Microsoft skyller dålig försäljning på pirater

Permalänk
Melding Plague

Microsoft skyller dålig försäljning på pirater

Microsofts VD Steve Ballmer skyllde på pirater för den relativt dåliga försäljningen som Windows Vista har haft sedan det lanserades den 30 januari. Pirater i länder som Kina, Indien, Brasilien samt Ryssland har enligt Ballmer dragit ner försäljningen rejält.

Läs nyheten: Microsoft skyller dålig försäljning på pirater

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ajo, så dålig suppport av drivrutiner och krachande program är ingen orsak ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

håller med föregående.. finns inga vettiga drivrutiner än så länge. speciellt för oss med nvidia.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Ajo, så dålig suppport av drivrutiner och krachande program är ingen orsak ?

håller med dig till fullo.. finns nästan inga drivrutiner som funkar perfa eller så... dessutom är priserna kanske lite höga och hur många datorer funkar vista home premium / ultimate, perfekt på ?..

vilka puckon det finns i världen :@
vafan, man tycker dom borde kunna göra nåt bra annat än xp
och server 2k3 men hmm.. (ok nu kanske dom har det men iaf)
aja.. orkar inte gnälla hur mycket somhelst på MS..

Permalänk
Medlem

Oja, man ska nog inte ta något som Steve Ballmer säger seriöst.

Permalänk
Medlem

Kan säga att det är väldigt beroende på vilken hårdvara man har.

Jag kör själv vista home premium på min och det funkar klockrent. Man får trixa lite med drivrutiner osv visst men när de väl är fixat så funkar det bra..

Jag har relativt ny hårdvara
Abit AB9 QuadGT
C2D E6600 @ 3.6Ghz
Patriot 2x1GB 800MHz 4-4-4-12
ATi X1900XT 512MB
Tagan 700W
Nec AD5170
Samsung diskar

Men sen vet jag flera andra datorer som kan ha hur mkt strul som helst just pga drivrutiner. Vista är visst jättebra men tyvärr har inte hårdvarutillverkarna hunnit ikapp direkt samt en del programtillverkare.

Permalänk

får väl göra som med xp vänta 2 år så att det funkar "OK" sen priserna är ju skrattretande vad börjar dom på 1800? konstigt att dom fattiga i kina,ryssland och brasilien inte lägger dom pengarna...dom hade säkerligen inte köpt det ändå... kallas prioritering

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Avstängd

Fattar inte hur man kan lancera en produkt utan att ha varken drivare eller ett fungerande virusprogram till det.

Vem fan går o köper Vista för dyra pengar när man kan dra ner de från i princip vilken torrent sida som hellst?

Visa signatur

Riggen: Gigabyte DQ6, E66 ES @ 3,8 , 2x1gb Ballistix pc8000 ,2900XT/8800gts?, Hiper Type-R 580w, 0,84TB.
Kylning: L30, BIX 3:a, Swiftech Apogee GT
Ljud: Pioneer A221, hemmabygda lådor med 2x10", diskanthorn och dubbla mellanregister i var låda

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Oja, man ska nog inte ta något som Steve Ballmer säger seriöst.

Håller med. Säger någon skum VD något så är det per automatik helt tvärs om och det han yttrar sig om har egentligen inte ett smack att göra med det ursprungliga problemet.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theman89
Fattar inte hur man kan lancera en produkt utan att ha varken drivare eller ett fungerande virusprogram till det.

Vem fan går o köper Vista för dyra pengar när man kan dra ner de från i princip vilken torrent sida som hellst?

prova installera avast antivirus så kommer det fungera alldeles utmärkt.. Drivrutiner är som sagt en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför han gnäller, det kommer att finnas tillräckligt med Vista-licenser så det blir över på OEM-datorer.

Så snart även de kan bygga sina datorer med fullständigt drivrutinsstöd(tänk ex Dell XPS).

Det är storhetsvansinne att tro att hemanvändare med datorer som ändå kommer att bugga ur med Vista faktiskt ska gå ut och köpa det, det är inte bara själva datorerna utan även alla tillbehör som scannrar, printers och kameror mm som folk vill veta om de fungerar.

För att inte tala om ljudkort, grafikkort och all mjukvara som folk är vana att använda. Och alla filformat de är vana att använda.

Vi entusiaster som glatt provar allt nytt, och vet hur vi ska kunna göra det utan att förstöra vår befintliga data, kan han inte räkna försäljningssiffror med. Vi är alldeles för få.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

hahaha ja kan man inte skylla på annat så kan man ju alltid skylla på pirater för inte lär den dåliga försäljningen ha något som helst att göra med att folk är lite avvaktande pga brist på fungerande drivisar bla

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theman89
Fattar inte hur man kan lancera en produkt utan att ha varken drivare eller ett fungerande virusprogram till det.

Vem fan går o köper Vista för dyra pengar när man kan dra ner de från i princip vilken torrent sida som hellst?

Sen ska du läsa reglerna också..

Permalänk
Medlem

Alla klagar på hur dyrt det är osv osv.. Men använd linux istället då eller kör mac. Alla som sitter på en kopierad xp idag. Hur ser ni på det?

Om man ser till hur mkt man använder 2000/xp/vista osv så är det då värt dom pengarna!

Jag har själv kört med "hittepå" xp men ville slippa klödda med dittan och dattan för det ena och andra. (Ja jag vet att det finns patchar till allt) men om man nu använder det så köp en xp oem licens a´la home edition för tusenlappen och gör nått rätt. Vista kan ni köpa i oem också om ni köper nått tillbehör och aktiveringen är inte så tokig som alla gnäller om. För er som behöver lite mer insikt i xp och vista så kan ni titta förbi på
http://www.alltomxp.se

Men istället så klagar ni bara.. Använd inte "skiten" då!

Permalänk
Medlem

Den där vd:n värkar ju som vilken medborgare som helst i storebror USA, skylla på pirater, fildelare och terrorister när det inte går som planerat:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Oja, man ska nog inte ta något som Steve Ballmer säger seriöst.

Se upp för flygande stolar...

On topic: är inte direkt fövånad överatt Vista inte säljer, de få grejer som verkade coola togs bort innan release (WinFS mm), och istället fick man ett stort och bloatat (för att inte nämna dyrt) system. Woho!

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Avstängd

För dyrt och att det kräver fläskmycke dator för att köras tillfredställande, det är därför jag inte laddat ner Windows än..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
Alla klagar på hur dyrt det är osv osv.. Men använd linux istället då eller kör mac. Alla som sitter på en kopierad xp idag. Hur ser ni på det?

Om man ser till hur mkt man använder 2000/xp/vista osv så är det då värt dom pengarna!

Jag har själv kört med "hittepå" xp men ville slippa klödda med dittan och dattan för det ena och andra. (Ja jag vet att det finns patchar till allt) men om man nu använder det så köp en xp oem licens a´la home edition för tusenlappen och gör nått rätt. Vista kan ni köpa i oem också om ni köper nått tillbehör och aktiveringen är inte så tokig som alla gnäller om. För er som behöver lite mer insikt i xp och vista så kan ni titta förbi på
http://www.alltomxp.se

Men istället så klagar ni bara.. Använd inte "skiten" då!

Inte många här som klagat ett dugg på XP, snarare tvärt om, Vista däremot verkar inte som något man har lust att ge sig in på redan, som många säger är det för mycket saker som inte fungerar fullt ut ännu, och det är just därför folk faktiskt inte använder "skiten" som du kallar det.

Själv sitter jag med 2st XP Professional OEM nycklar, ingen av dem har jag visserligen köppt, utan fått båda då de varit "överflödiga", så jag har faktiskt en laglig kopia jag.

Vista kommer jag nog vänta ett tag med, får se hur det blir med spel och DX10, inte omöjligt att det skyndar på en övergång, men man har ju ingen lust att gå och köpa Vista idag och "hoppas" på att allt man är van att göra på datorn fungerar.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Antar att största anledningen förutom drivrutiner är att folk inte sitter på dessa super maskiner som krävs bara för att driva skiten. Ja skiten. Testade vista men det visade sig vara precis lika illa som dom nuvarande systemen. Ser mest ut som dom bara har snyggat till xp och säljer det som vista.

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Min anledning varför jag inte kör vista är för att jag har ingen speciell nytta av det. Varför skulle jag behöva vista när xp funkar?

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

fler och fler utvecklare klagar på piraterna, det här ser inte bra alls om några år, om inte folk ska skärpa sig och köpa lagliga kopior så tycker jag att staten får ta hand om piraterna med järngrepp!

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Inte många här som klagat ett dugg på XP, snarare tvärt om, Vista däremot verkar inte som något man har lust att ge sig in på redan, som många säger är det för mycket saker som inte fungerar fullt ut ännu, och det är just därför folk faktiskt inte använder "skiten" som du kallar det.

Själv sitter jag med 2st XP Professional OEM nycklar, ingen av dem har jag visserligen köppt, utan fått båda då de varit "överflödiga", så jag har faktiskt en laglig kopia jag.

Vista kommer jag nog vänta ett tag med, får se hur det blir med spel och DX10, inte omöjligt att det skyndar på en övergång, men man har ju ingen lust att gå och köpa Vista idag och "hoppas" på att allt man är van att göra på datorn fungerar.

Jo tråden handlar just om vista i det här fallet men historien upprepar sig. Många klagar fortfarande på xp, det går inte att undkomma. Sen att det är för att dom kör en "hittepå" med borttagna drivrutiner/funktioner eller om datorn i sig är ostabil vadsomhelst så är det fel på xp.

Det jag vill säga är att Vista i sig är det inget fel på. En till sak som alla tror att vista bara är grafiskt lull lull uppdaterad. Guess again. Där är hur mkt som helst som är ändrat från xp i alla dess former. Mycket säkerhets funktioner har ändrats (vilket kan vara småirriterande med UAC) men dock jättebra för gamla mormor/morfar som inte vet nånting. Sen att där finns skydd för registret i form av lager när man installerar äldre program osv är också en bra funktion.. Dock för mkt att ta upp i denna posten men dom som vill veta eller är intresserade kan ju kika på länken jag skrev innan. Dom tar även upp en hel del vista relaterade frågor/svar.

Är man osäker på vista inte kommer fungera som det är tänkt på sin dator kan man alltid låna en kompis skiva och installera och testa det under 3dagar (aktiveringstiden) sen får man byta till en egenköpt nyckel och så e de bara att köra på.

Har själv kört vista i snart en månad.

Har installerat och verifierat att följande program fungerar alldeles utmärkt:
Avast Antivirus
7zip 4.42
ac3filter_1_01a_rc5
ffdshow_rev589_20061127
foxitPDFreader_setup
OOo_2.0.4rc3_060926_Win32Intel_install_sv
Photofiltre 6.1.5
quicktimealt176
realalt151
spywareblastersetup351
winamp521_lite

Temp, övrigt
Coretemp
Orthos prime
3dmark2001

Drivrutiner
Ati catalyst 7.1

De lilla jag spelar
Battlefield 2
Empire Earth

Visst ingen större lista men det är basic som jag använder. Händer att man slänger in ett och annat men har inte stött på något som inte fungerar ännu.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är många som tänkt sig att gå över till 64-bitar iom Vista, och där är det en hel del som inte fungerar ännu vilket förklarar varför man väntar.

Själv har jag musikerljudkort och scanner som inte fungerar i Vista 64, allt annat jag normalt använder fungerar visserligen men det är tillräckligt för att jag fortfarande måste dubbel-boota med XP. Inte alla som vill dubbel-boota.

Förutom priset då, Vista är dyrt för inga jätteförbättringar som märks för den vanlige mannen. XP har i stort sett all Vista-funktionalitet som tilläggsprogram.

DX10-spelen blir nog Vistas "killer feature" vilket Microsoft medvetet pushat det som, tyvärr för Microsoft är både spel och hårdvara kraftigt försenade vilket återigen förklarar för närvarande svalt intresse för Vista.

Det utökade minnesstödet i de högre Vista-versionerna är inte heller till någon större nytta, så länge det är svårt att få tag i 2GB RAM-stickor.

Många småsaker ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Först som alla andra sa, problem,
sedan finns det fortfarande inget riktigt crack till Vista som XP, så måånga har inte ens updaterat. Det är ändå ganska komplicerat för "normala" användare att köra en pirat vista. Så det argumenter håller inte riktigt. De som vill ha vista har köper det, men det är ju både dyrt och inte riktigt fullständigt

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa Vista när jag köper min nästa dator i början på sommaren, kommer att bli Vista Ultimate OEM. Har bara inte bestämt mig ännu om det blir x86 eller x64. Finns fördelar och nackdelar med båda. Fast ju längre man väntar desto fler fördelar för x64.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Vad skiljer egentligen Vista från XP?

Genomsyrat av DRM
Avsaknad av tredjeparts virusskydd
Kräver mer hårdvara
Drar slut batterierna fortare i laptopen
Jobbig autenticering (UAC)
Dyrare licens
Sämre drivrutiner

Aeroglass.. Nej förresten, det går att få XP att se likadant ut...
http://www.windowsxlive.net/?page_id=15

Och så DirectX10, som används av.... NOLL spel.

Ja, Steve, jag undrar verkligen varför folk inte rusar efter att uppgradera.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Ajo, så dålig suppport av drivrutiner och krachande program är ingen orsak ?

Word. Anledningen till att jag inte skaffat Vista ännu är pga att de inte finns vettiga drivrutiner till min hårdvara. Så fort de släppts stabila drivrutiner till alla produkter i min dator så kommer jag nog gå över till Vista

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Vad skiljer egentligen Vista från XP?

Genomsyrat av DRM
Avsaknad av tredjeparts virusskydd
Kräver mer hårdvara
Drar slut batterierna fortare i laptopen
Jobbig autenticering (UAC)
Dyrare licens
Sämre drivrutiner

Aeroglass.. Nej förresten, det går att få XP att se likadant ut...
http://www.windowsxlive.net/?page_id=15

Och så DirectX10, som används av.... NOLL spel.

Ja, Steve, jag undrar verkligen varför folk inte rusar efter att uppgradera.

Var skiljer vista från xp? EN HEL DEL!!!!!!

http://www.alltomxp.se/index.php?option=com_content&task=view... där e en del.. kolla vidare på sidan så blir du kanske lite mer upplyst.

Genomsyrat av DRM?? på vilket sätt då. Vad påverkar det dig? Alla nerladdade mp3or, divx humla hää osv fungerar hur bra som helst.

Avsaknad av tredjeparts virusskydd? Vilken sten har du legat under

Kräver mer hårdvara? Ta Vista home basic så kan du köra det på en gammal amd xp 1400Mhz med 384MB Minne utan problem utan att det blir snorsegt (under förutsättning att där sitter en fräsch hårddisk i datorn)

Drar slut batterierna fortare i laptopen? Så må vara fallet. Ett rätt.

Jobbig autenticering? Japp instämmer men fortfarande bra för dom äldre. Entusiasterna kan enkelt stänga av uac för att slippa dom irriterande popup rutorna.

Dyrare Licens? Ja men du får väl se till vad du får för pengarna. Vista home premium är som en upphottad xp home och kostar inte särskilt mkt mer än xp home.

Sämre drivrutiner? Knappast. Många drivrutiner som inte är beta fungerar betydligt bättre än dom i xp. Däremot avsaknad av drivrutiner till alla enheter stämmer mer in på dess problem. Det är fortfarande inte vistas fel att där inte är drivrutiner.

Sen har stevo rätt i att där är en hel del "olagliga" kopior i dom länderna. Där är säkert ett antal fler som kör vista dagligen där och visst påverkar det deras inkomster. Men det är svårt att räkna chineserna.. Dom är sååå fååå

Permalänk
Medlem

Vista är nog moget om ca 2 år när lite service pack och uppdateringar släpps. Samma visa var det med windows XP. Det blev först helt okej efter SP2.

Måste säga att det var en löjlig ursäkt av Steve Ballmer. Skyller på piraterna som de flesta bakåtsträvande gubbarna. Det är lätt att skylla sina bekymmer på syndabockar, i det här fallet pirater. Konstigt att det alltid ska vara någons annans fel jämt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Varför har bl.an jag inte uppdaterat till Vista är pga att jag vill ha en fungerande OS. Vista är inte det i skrivandes stund. Menar att det saknas mycket innan jag skall bestämma mig att köpa och installera den. Vill/orkar inte hålla på och greja.
Dåligt stil att skriva att pirater är orsaken till det. Så som många har skrivit är att det fattas drivisar osv. Program som inte kompatibla osv.
Sen har haft tillfälle att bekanta mig med Vista och anser inte att det är värt att uppgradera än iaf.
Har 6st. licenser av XP Pro så dom duger gott och väl.
Har lite moddar till XP som gör den mycket finare än orginalet och det är jag nöjd med.