Knapp skillnad med nya Athlon X2'an, Hjälp!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2006

Knapp skillnad med nya Athlon X2'an, Hjälp!

Hejsan, nu har jag köpt en Amd Athlon64 X2 4600+ Socket 939 och stoppade glatt in den i burken och testade 3dmark05. Efter testet ser jag till min förskräckelse att jag bara får ca 500 poäng bättre resultat än med min gamla Athlon64 3200+ Venice CPU i 3dmark05. Vad är det som är fel?, ska man inte få ganska mycket bättre resultat med en så pass mycket bättre cpu?

Jag märket heller inga förbättrade resultat i spel, te.x Lost coast stress test och Stalker MP beta och Call of duty 2. Och datorn verkar inte starta snabbare när man kommer in i windows då alla program i bakgrunden ska starta.

Jag har inte gjort några ändringar i BIOS, inte laddat ner några drivrutiner eller extra program till den. Jo förästen, jag laddade ner ett program som heter Dual core optimizer från AMD's hemsida, men den gav inte bättre resultat för det. Är det något jag glömt?

mitt sys:
Amd Athlon64 4600+ S949
MSI K8N Neo4Fi socket 939 moderkort.
Två stycken Twinmos 512mb DDRdimm RAM minnen.
Ett Radeon x1950xt 256mb Grafikkort.

Standard Winxp pro med Sp2.

Tusen tack om ni kan hjälpa mig, det känns trist att inte få valuta för pengarna när man köpt en dyr CPU för 2000:-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2005

Nja du ska nog inte få en sån prestandaskjuts i 3dmark 05, stödjer inte dual core. Sen så är det ju såhär att spelen idag inte stödjer flera kärnor heller för den delen, förutom Supreme Commander tror jag. Så en 500prestandavinst är väl det du får nöja dig med. O windows xp gillar inte heller dual core tyvärr. Men du har ju lite mer framtidssäker processor nu så torka tårarna och vänta tills det riktiga stödet för dual core dyker upp;)

Kan ju alltid klocka den jäkeln, kan nog få upp den i nästan 3GHz om du har bra kylning o lite flyt;)

Fractal Design Core 500, ASUS H170i D3 Plus, i5 6400, 2x8Gb Crucial Ballistics, ASUS Strix GTX 1060, Fractal Design Integra M 450W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Dualcore ger som sagt ingenting i spel i dagsläget, eftersom den stora merparten av alla spel körs på bara en kärna = identiskt med singlecore.

Däremot har man stor nytta av dualcore om man använder många program samtidigt, det märks stor skillnad på att man slipper vänta på att det första programmet slutför sin uppgift innan man startar nästa. Man får ett mycket snabbare workflow. Skillnaden märks tydligare i Vista än i Windows XP, eftersom Vista kan hantera distributionen av last mellan kärnor och RAM på ett mycket bättre sätt. Även i Linux märks samma positiva effekt.

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GB DDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2018Ed. Prime X470-Pro 2700X@PBO<4.35GHz(DRP4) 32GB@3000MHz(LPX) 1080Ti@H2O NZXT H700
2014Ed. Z87-A 4790K@4900MHz NH-D14 16GB@2133MHz/cl11 1070FE 8GB
Portabelt BT ljud: LG G7 ThinQ / Sony WH-H900N h.ear on 2(LDAC)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2006

Tusen tack för svaren. Så det är så det ligger till? Men jag fattar inte varför jag bara får 10600 poäng i 3dmark med mitt system (läs mitt system spec i första posten). Medans andra med samma kort får både 12000 och även mer. Borde jag bya CPU? reklamera den här X2'an och sedan köpa en annan? Byter jag till Core 2 Duo så måste jag byta moderkort ochså vilket känns lite tråkigt. Både det att jag får betala ca 1000 spänn extra men även för att jag får slita ur alla komponenter och sätta in allt igen i nya moderkortet. Eller ska jag nöja mig med denna cpu?

Vad tycker ni jag ska göra?

Som ni kan se här så får ju X2'an mycket bättre resultat:
http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/...

Ni kan även testa andra tester där med dom två cpu och jämföra med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Nu har jag ingen aning egentligen, men kanske är så att du måste uppdatera bios? Om det du har nu inte har stöd för x2:or så kanske den bara kör på en av dem? Eller nått, ja vet inte, vet att ja är tvungen att uppdatera mitt bios nu när min Opteron e på väg iaf.

WS1: | Asus RoG Strix X470 Gaming-F | Ryzen 7 2700x | 32gb G.Skill Flare X | EVGA GTX 1070 ACX 3.0 SC | Corsair RM650i | Jonsbo UMX4 | Corsair H100i | SRVR: | AsRock AB350 Gaming/mITX | Ryzen 5 2400G With Vega 11 | 8gb | FD Array | ESX Srvr | Mac Pro 5.1 | 2x Xeon X5650 | 64GB ECC DDR3

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2006

jo, var ju iofs ett tag sedan jag updaterade bios, har närmare bestämt inte gjort det alls sedan jag fick detta moderkort... är updatering av bios ett måste?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Kör 3DMARK06 så ser du skillnaden på CPU-testet.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2006

ska testa, tack för tipset mannen!

Raporterar tebaxx här när jag gjort det...