Värt att byta från Opteron 2x265 till Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Värt att byta från Opteron 2x265 till Core 2 Duo

Sitter med min nuvarande arbetsstation och funderar starkt på att byta upp (ner?) mig till Core 2 Duo. Frågan bara är om jag vinner något på det just nu.

Sitter med 2st Opteron 265 + 4gb Ecc Reg ddr samt 2st 7950gt kort.

Vad behöver jag för att matcha mitt nuvarande system fast i Intels Core 2 Duo plattform?

Sysslor: Använder dator för att lira lite Unreal Tournament 1, CS filmredigering och utveckling av system/programvara.

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Medlem

det blir ju helt klart en boost men jag tror det kostar mer än det smakar.

Permalänk
Medlem

Re: Värt att byta från Opteron 2x265 till Core 2 Duo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbano
Sitter med min nuvarande arbetsstation och funderar starkt på att byta upp (ner?) mig till Core 2 Duo. Frågan bara är om jag vinner något på det just nu.

Sitter med 2st Opteron 265 + 4gb Ecc Reg ddr samt 2st 7950gt kort.

Vad behöver jag för att matcha mitt nuvarande system fast i Intels Core 2 Duo plattform?

Sysslor: Använder dator för att lira lite Unreal Tournament 1, CS filmredigering och utveckling av system/programvara.

UT och CS är inte så krävande, så du får nog alldeles tillräckligt med FPS även med sämre CPUer än du har nu. Det bör alltså inte påverka valet.

Värre är det med filmredigering och programmering. Där har jag faktiskt svårt att tro att en Core2Duo med 2 cores kan matcha dina 4 nuvarande cores. Då måste du nog upp i 4 cores även på Intel-sidan, alltså inte 'Duo' utan 'Quad'.

Klock för klock är Core2 något snabbare än K8, så du klarar dig nog med en instegsmodell på typ 1.6-1.8GHz, om nån sådan finnes.

Däremot vet jag inte vad som händer om man räknar med NUMA, och om dina filmredigeringsprogram/utvecklingsmiljöer har nytta av det. Om de nyttjar NUMA kan det hända att du måste upp en del i klock på Core2-processorn för att få samma prestanda. Å andra sidan är Core2 ganska bra på just encoding/filmredigering, så det borde ta ut varandra... Kvarstår frågetecken om programmering/utveckling...

Min gissning:
En Quad-processor på typ 1.6-1.8GHz, resten samma, alltså 4GB ram och 2st 7950gt-kort. Då borde du få samma eller något bättre performance än dubbla 265:or

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske en xeon istället, eller finns det moderkort (bra?) som tar vanliga core 2 quad med reg ecc minnen?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Re: Re: Värt att byta från Opteron 2x265 till Core 2 Duo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
UT och CS är inte så krävande, så du får nog alldeles tillräckligt med FPS även med sämre CPUer än du har nu. Det bör alltså inte påverka valet.

Värre är det med filmredigering och programmering. Där har jag faktiskt svårt att tro att en Core2Duo med 2 cores kan matcha dina 4 nuvarande cores. Då måste du nog upp i 4 cores även på Intel-sidan, alltså inte 'Duo' utan 'Quad'.

Klock för klock är Core2 något snabbare än K8, så du klarar dig nog med en instegsmodell på typ 1.6-1.8GHz, om nån sådan finnes.

Däremot vet jag inte vad som händer om man räknar med NUMA, och om dina filmredigeringsprogram/utvecklingsmiljöer har nytta av det. Om de nyttjar NUMA kan det hända att du måste upp en del i klock på Core2-processorn för att få samma prestanda. Å andra sidan är Core2 ganska bra på just encoding/filmredigering, så det borde ta ut varandra... Kvarstår frågetecken om programmering/utveckling...

Min gissning:
En Quad-processor på typ 1.6-1.8GHz, resten samma, alltså 4GB ram och 2st 7950gt-kort. Då borde du få samma eller något bättre performance än dubbla 265:or

Han menar nog inte spelet CS, utan Adobe Creative Suite?

Jag tycker dock inte att det är värt att byta upp dig från det du har nu..

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Värt att byta från Opteron 2x265 till Core 2 Duo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av david901101
Han menar nog inte spelet CS, utan Adobe Creative Suite?

Ah. Cool. Tack för rättelsen.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Tacksam för era svar och synpunkter. Min andra fråga är då. Jag kan nu få tag på 1st Opteron 275 till ruskigt bra pris. Är det fullt möjligt att samköra 1x 265 & 1x 275?? Eller bör jag hålla mig till mina 2x 265??

(kan påpeka att jag ej klockar systemet)

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]