Permalänk
Inaktiv

Skulle vilja testa Linux

Ja... Funderar på att testa linux.. vilken verision(dist?) skall man köra ? Enkel och så får den gärna vara!

Den måste inte vara på svenska
Kunna spela warcraft 3?

Några andra tips o så?

Permalänk

Testa Ubuntu, ska vara lätt.

Men det är inte säkert att du får igång warcraft på den.

Permalänk
Inaktiv

okej.. jag har ett Ati X1900GT.. finns det drivrutiner ?

Permalänk

Vad faktiskt ATIs grafikkortsdrivare klarar är jag inte så instatt i. Tror dock att de är ganska sega med att fixa in nya grejer.

Warcraft 3 kommer du kunna spela under Linux. Men då måste du använda Wine eller liknande program.

Permalänk
Medlem

Det finns bra drivrutiner för Ati till te x ubuntu men va beredd på att det komemr inte fungera direkt utan du kommer behöva ändra (troligtvis) lite i Xorg.conf men sen fungerar det kanon..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Inaktiv

Okej.. det finns väl att läsa på nätet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Okej.. det finns väl att läsa på nätet?

Japp allt finns där

Permalänk
Medlem

Warcraft 3 funkar perfekt med Wine. Iallafall för mig.

Permalänk
Medlem

Mandriva kanske kan vara ett alternativ? Det ska också vara lätt?

Visa signatur
Permalänk

tror också att ubuntu skulle vara rätt så bra att börja med. Men som ett förslag, kör igång livecd'n innan du blåster din hdd och instalerar linux(om du nu hade tänkt att göra det). Du kan ju tanka hem lite olika distars livecder och se vad du tycker bäst om.

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Inaktiv

Jag har en 20 gb hdd som ligger och skräpar.. så jag installerar det på den och tar bort windows disken

EDIT: Finns det nån bra musikspelare till linux?

Permalänk
Medlem

det finns några stycken Amarok och Bmp (beep media player) är dom vanligaste..det du ska tänka på när du börjar med linux nu är att det är inte Windows, mkt fungerar direkt men ibland krävs det att man letar infomation om ett problem som uppstår..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Jag har en 20 gb hdd som ligger och skräpar.. så jag installerar det på den och tar bort windows disken

EDIT: Finns det nån bra musikspelare till linux?

XMMS och Audacious påminner om Winamp.
Men Amarok är bättre tycker jag, är lite mer avancerad.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv

Angående Ati drivrutiner så kör jag själv med OpenSource drivarna, sedan jag börja med dem har jag aldrig haft problem med utvecklingen av drivrutinerna. Jämfört med Ati's binärer då man sitter och håller tummarna för att allt ska funka.

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag och rör till det: Jag trycker du ska ge Kubuntu en chans.
Det är ungefär som Ubuntu, men menysystemet är mer likt windows (låttare att går över till) och du kan ställa in fler saker grafiskt.
Samtidigt har det Ubuntus egenhet att fungara smärtfritt från start.

Jag tycker du ska ladda ner en massa distar och installera dem på din 20GB:are och ge dem några timmar var. När du har gått igenom nägra så vet du vilken du tyckte bäst om.
Att bara köra på Live-cd är inge bra. Det gär hur slött somhelst och du har mycket svårare att ställa om grejer och installera program. Då kan du installera WIne och se hur bra WC3 fungerar.
Om du väljer min väg så tycker jag du kan börja med att kolla igenom Ubuntu, Kubuntu och Suse. De är de distar som brukar känns mest "påkostade".

Visa signatur

Gosh!

Permalänk

Jag tror man behöver mer än några timmar för att se vilken dist som känns bäst.

Permalänk
Medlem

Om man verkligen hatar allt man ser, så ska man inte ha den disten..
Tycker man att det känns behändigt och smidigt på många vis, då skulle man kunna ha den..

Men det är klart.. Att prova en längre tid är ju självkart bättre men man brukar märka ganska så snabbt om det känns rätt eller inte.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Om man verkligen hatar allt man ser, så ska man inte ha den disten..
Tycker man att det känns behändigt och smidigt på många vis, då skulle man kunna ha den..

Men det är klart.. Att prova en längre tid är ju självkart bättre men man brukar märka ganska så snabbt om det känns rätt eller inte.

Om man hatar allt man ser tror jag inte att linux är nått för den personen...

Om man är nybörjare är det nog lite svårt att veta vad som är utmärkande för just den disten och vad som egnetligen "känns rätt".

Permalänk
Medlem

När jag skulle välja dist gjorde jag på mitt sätt.
Jag började med Ubuntu, och det verkade trevligt... Sen provade jag Xandros, och jag ogillade (hata är egentligen ett för starkt ord) vekligen vad jag såg. Det var "wanna be Windows" gånger 10 och det känndes verkligen obehagligt.
Sedan gick jag vidare med andra distar..

Men visst. Jag hade ju då suttit ett tag i Ubuntu då och visste ungefär vad man skulle titta på.

Det kan trots allt skilja enormt ycket mellan olika distar, så bara för att man avskyr en dist är det inget som hindrar en från att älska en annan.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk

Ja.. smaken är som baken.. som man säger

Permalänk
Medlem

Jag älskar linux, men måste säga att det tyvärr inte är särskillt bra för att spela.
Skulle istället rekommendera att du kör dual boot, och har kvar din gamla windows installation för att spela på, alternativt att du installerar om den, för att få en ren installation att spela på.

Permalänk
Medlem

som sagt. kör ubuntu. riktigt bra dist. warcraft 3 fungerar bra under linux.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Inaktiv

mmkay.. tack för svaren. Det blir någ ubuntu. har testat det och Fedora men det fedora vill sig inte.. skall nog gå tillbkaa till ubuntu, om någon kan ge mig en guide på hur man får igång wine och wc3, samt ATi drivare.. jag hittar inget jag förstår

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta med wine osv? Borde inte spelen få lägre fps? Bara något jag kan tänka mig!

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XS7
Hur funkar detta med wine osv? Borde inte spelen få lägre fps? Bara något jag kan tänka mig!

Warcraft III funkar prima med Wine, http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=897, sen är Warcraft III ett relativt gammalt spel och han kommer verkligen inte märka någon skillnad i fps. Men självklart får man lägre fps då det inte är ett "Games for Linux" spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
mmkay.. tack för svaren. Det blir någ ubuntu. har testat det och Fedora men det fedora vill sig inte.. skall nog gå tillbkaa till ubuntu, om någon kan ge mig en guide på hur man får igång wine och wc3, samt ATi drivare.. jag hittar inget jag förstår

installera wine i ubuntu:

öppna terminalen och skriv

sudo apt-get update
sudo apt-get install wine -y
------------------------------------------

när du ska använda wine så räcker det oftast med att skriva: wine fil.exe i terminalen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |