Permalänk

Lyssna på SR i linux?=)

Försöker få igång så jag kan lyssna på radiosporten, vilket program ska man använda?

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Re: Lyssna på SR i linux?=)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av manutd
Försöker få igång så jag kan lyssna på radiosporten, vilket program ska man använda?

samma här, (fast inte sporten då..) välj extern spelare och realaudio istället om det finns, funkar fint. för bara ljud brukar även wma gå bra dock.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Deras poddradio är i mp3 så det är inget problem.
Det andra behöver du real player för och det finns det till linux men kan vara lite jobbigt att installera beronde på dist.
De flesta kör dock med mplayer + w32codec vilket mer eller mindre är olagligt.

Permalänk
Hedersmedlem

radio.sh:

#!/bin/bash # Configuration PLAYLIST=playlist MPLAYER=`which mplayer` # Do not edit bellow if you are retarded TRUE=1 clear show_playlist() { echo " ID Radio" cat $PLAYLIST | awk -F ';' '{ print "[ " $1 " ] -> " $2 }' echo "[ 00 ] -> Exit script" } play_id() { URL=`grep ^$1 playlist | awk -F ';' '{ print $3 }'` $MPLAYER -playlist $URL } while [ $TRUE -eq '1' ] do clear show_playlist echo -n "PlaylistID: " read ID CHECK_ID=`echo $ID | grep [a-zA-z]` if [ -z $CHECK_ID ] then if [ $ID -eq '00' ] then let TRUE=0 else play_id $ID fi else echo "Wrong ID" sleep 1 fi done echo "Created by Cannibalcow"

playlist:

01;P1;rtps://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-p1-high 02;P2 Musik;rtps://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-p2musik-high 03;P3;rtsp://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-p3-high 04;P4 Dalarna;rtsp://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-dalarna-high 05;P4 Göteborg;rtsp://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-goteborg-high 06;P4 Halland;rtsp://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-halland-high 07;P4 Kristianstad;rtsp://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-kristianstad-high 08;Radiosporten;rtps://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-radiosporten-high 09;SR Klassiskt;rtps://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-srklassiskt-high 10;SR Minnen;rtps://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-srminnen-high 11;SR Mozart;rtsp://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-event04-high 12;SR Sverige;rtsp://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-srsverige-high 13;P3 Din gata;rtsp://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-dingata-high 14;P3 Festival;rtsp://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-event03-high 15;P3 Rockster;rtsp://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-p3rockster-high 16;P3 Star;rtps://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-p3star-high 17;P3 Street;rtsp://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-p3street-high 18;P3 Svea;rtsp://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-p3svea-high 19;SR X;rtsp://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-srx-high

Ha Mplayer installerat och kör dessa. Lyssnar inte på många av de där kanalerna, men vissa ibland och de funkar iaf. Möjligen kan nån adress vara lite inaktuell eller nåt.

Behöll en kommentar från den som skapat det en gång i tiden så att ni inte tror jag försöker ta åt mig äran . Kommer inte ihåg var jag hittade det, kan mycket väl varit på detta forumet för allt jag vet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

jag brukar lägga in realplayer.
Går hur smidigt som helst.
Antingen via konsolen eller via distens egna nerladdnings program

Vetta tusan om det hette konsollen i linux, i windows heter det iaf kommandotolken xD

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Kanonbra, de e så jäkla gött att få igång radion igen

Visa signatur

Hemsida: Alley.se

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda VLC Player för att lyssna på SRs kanaler.. tar minst plats på skärmen

Enklast är att t.ex skapa en ny "launcher" och klistra in t.ex följande för P3 Star:

vlc mms://sr-wm.qbrick.com/02038_SR-P3Star-High &

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtk
Jag brukar använda VLC Player för att lyssna på SRs kanaler.. tar minst plats på skärmen

Enklast är att t.ex skapa en ny "launcher" och klistra in t.ex följande för P3 Star:

vlc mms://sr-wm.qbrick.com/02038_SR-P3Star-High &

Kör du den i mplayer tar den ingen plats på skärmen Fast det kan ju vara lite jobbigt när man ska stänga ner det.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

jag förstår inte varför dom inte kan använda ogg/vorbis och ogg/speex...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

jag vet.. men det käns lite synd att de använder icke fria format.
jag lysnar på sr p1 nu...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon streaming server som är open source? Eller som ens stödjer Ogg-codecarna?

Jag tycker det är lite synd att de inte använder QuickTime Streaming Server istället, nog för att det inte är OSS, men protokollet såväl som filformatet är iaf öppet.

Edit: Oj, ser man på, stora delar av QTSS är faktiskt open source, Apple har släppt källkoden under APSL.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Icecast är opensource och verkar ganska kapabelt.

Helix är i princip Realnetworks streamingserver släppt fri.

Permalänk
Medlem

Själv använde jag Amarok för radio och det fungerade hyffsat. Inget jag rekomenderar dock, de andra lösningarna är bättre.

Lite Offtopic: Jag ville lyssna på RixFM eller liknande på webbradio men såg att de bara sänder med 48kbit/s.. dvs jättedålig kvalitet. Finns det någon liknande kanal fast i bättre kvalitet? minst 128kbit/s.. Hittade virginradio, men de spelar inte sånt som spelas på de svenska radiostationerna.