Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kristianstad
Registrerad
Feb 2007

klocka x2 4400?

min farsa har en x2 4400, msi rs480ms...3200 minnen.jävla HP dator!

till min fråga;

Går detta klocka?
Inga synliga biosinställningar iaf. (bios ver 3,40)

skiten går slött som faan! testade super PI 1m=41sek!!!! Min går på 15 blankt!

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sparreholm
Registrerad
Sep 2002

Klocka en märkesdator brukar inte funka så fint vad jag vet, sen vet jag inte hur det är med multipliern (stavning?) på de prollarna. Är nog rätt säker på att den är låst.

Godde!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Södermalm
Registrerad
Maj 2004

Re: klocka x2 4400?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gcbossen
min farsa har en x2 4400, msi rs480ms...3200 minnen.jävla HP dator!

till min fråga;

Går detta klocka?
Inga synliga biosinställningar iaf. (bios ver 3,40)

skiten går slött som faan! testade super PI 1m=41sek!!!! Min går på 15 blankt!

Som Horiko sade, märkesdatorer brukar inte gå så bra att klocka; BIOS är typiskt låst för allt vad överklockning heter. Och multipel när låst på alla (moderna) AMD-prollar utom FX.

Sen undrar jag över ditt 'slött som faan!'... Är det meningen att den ska stå och räkna 1M decimaler på Pi dagarna i ända, eller? Annars har det ju inte så stor bäring på prestandan i verklig användning.

Anledningen till att SuperPI går *jättefort* på Core2Duo är att den har större cache än AMD x2, så den behöver inte vänta på primärminnet så ofta. I nästan alla 'verkliga livet'-applikationer så är dock detta av ganska liten betydelse. Det ser man på att E4300 och E6600 vid samma klockfrekvens presterar väldigt lika i många benchmarks.

Så.. jämför x2 4400:an mot Core2Duon i den typ av jobb 4400:an används i istället. T.ex. kompilera kod, köra nåt visst beräkningsprogram eller nåt spel. Om du fortfarande tycker den är attans slö, så kanske ni kan kolla närmare på vad det beror på.

Eller om du vill så kan man säkert leta rätt på ett program (t.ex. ett som använder 3DNow!-instruktioner) som går långsammare på Core2Duo än på AMD, så kan du låta din farsa klaga litet också.

MVH
/lincoln

Ps. Om det mot förmodan verkligen är av betydelse att den får fram Pi fort, så har jag ett tips: Spara siffrorna på en USB-sticka, så halar du fram den när du behöver. Då slipper du nedladdningstiden och sånt. Sen kopierar du siffrorna till lokala hårddisken - det går mycket fortare att läsa filen än att räkna fram siffrorna. Ds.