Produkttest: Enermax Chakra 3052

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Enermax Chakra 3052

Det är längesedan en pc förknippades med en smutsgrå låda undanskuffad i ett hörn under skrivbordet. Datorlådor kommer numera i alla färger och former. Men få lyckas kombinera en bra design med smarta funktioner och ett attraktivt pris. Enermax Chakra 3052 ser ut att pricka in allt detta, och lite till.

Läs produkttestet: Enermax Chakra 3052

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ska klippa den lådan så fort jag får tag i en här i Swe. No doubt about it. Sälja mitt Chieftech Mesh först.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ser hur nice som helst nu. Kommer den köper jag direkt. Orkar fan inte med mitt sunbeamtech trio länge till.

Permalänk
Medlem

den verkar riktigt het, tror man kan få rätt okej kylning med den "monster fläkten".
vill ha

verkar finnas på komplett.se, kollade precis men den har ingen bild så jag är inte hundra säker.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara en riktigt trevlig låda det där..

För övrigt finns den faktiskt redan på Komplett;
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=332703

Det är bara att mass-beställa så blir dem väl mer eller mindre tvugna att fixa fram grejerna

Permalänk
Medlem

usch ..ser inte bra ut och inget "uststansat" fläktgaller tack!
men lol @ ett fjortis gamer chassi som lyckas med konstycket att se sobert ut..

kudos!

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem

knappast ett fjortis gamer chassi. Ett fjortis gamer chassi skulle aldrig vara gjort av gediget stålplåt

Tycker det ser bra ut, och vem kan klaga på fläktarna om dom inte dånar och har sig?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Köpråd
usch ..ser inte bra ut och inget "uststansat" fläktgaller tack!
men lol @ ett fjortis gamer chassi som lyckas med konstycket att se sobert ut..

kudos!

Var tycker du gränsen går ?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk

Är det där en Fulltower??? för min Silverstone TJ09 räknas in som miditower på de flesta internetaffärer å den är lite större

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathtome
Är det där en Fulltower??? för min Silverstone TJ09 räknas in som miditower på de flesta internetaffärer å den är lite större

Lådan är givetvis en miditower och inget annat. Tack för att du uppmärksammade felet!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=332703

chassit ser ut att ha likadan inredning som nzxts billigaste chassin.. o det jag byggde i va så vint o snett så man grät, må hoppas detta har bättre kvalite

Permalänk
Medlem

Kan fläkten pumpa lika effektivt åt båda hållen så är den långt från lika optimal att pumpa luft som en fläkt som är gjord för att bara pumpa åt ett håll, nu är frågan vilken typ av fläkt dom använder sig av.
Jag har köpt en till synes likadan fläkt (löst) och den funkar inte alls lika bra om man kör den åt fel håll (det ser man på bladens utformning).

Bladen på en fläkt är skruvade för att flytta så mycket luft som möjligt, förutsatt att den snurrar åt rätt håll. Vänder du på rotationen så måste man invertera bladens form också.
En fläkt som flyttar lika bra åt båda hållen har inte skruvade blad, dvs den blir lika kass på att flytta luft åt båda hållen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Kan fläkten pumpa lika effektivt åt båda hållen så är den långt från lika optimal att pumpa luft som en fläkt som är gjord för att bara pumpa åt ett håll, nu är frågan vilken typ av fläkt dom använder sig av.
Jag har köpt en till synes likadan fläkt (löst) och den funkar inte alls lika bra om man kör den åt fel håll (det ser man på bladens utformning).

Bladen på en fläkt är skruvade för att flytta så mycket luft som möjligt, förutsatt att den snurrar åt rätt håll. Vänder du på rotationen så måste man invertera bladens form också.
En fläkt som flyttar lika bra åt båda hållen har inte skruvade blad, dvs den blir lika kass på att flytta luft åt båda hållen.

Det är en tunn fläkt och kan därför inte ha skruvade blad för då hade den behövt vara bra mycket tjockare.

Ontopic. Finns flera liknande chassi redan med stora fläktar på sidan. Tycker också detta är en så kallad "fjortischassi". Finns billigare och snyggare chassin att köpa som funkar minst lika bra. Fläkt på sidan må vara bra för temperaturen även om den blåser svagt men det ser inte alls bra ut!

När ska ni ta er an billigare lådor från kända märken så som Asus tex? Vill också se tester av billiga "modningslådor" där man kan "klippa och klistra" för att få de bra :). Annars bra recension

Permalänk

Se här såg riktigt trevligt ut :). Synd att fronten stack upp någon centimeter där fram annars skulle det vara skit snyggt.

Detta ska beställas så snart som möjligt :).

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

ett antal stavfel här och där, och lite underlig formulering, annars en bra recension.

BTW heter det inte 3.5'' inte 3.25'' eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpino
ett antal stavfel här och där, och lite underlig formulering, annars en bra recension.

BTW heter det inte 3.5'' inte 3.25'' eller är jag ute och cyklar?

3,5" ska det givetvis vara. Anmärk gärna på stavfelen, så fixar vi till dom. Alltid lätt att det smyger sig in några extra bokstäver här och var.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

ingen är perfekt.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

usch.. tacka vet jag silverstones chassin

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

no offense, vet inte varför ni testade detta chassi.
Finns väl ungefär 10 olika modeller på temat, där ibland märken som Coolermaster och silverstone som nog har bättre prestanda på alla sätt.

ingen PSU följer med, ingar dämpningar för HD, sedan är det en stansad fläkt, en sidofläkt som kan användas åt båda hållen, och inget utsug på ovansidan etc.
för bara några hundralappar får man Antec eller andra namn MED ett nätagg..
ser verkligen inga större fördelar, om inte kanske utseendet, (som är en smaksak i sig).

Nej, om det skulle vara upp till mig så får ni gärna testa lite bättre chassin.

Permalänk
Medlem

Nice låda, har lika dan låda fast utan den stora fläkten på sidan. Jag skulle ha valt den idag men nu har man ju en annan som man köpte för 3mån.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
no offense, vet inte varför ni testade detta chassi.
Finns väl ungefär 10 olika modeller på temat, där ibland märken som Coolermaster och silverstone som nog har bättre prestanda på alla sätt.

ingen PSU följer med, ingar dämpningar för HD, sedan är det en stansad fläkt, en sidofläkt som kan användas åt båda hållen, och inget utsug på ovansidan etc.
för bara några hundralappar får man Antec eller andra namn MED ett nätagg..
ser verkligen inga större fördelar, om inte kanske utseendet, (som är en smaksak i sig).

Nej, om det skulle vara upp till mig så får ni gärna testa lite bättre chassin.

Alla spenderar inte tusentals kronor på sin datorlåda, därför är det bra att ha lite spridning på testen. Chakra är ju en alldeles utmärkt låda för det priset.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

ännu ett designhaveri..

http://www.sweclockers.com/imagebank/30ffe/ZqREB9.jpg

snygg infällning av SATA-kontakten där också. :rolleys:

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

ser ut som en kompaktstereo från -92..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Alla spenderar inte tusentals kronor på sin datorlåda, därför är det bra att ha lite spridning på testen. Chakra är ju en alldeles utmärkt låda för det priset.

Jag älskar när folk tolkar mitt "samma pris fast bättre grejor" som att man måste spendera tusentalskronor på EN LÅDA

Andreax tack för närbilden, nu ser jag verkligen hur plastigt och dålig passform det är..
Som sagt en hundring mer, och så sitter man med ett antec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Jag älskar när folk tolkar mitt "samma pris fast bättre grejor" som att man måste spendera tusentalskronor på EN LÅDA

Andreax tack för närbilden, nu ser jag verkligen hur plastigt och dålig passform det är..
Som sagt en hundring mer, och så sitter man med ett antec.

Fast Antech är också väldigt plastiga, ger ett billigt intryck och har fruktansvärd passform.
Fördelen med antech är att några av lådorna är smart konstruerade när det gäller ljudnivå och kylning och ligger i absolut toppklass där. Då kan man kanske leva med att lådan är plastig och att kvalitén när det gäller material, passform mm ger ett väldigt billigt intryck.

Men skulle jag köpa en låda som stinker kvalité och ger ett diskret intryck av att vara "high end" skulle jag knappast vara intrsserad av varken antec eller lådan som testas här.

Och även om antechs lådor är 1000% smartare konstruerade så tycker jag inte att Chakra subjektivt ger ett billigare intryck...eller verkar vara sämre kvalité.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Det stavas Antec utan h och jag håller inte precis med om passformen och den plastiga känslan.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Tycker att det ser ut som ett skitchassi. Litet, trångt och opraktiskt. Snacka om att det är ett helvete att hålla det rent från damm när det är så mycket galler överallt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM

Men skulle jag köpa en låda som stinker kvalité och ger ett diskret intryck av att vara "high end" skulle jag knappast vara intrsserad av varken antec eller lådan som testas här.

och då får du gärna säga VILKEN låda som du skulle köpa för den pengen
Letar nämligen själv efter detta..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Det stavas Antec utan h och jag håller inte precis med om passformen och den plastiga känslan.

Jag har själv en P180...Som sagt håller jag med om att den är smart konstruerad när det gäller att få fram en låda med bra luftgenomströmning och ljudnivå. Men det verkar också som om man satsade 99% av tiden och resurserna på den saken och struntade i resten.

Hela ytterskalet är gjort av hårdplast även man klämt på aluminiumplåtar utanpå plasten. Om man ser till vibrationer och ljud är det kanske ganska smart och kostnadseffektivt. Men för övrigt är lösningen en katastrof...Materialen hänger knappt ihop och är klart olämpliga att kombinera på det sätt som man gjort med p180. Inte minst för att de utvidgar sig olika mycket när temperaturen stiger eller faller. Det är bl.a därför man har haft så stora problem med skeva luckor. Men vissa som transporterat lådan så den utsats för minusgrader har också råkat ut för att aluminumet släppt från sidorna.
Har svårt att inse hur någon kan undvika att få ett plastigt intryck...Och att problemen jag nämner ovan inte ger någon imponerande passform eller kvalitetskänsla borde vara uppenbart.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Ännu ett smaklöst gamerchassi med målgrupp 12 år