Lämplig hårdvara till VMWare Server

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Lämplig hårdvara till VMWare Server

Ska sätta ihop en billig server för att köra VMWare Server på på Linux (Debian), och funderar över vilken hårdvara som jag ska välja. Har dålig koll på allt nytt som kommit då det var ett tag sedan jag satte ihop en egen maskin.

Tanken är jag ska använda de grejjoer som jag har liggandes (chassi, diskar, dvd-brännare, powersupply, nic) och komplettera för att få en hygglig maskin utan att lägga för många tusenlappar.

Önskemålen är:

* Ett moderkort som helst ska ha stöd för mer än 4 GB minne.

* Lämplig processor, minst 2 kärnor.

* Grafik kommer knappast att användas så där är kraven låga. Funkar fint med integrerad grafik.

* Ljudkort, helst inget alls...

* Disk-kontroller
Har ett helt gäng sjyssta SCSI-diskar liggandes som gärna får användas i raid-konfiguration. Alt så antar jag att det är SATA2 diskar som gäller nu, då det verkar finnas stöd för detta på de flesta moderkort.

Någon som har vettiga tips?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Hur mycket penningar talar vi om?
Är det en dual core athlon 64 eller core 2 duo som önskas eller vill du ha dual-moderkort med dualcoreprocessorer och registrerade minnen, alltså opteron ur 2000-serien eller xeon (som har core-teknik)?
Jag tror de flesta moderkort idag klarar över 4 GiB. Men eftersom 2 GiB minnesstickor är väldigt dyra jämfört med 1 GiB stickor så blir du begränsad till 4 GiB eftersom moderkorten inte finns med fler än 4 DIMM-platser. Om inte det är ett med registrerade minnen, vilket kostar mer pengar också så det förstör lite vitsen. Jag tror du har mycket pengar kvar i fickan om du landar på 4 GiB.

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Har nu städat lite i förrådet och skruvat loss eventuell användbar hårdvara och bestämt mej att försöka använda ett Compaq Smart Array 3200 kort och en HD-case som rymmer 6 st SCSI hotplug-diskar. Har även diskar liggandes. Hittade även ett sprillans nytt powersupply som medföljde en Antec Sonata II låda som inte var kompatibelt med det Asrock-moderkort jag har i min nuvarande dator. Har strippat en uråldrig AMD-dator och det enda som återstår är lådan där jag nog ska lyckas montera denna HD-case utanpå på något icke estetiskt vis....

Vad som återstår är att beställa:

Moderkort: Asus M2NPV-VM (stöd för framtida 8 GB Ram, och integrerad grafik, och ska förhoppningsvis funka med mitt power supply).
746 kr

CPU: Lutar åt en AM2: Athlon 64 X2 5200+
2073 kr (men kanske hade räckt med en 3800+ som finns för halva priset, men jag tror jag kommer ha glädje av den större L2 cachen i 5200:an).

RAM: Kingston - 1024 MB DDR2, PC5400 DDR2-667
4 x 616 kr = 2464 kr