Installera program på separat hårddisk

Permalänk
Medlem

Installera program på separat hårddisk

Jag har just installerat os x på en 9gb disk... och undrar om det går att installera program på en annan partition/disk i OS X. Ni förstår nog varför med tanke på diskutrymmet

Permalänk
Medlem

Humm, du äger ingen Mac men har ändå OS X? Frågan är om någon kan hjälpa dig utan att bryta mot reglerna :/

Permalänk
Medlem

Jag äger faktiskt en mac mini som jag installerat linux på, så om jag installerat det på min desktop kör jag ändå bara en licens, right? Därför borde jag inte ha brutit mot någon lag. Så om någon här är mer erfaren än jag i att använda os x, så kan ni vara snälla och hjälpa mig med mitt problem, jag försäkrar er att ni inte gör något orätt

Permalänk
Medlem

Borde väl bara gå att länka /Applications eller /Users/dinanvändare/Applications till den andra partitionen? Dock så läggs iofs en del i biblioteksmappen också, inställningsfiler etc.

Permalänk
Medlem

Mjo.. men det är ju inte alla program som installeras m h a "drag 'n klick".. vissa har ju installations-skript... kan man inte ändra standard-mappar i den på något sätt?

Permalänk
Medlem

Menade med en mountpunkt nu, eller symlinka eller vad nu som fungerar bäst, så blir det osynligt för programmen att de ligger någon annanstans. Visst, saker som inte installeras i /Applications kommer väl ändå utanför, men program som installeras med installerare lägger ju majoriteten av allt sitt skräp i /Applications iaf.

Permalänk
Medlem

Jaha. :).. det visste jag inte :).. trodde de la massa saker där t ex linuxprogram brukar lägga saker.. utspritt o rotfilsystemet men då är det bara att symlinka /Applications till en annan disk?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Jag äger faktiskt en mac mini som jag installerat linux på, så om jag installerat det på min desktop kör jag ändå bara en licens, right? Därför borde jag inte ha brutit mot någon lag. Så om någon här är mer erfaren än jag i att använda os x, så kan ni vara snälla och hjälpa mig med mitt problem, jag försäkrar er att ni inte gör något orätt

Eftersom att OS X inte kan köras på något annat än Apple-mjukvara (det är inte lagligt att gå runt skyddet) så är det orätt.

Detta leder till låst tråd.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.