Sätta upp Trådlös Accesspunkt - hjälp

Permalänk

Sätta upp Trådlös Accesspunkt - hjälp

Hej!

Ska på LAN imorgon och hade tänkt sätta upp en bärbar dator som trådlös accesspunkt för att fixa internet till lokalen där vi skall vara i. Datorn kommer stå i en polares hus som ligger granne med lokalen. Det jag vill göra är alltså:

Internet - Trådbunden Router -Trådlös Accespunkt - Lanande Datorer

Jag har två st nätverkskort i datorn, ett trådbundet och ett trådlöst. Det trådlösa kortet körs i master mode d.v.s. som accesspunkt. Problemet är att paketen måste skickas från det trådlösa kortet till det trådbundna och sedan till polarens router.

Det enklaste sättet att lösa problemet med är ju med en nätverksbrygga, detta funkar dock mindre bra eftersom det trådlösa kortet lägger av efter en liten stund när det är bryggat. Efter lite koll på internet så ska det tydligen gå att uppnå samma sak med s.k. iptables / ip forwarding eller vad det nu kallas. Jag har dock inte lyckas lära mig detta ännu så nu behöver jag lite hjälp

router = 192.168.0.1
eth0 = 192.168.0.2
ath0 = 192.168.0.3

Hur ska jag göra så att paketen vidarebefodras från ath0, till eth0 och slutligen till routern?

EDIT: Kanske ska nämna att jag kör Slackware 11.0 på datorn.

Tack på förhand!

SubMarine

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::