din edit 2 så dra ner minnena på 166MHz och prova memtest igen.

Dina 256 minnen är enkelsidiga och 512:an dubbelsidig antar jag?

Har dragit ner minnena till 166mhz, då får jag bara ett fel i memtest, efter ha kört en timme ungefär.

Och ja, det stämmer bra. 256-minnena är enkelsidiga och 512an är dubbelsidig.

de bidde

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

jaha du fick ett fel, det var ju tråkigt. Ett fel är ett fel för mycket tycker jag...

Jag har nämligen ett likadant kort och den vägrade gå i 200MHz också när jag hade i mer än fyra minnesbanker (En sida på ett minne har 2 banker), Den fungerade i 200 med 2 enkelsidiga minnen (4 banker totalt) men inte med två dubbelsidiga (8 banker totalt), dock fungerade det i 166 med 8 minnesbanker. Jag hade iofs bara 2 minnen medans du har 3, det kanske spelar in också. Den verkar tyvärr vara lite kinkig när det kommer till minneshanteringen.

Om jag vore du så skulle jag delvis prova med bara 256 stickorna i memtest, sen med alla 3 stickor och ställa DRAM Voltage på "High" (eventuellt lite lösare timings också) och prova memtest igen.

Och som Hardware guy säger så mår ett socket A system bäst av att FSB:n och minnesbussen är synkade.

Jag har en dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlstad
Registrerad
Jun 2003

Okok. Orkar inte krångla med o ta ur minnena o så längre. Allt blir ju bara skit ändå.

Men sätta ner timingsen ska jag prova.

Tack så mycket för all hjälp!

de bidde