Permalänk
Medlem

Någon som lagt märke till detta?

Är inte så aktiv länge när det gäller datorer men tror faktiskt att det är fler än jag som missat just detta, iaf kostnaden!!!

Vi alla vill ju ha quadcore, åtminståne 4 kärnor. Grymt häftigt med den enorma kapacitet för multitasking och prestanda som finns.

Intel vill ju givetvis inte släppa lågt klockade quadprocessorer som folk går och klockar upp. Därför så är den billigaste quadlösningen från Intel idag 7750Kr för processorn. AMD säljer idag FX-70, FX-72 samt FX-74 där FX-70 är ett paket om två stycken X2 processorer på 2.6Ghz och 2Mb L2 cache. Denna (dessa) kostar endast 2758Kr!!! Det motstavar samma prestanda som dubbla FX-60, fast med DDR2 och den nya socketen "SocketF" som även är för kommande K8L processorer vilket även skulle vara smart när man skall uppgradera.

Speeda upp processorerna till 3Ghz rätt lätt och man sitter på ett system som matchar Intel's grymma QX6700 Quad för 9000Kr men mycket billigare.

Man bör dock köra Windows Vista som har fullt stöd för AMD's minnesteknologi NUMA samt den förbättrade kerneln för multiprocessorsystem.

Funderar starkt på att själv beställa hem ett bra SocketF moderkort och FX-70 paket och njuta för dom pengarna tills K8L kommer och trycka i en eller två sådana som kommer sopa mattan med Intel troligtvis

Moderkortet ligger på ca 2800Kr från newegg.com och man får alltså en quadplattform (moderkort+processorer) för 5600Kr. Grymme...

Vad säger ni själva?

" -As soon as intelligence is added to the multi-threading/multi-tasking game, AMD's Quad FX platform will be able to show some serious muscle that it cannot in today's operating environments. Again, though, you have to bear in mind that we're talking about serious workloads that exceed what you and I typically do with our PCs."

- Tomshardware.com

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

är det inte så att det är en prolle per box? för dom säljer väl inte fx prolle för 1650 kr?

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Tror också det är en per box...

Men har du lagt märke till detta, då? (avg. credit per CPU spöar Xeon5350 på 2.66GHz)
http://www.boincstats.com/stats/host_cpu_stats.php?pr=sah&st=...

'Unknown opteron' med 2 cores, tyder på Barcelona ('K8L').
Storyn ursprungligen från Inquirer

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Tror också det är en per box...

Men har du lagt märke till detta, då? (avg. credit per CPU spöar Xeon5350 på 2.66GHz)
http://www.boincstats.com/stats/host_cpu_stats.php?pr=sah&st=...

'Unknown opteron' med 2 cores, tyder på Barcelona ('K8L').
Storyn ursprungligen från Inquirer

Häftigt ang testet med dom siffrorna som den 2 kärniga AMD processorn matade men säger mig inte så mycket...

Synd att ni inte tar till er det jag skriver, det är i förpackning om två processorer...

Bara att läsa, vad tror ni 2*2Mb L2 kommer ifrån? Onlinebutiker har börjat vara så fula så att dom öppnade förpackningarna och sålde processorerna löst.

Som jag säger rent grymt bra detta...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan väl inte köra med vilket socket-F moderkort som helst heller, du behöver väl det där speciella från asus (L1N64-SLI) som är för quad fx. Eller har det kommit ut något mer moderkort för det?
Vanliga socket-F är ju servermoderkort med registrerade minnen etc och vad jag vet finns det bara ett sådant som har lyckats få igång hyffsad SLI (asus KFN32-D SLI). Så vilket socket-f kort var det du tittade på newegg från?
Om de inte har ändrat sig på sistone så leverar väl inte newegg hit, dessutom har du tull och "skit" (har du beräknat det?).

Edit:
Min mening är alltså att vill man ha ett stabilt server/workstationkort så kan man köpa vanliga socket-F. Men för spel etc lär man ju vilja ha ett som inriktar sig på sådant och då verkar L1N64-SLI var det enda. Det intressanta jag läste på wikipedia om det var att det tydligen (inte så säkert) ska gå med opterion 22xx på det kortet.
Kanske kanske fungerar quad FX prollarna på vanliga socket-F?

Priserna jag ser för det här på newegg är 325$ + 325$ (för två st FX-70, står att man måste köpa dem två och två och det är alltså en processor per 325 dollar) + 350$ för nämnda moderkort.
Detta får jag till 1000$

Edit 2:
5600 ungefär 800$. Var tappade du bort 200?
Och som sagt tullningen. Visst, någon där kanske stoppar det i gift och skickar det utan varuförsäkring, jag skulle inte våga göra sånt med så dyra prylar. Man kan aldrig översätta priser från USA direkt till svenska beroende på dollarkursen.
Det hela jag ville komma fram till är att det inte är så billigt som det låter att få 4 kärnor.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

" -To make the whole thing really attractive, AMD offers FX-70 bundles, which always consist of two FX-70, FX-72 or FX-74 processors (corresponding to speeds from 2.6 to 3.0 GHz)."

- Tomshardware.com

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
" -To make the whole thing really attractive, AMD offers FX-70 bundles, which always consist of two FX-70, FX-72 or FX-74 processors (corresponding to speeds from 2.6 to 3.0 GHz)."

- Tomshardware.com

En vacker plan, men den överlevde inte kontakten med verkligheten.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37045

"You were supposed to buy the coupling chip in $1000 pairs but it's not happening. Someone at newegg decided that you can sell them for more separately. It priced each CPU at $550. The company doesn’t even think about bundling two CPUs together."

Visa signatur

Gammal och gnällig