Permalänk
Medlem

Skillnad på Socket 754 och 939?

Som topic lyder, är det någon stor skillnad på dessa sockets när det gäller prestanda?

//fesen

Permalänk

http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_754 Under rubriken "Comparison to other sockets" kan du läsa om de största skillnaderna mot socket 939.

Personligen har jag ingen erfarenhet av 754 så kan inte säga hur stor skillnad det är, förutom att 939 har bättre prestanda.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Ingen Dual channel i 754 är den största skillnaden. Sen finns det inga dualcore processorer till 754 heller.

Min minnesbandbredd ökade från 2800 MB/s till 5900 Mb/s när jag bytte från 754 till 939 med samma minnen. En ganska stor skillnad.

Sen kan du inte köra med mer än två dubbelsidiga minnen på ett 754 kort om du vill få ut 400 mhz eller mer. Detta är iofs ett problem även med många 939 kort men mitt MSI K8N SLI FI klarar fyra dubbelsidiga minnen i 400 mhz med hyfsade timings. Ej T1 dock.

Processormässigt är det ingen skillnad, de ger samma prestanda. Men Dual core ger ju betydligt bättre prestanda om man har råd.

Det är vad jag kommit fram till efter mycket mekande.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Skall du köra 939 idag, är motivet att du har en del grejor redan och dessutom skall köra dual channel. För mig gav det dubbla minnesbandbredden när jag fixade stickor som klarade detta.

Om du varken har moderkort, eller två klockningsbara, likvärdiga stickor som klarar Dual känns det litet meningslöst.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

jag sitter på socket a å min minnesbandbredd är på 7800 mb/s hur fan kan du ha så låg ?

2x256 pc3200 å 1 512 pc 3200 @ pc2700 moderkortet supportar inte mer, kan inte klocka fsb heller eftersom ajg inte orkat pilla så mycket med bios skiten är ju gammal å har inget backup system atm men snart så

Edit: inte helt säker på det men mätt med red factions system tjosan så går det mellan 7200-8200 mb/s och avg 7800mb/s

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

märkte rätt stor skillnad när jag uppgraderade till s939 från s754.

hade först dom här delarna
moderkort (vettefan vilket)
3400+
radeon x700
1 gb ram

bytte sen moderkort och CPU till msi k8n neo2 platinum och en venice 3000+

skillnaden blev enorm, windows flöt (tror mig eller ej) mycket bättre man fick en sjukt mycket större minnesbandbredd enligt everest. mer än dubblade den om jag minns rätt.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
jag sitter på socket a å min minnesbandbredd är på 7800 mb/s hur fan kan du ha så låg ?

2x256 pc3200 å 1 512 pc 3200 @ pc2700 moderkortet supportar inte mer, kan inte klocka fsb heller eftersom ajg inte orkat pilla så mycket med bios skiten är ju gammal å har inget backup system atm men snart så

Edit: inte helt säker på det men mätt med red factions system tjosan så går det mellan 7200-8200 mb/s och avg 7800mb/s

Tror inte det stämmer. Testa med Everest istället. När jag körde socket A så kom jag inte över 3200 Mb/s

Men min minnesbandbredd är inte så jättebra det vet jag. Det är straffet man får för att köra 4 512 or istället för två 1GB.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Skall du köra 939 idag, är motivet att du har en del grejor redan och dessutom skall köra dual channel. För mig gav det dubbla minnesbandbredden när jag fixade stickor som klarade detta.

Om du varken har moderkort, eller två klockningsbara, likvärdiga stickor som klarar Dual känns det litet meningslöst.

Jag har hyfsad koll på datorer osv... men jag köpte detta systemet av en polare och var inställd på att det var s939, men efter ett par tester med dålig minnesprestanda bla så kollade jag upp det och blev chockad.
sen har jag letat efter dual-ddr moderkort men det funkar ju inte...

Så jag borde hållt mig kvar vid min socket a maskin för det är inte speciellt stor skillnad när jag har den klockad till 3200+, kör mina stickor i dual ddr och drar in 6600at i den.

Får bli ett nytt system i sommar eller nått och göra om denna till htpc eller ge bort den till brorsan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Jag har hyfsad koll på datorer osv... men jag köpte detta systemet av en polare och var inställd på att det var s939, men efter ett par tester med dålig minnesprestanda bla så kollade jag upp det och blev chockad.
sen har jag letat efter dual-ddr moderkort men det funkar ju inte...

Så jag borde hållt mig kvar vid min socket a maskin för det är inte speciellt stor skillnad när jag har den klockad till 3200+, kör mina stickor i dual ddr och drar in 6600at i den.

Får bli ett nytt system i sommar eller nått och göra om denna till htpc eller ge bort den till brorsan

Klokt!

Jag skulle lägga pengarna på en ny Intel-plattform idag. C2D är mer prisvärt och klockningsvänligt.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
jag sitter på socket a å min minnesbandbredd är på 7800 mb/s hur fan kan du ha så låg ?

2x256 pc3200 å 1 512 pc 3200 @ pc2700 moderkortet supportar inte mer, kan inte klocka fsb heller eftersom ajg inte orkat pilla så mycket med bios skiten är ju gammal å har inget backup system atm men snart så

Edit: inte helt säker på det men mätt med red factions system tjosan så går det mellan 7200-8200 mb/s och avg 7800mb/s

Låter som sagt väldigt högt för ditt system!
Med det som jag har är jag uppe i strax över 6500MB/s enligt EVEREST.

Visa signatur

Tandläkarens dator:
ASUS A8N-SLI Deluxe, AMD 64 FX 60 @ 2,86 GHz [ZALMAN CNPS7700-ALCU], 2Gb PC4000 OCZ GOLD 3-3-4-8 T1, Sapphire ATI RADEON 1900 GT 256 MB, 2 x 160Gb Seagate (RAID 0) + 1 x Seagate 320Gb + 1 x Raptor X (150Gb)
Bärbar: Dell "Latitude 520", Intel Celeron M430 1,73 GHz, 1 Gb 533MHz DDR2 RAM, 60 Gb SATA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Tror inte det stämmer. Testa med Everest istället. När jag körde socket A så kom jag inte över 3200 Mb/s

Men min minnesbandbredd är inte så jättebra det vet jag. Det är straffet man får för att köra 4 512 or istället för två 1GB.

nej det stämde inte, min minnes bandbredd var svin dålig, runt 3200mb/s.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Det är normalt för Socket A så gråt inte över det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Klokt!

Jag skulle lägga pengarna på en ny Intel-plattform idag. C2D är mer prisvärt och klockningsvänligt.

Behöver inget bättre, surfar runt på nätet, lirar wc3 och lite cs
Men någon gång måste man ju uppgradera sig för det lär komma en hel del grymma spel speciellt dx10, då kan det vara läge