Permalänk
Medlem

Amd x2 3800+ @ 1.61 V

Plockade ihop en burk för ett tag sedan åt en kompis till familjen.

ECS Elitegroup nFORCE4M-A
AMD Athlon X2 3800+ @ 2.2 Ghz
PC5300, 1024 MB @ PC4200 [för stabilitetens skull]
Gainward GeForce 7300GT 256 MB DDR3 Golden sample
Bzerk 500W nätagg
Nec ND 6500A slimline osv...
HTPC, snyggt skarvade kontakter mm för att allt ska få plats.

Men i deras hus har dom haft stora störningar i nätet.
Och datorn har varit ikopplad hela tiden, tillochmed när spänningen var som högst... 364.22 Volt effektivvärde, inte toppvärde.

Datorn har gått helt felfritt hela tiden, och gör det fortfarande.
Men Vcore ligger på 1.61 volt istället för 1.25 volt orginal som jag lämnade den. Max man kan ställa in på moderkortet är 1.3 volt.

Och den går lika stabilt som förut, men det går inte att ändra Vcore.

Är det skadligt? förkortar det livslängden? Eller ett guldtillfälle att maxa en AMD Athlon X2 3800+ ?
Eller kanske inte riskera nåt och köpa nytt moderkort?

Just nu står den hemma här igen innan jag bestämmer mig för vad jag ska göra.

OBS!!! Nätagget fungerar som nytt och jag har kontrollmätt alla utgångar och fått perfekta resultat med en Fluke professional grej med touchscreen o allt.

Permalänk
Vila i frid

Isf är moderkortet trasigt om det lämnar 1.60 volt därför att cpu'ns VID säger åt moderkortet att ställa in rätt spänning för den cpu som sitter monterad. Lagom spänning för att maxa en x2'a 24/7 ligger runt 1.50 volt, högre än så ger bara mer värme men inte speciellt mer klock, iaf om man luftkylar.

Permalänk
Medlem

Mm, märkte det nu när du skrev det, tempen har faktiskt ökat med en 10-12C , Ligger nu på 40-42 idle, varierar lite.

Men håller det då, kan jag låta den va som den är utan att riskera att processorn går sönder.
Jag har nämligen en plånbok, men den räcker inte långt.