Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2005

Cool 'n' quiet

Har länge haft problem med min dator och inte kunnat ruska ut vad felet är.
Eftersom jag inte får svar någonstans, så ledsnar jag snart.
Fick dock detta svar från HP Support (har en HEMPC):

Ibland kan funktionen Cool ń Quiet ställa till det. Den ska man ev kunna stänga av i Bios. Den funkar som så att CPU:n inte utnyttjar mer kraft än vad som krävs. Arbetar du i Windows krävs inte så mycket CPU-kraft och den kan då klocka ner sig själv. Ibland kan denna funktion bugga och inte fungera korrekt. Då kan det t.ex. hända att den låser sig vid en hastighet även om man kör ett spel och den skulle behöva lite extra CPU-kraft.

Vet inte hur det stämmer. Men på CS (som inte är så krävande) har jag i stort sett 100 fps hela tiden, men på source och bf2142 - krävande så fungerar det inte alls.

Nu fungerar jag på om detta kan vara felet?
Och så undrar jag om det går att stänga av detta utan att komma in i BIOS?
Som jag nämnde ovan har jag en hempc och det betyder att de har låst bios, tyvärr. Finns det några program eller så?

tack på förhand
daniel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Cool & Quiet använd enbart om din processor går 100% i idle. Så fort den belastas, dvs använder CPU'n, går den upp i vCore och hastighet igen. Låt C&Q vara påslaget.

Mest troligt är att din grafik inte pallar med spelen. Trots att jag har en e6600 gåendes i 3.4 GHz och ett 8800GTX 720Mb överklockat till 640/2000 kan jag märka att fps'en börjar droppa (så det märks) i 1280x1024 med 4x anti-al när det börjar hända saker i spelet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Purgatory
Registrerad
Mar 2004

Men om du ändå vill testa att stänga av det ändrar du energisparschema från Bärbar till något annat, skrivbordsmaskin eller vad du nu kan tycka verkar spännande, är inte så noga, bara du byter bort just "Bärbar". Då slutar C&C att fungera och processorn går på full fart hela tiden.

Ryzen 1700, Msi Tomahawk, Vega 64 + Eiswolf 240, Samsung no-name b-die @ 3200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2003

Cool n Quiet är djävulens påfund, det strular fasen alltid till det för mig o de datorer jag felsökt.

Av med skräpet så slipper du problem - det är mitt råd i alla lägen!

För er som det fungerar för: Grattis!

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Cool & Quiet använd enbart om din processor går 100% i idle. Så fort den belastas, dvs använder CPU'n, går den upp i vCore och hastighet igen. Låt C&Q vara påslaget.

Mest troligt är att din grafik inte pallar med spelen. Trots att jag har en e6600 gåendes i 3.4 GHz och ett 8800GTX 720Mb överklockat till 640/2000 kan jag märka att fps'en börjar droppa (så det märks) i 1280x1024 med 4x anti-al när det börjar hända saker i spelet.

Var det inte någon bugg med 8800 drivrutinerna när man körde i 4x AA?