Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogås, Stockholm
Registrerad
Dec 2005

hmm.. fundersam..

Är inne på att köpa ny moderkaka pga av allt tyder på att det är fel på min nuvarande dfi bräda.

så då undrar jag bara 2 saker.

är ddr minnena och min cpu kompatilbla på am2?
det står ju att athlon 64 är kompatibelt och kretskorten för drr och ddr2 minnen ser iaf likadana ut..

tacksam för svar

/glimten

Tt Armor Silver l Hiper Type R 480W l DFI Lanparty Nforce4 UT Ultra-D l Athlon 64 4000+ (Tt Sonic Tower+12cm-fläkt) l Sapphire X1950XT 256MB + VF900-cu l G.Skill 2GBZX (2-3-2-5) l WD Raptor 36 l WD Caviar SATA2 250GB l WD Caviar SATA 160GB l Samsung 930BF

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Nej, dom är inte kompatibla.

Neeej, köp inte en AM2 bräda!

Gudrun1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Köp ingen AM2-bräda, utan köp en s939-bräda. Processorn passar inte till sockeln på en AM2:a och du behöver DDR2-minne till AM2.(finns undantag som tar DDR-minne, men de är få)

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
(finns undantag som tar DDR-minne, men de är få)

Gör det verkligen det? minneskontrollern sitter ju i processorn, klarar verkligen kontrollern i en AM2 processor DDR minne? Känns som att det itne gör det. Det är ju skillnad från tex C2D där minneskontrollern sitter på moderkortet, då kan man ha olika minnen till en processor beroende på hur minneskontrollern är byggd.

WS1: | Asus RoG Strix X470 Gaming-F | Ryzen 7 2700x | 32gb G.Skill Flare X | AMD Radeon 7 16GB | Corsair RM650i | Jonsbo UMX4 | Corsair H100i | SRVR: | AsRock AB350 Gaming/mITX | Ryzen 5 2400G With Vega 11 | 8gb | FD Array | ESX Srvr | Mac Pro 5.1 | 2x Xeon X5650 | 64GB ECC DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Gör det verkligen det? minneskontrollern sitter ju i processorn, klarar verkligen kontrollern i en AM2 processor DDR minne? Känns som att det itne gör det. Det är ju skillnad från tex C2D där minneskontrollern sitter på moderkortet, då kan man ha olika minnen till en processor beroende på hur minneskontrollern är byggd.

Du har så rätt, satt och tänkte på annat.....(tänkte på en annan tråd om uppgradering från 939 till core2Duo)

~Pelle~