Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
norrland
Registrerad
Jan 2004

Datorn fyser redan vid uppstart :(

Nu har jag fått ännu ett problem.
Det är så att för 2dagar sedan så slog jag av datorn. Men sedan på morgonen när jag skulle slå på den så hängde den sig.
Och jag började kolla lite närmare på det så jag tog mig en titt in i bios. Men datorn låser sig även när jag är inne i bios och ska kolla temp osv. Är det min processor som slutat arbeta lr vad?
Jag kan komma in i windows ibland med lite tur. Men efter ca 1-2min så låser sig datorn även då.
Funderar på om det kanske är värt att lägga ut några hundra på att ngn datorfirma ska kolla upp felet.
Eller är det ngn av folket här som varit med om liknande fel?
Använder mig av en AMD athlon xp 3500+ och den är inte klockad. Har även provat cleara cmos men det hjälpte inte mig :/

Mvh

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2006

låter som värmeproblem. testa byta kylare på cpu:n och se om det hjälper

(\__/)
(O.o )
(> < )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
norrland
Registrerad
Jan 2004

Jag kör med orginal kylare på nu. Men hur får jag bort den? Tänkte jag ska prova ta bort den och sätta ditt den igen. Den kanske inte ligger som den ska

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2007

Det är lätt att få av den det är bara trycka ner med en platt skruvmejsel åso dra utåt lite så hackas den av.
men jag tror inte det kommer hjälpa så mycket testa å lägga på lite ny klar pasta isf lycka till

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
norrland
Registrerad
Jan 2004

Nej. Det var nog lim lr liknande jag hade. Eftersom den satt fast på undersidan av kylflänsen. Men jag gjorde så att jag gick in i bios och sedan in i "health". Där såg jag tempen. Och jag var där inne tills datorn frös. Och det visade sig att processorn bara var 34 grader. Så det är nog något annat som gör att allt stannar =P Men vad vet vetifan :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2006

ominstallation? kanske nån fil i sys32 som blivit korrupt. min lillebror hade samma problem, visade sig vara ett virus och det försvann vid ominstallation, va lite knepigt då den ville starta om sig hela tiden men det gick till slut.

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
norrland
Registrerad
Jan 2004

Men det hjälper inte. Dvs den laggar fast under ominstallationen. Redan i början. Så jag väntar nog till måndag och lämnar in datorn för en felsökning och kan sedan skriva vad felet var om så önskas : )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Feb 2007

Re: Datorn fryser redan vid uppstart :(

jag hadde samma problem med min 939 för ca 1år sedan datan hade funkat bra i flera månader men plötsligt blev den för varm hade ingen koll på hur tempen hade varit tidigar men den började larma för hög temp ock stänga av.. så jag köpte ny kylpasta och och sedan sjönk tempen kraftigt och allt har varit ok