Permalänk
Inaktiv

Problem med gammalt HP moderkort...

Har ett gammalt HP moderkort som är av typ "ASUS A7V-VM". Det är nämligen så att jag tog bort batteriet av en gammal vana för att nollställa moderkortet, därefter när jag stoppat tillbaka det och kopplat in datorn så fick jag ingen bild på skärmen, dvs. monitorn var inaktiv. Då tänkte ja "men då måste jag nog reset:a CMOS". Detta verkade inte till att gå för jag fann nämligen ingen manual av den typen av mitt moderkort. Utan det moderkort som ser i princip likadant ut som mitt är detta: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?docname=bp...
Om ni tittar på deras "BIOS-chip" så är det reset-bart. Medans mitt ser ut så här:

Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att på något sätt reset:a mitt moderkort? Sen undrar jag även ifall man kan flasha moderkortet med ny programvara även om skärmen är inaktiv?

Snälla hjälp mig!..

Permalänk
Vila i frid

Tar du bort batteriet och låter kortet ligga en timme blir CMOS'et garanterat rensat.

Flasha i blindo? Well... nä. Har kortet inbyggd grafik, sätt vga-kabeln på mobot istället för på din vanliga gaffe.