Permalänk

Dålig kondensator?

Hejsan!

Jag måste nog byta ut den här kondensatorn eller hur?

Jag har en lödstation, lödtenn och lödsug samt förhoppningsvist snart nya kondensatorer som passar.

Något annat i materialväg jag behöver?

Se bild:

http://www.pixbox.se/?page=pic_link&pic_id=8007432&pic_size=6...

P.S Googlah du har PM! P.S

MVH - TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Du behöver inget mer.
Se till att värma på tennet och inte på benet när du löder. Om du har lödpenna så kan du värma på benet och dra ut kondensatorn snabbt men försiktigt. lödpennan alstrar ju inte lika mycket ström som en lödkolv och avger inte lika mycket värme som en lödpenna. Kondensatorn tål ca 110 grader under kortare tid utan att skadas det är därför man bör vara snabb om du värmer på benet. Tillför tenn enbart om det fattas. För det är kontakten mellan tenn och kondensatorns ben som avgör om det blivit bra eller inte. Det blir inte bättre om det ligger en fet blaffa på den.
Värmer du tennet för länge så kan det bli oxidering vilket leder till sämre kontaktförmåga.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Det var det värsta jag sett. Funkar kortet överhuvud taget??

Har bytt kondingar på några Soltek kort, mycket pill måste jag säga. Och risken finns ju att det kommer flera.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Jagh ar bytt 18st på ett msi moderkort som ajg använder i min HTPC nu. var i princip alla kondigar för strömförsörjnigen till processor, minne och AGP port. Iget svårt åbyta. koll på ELFA efter rätt kondigar. Hellre något högre kappasitet på dom än för låg om motsvarande inte fins. jag anävnder lödsug och en lödstation för å ta bort minna. Gick utan problem och moderkortet fugnerar numera prima.

Vänd kondigarna rätt också det är en fördel annars slutar det illa

Permalänk
Medlem

En fråga, hur blev den så?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
En fråga, hur blev den så?

alla elektrolyt kondensatorer blir dåliga med tiden. Hur fort beror på kavliten.

Permalänk

Tyvärr är detta ett vanligt problem i moderkortsbranschen. Allt för många tillverkare köper in så billiga kondensatorer som möjligt för att få ner kostnaden. Vilket inte är bra i längden.. MrSwede86 - Du har PM

Och lycka till, du har snart mitt defekta bord du får dra bort de du behöver. Konstigt bara att de HAR läckt på ditt, jag har för mig att NF7:orna ska ha "kvalitetskondensatorer". Så står det iallafall på lådan jag skickar med. Kanske är en äldre revision men (ändå) 2.0 du har om du fattar..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com