Asus A8R-MVP drivers nVidia + ATI/AMD?

Permalänk
Medlem

Asus A8R-MVP drivers nVidia + ATI/AMD?

Köpte till ett Asus A8R-MVP.
Undrar över en sak om någon har erfarenhet av det.

Moderkortet har ju ATI RD480 Northbridge - ULi M1575 Southbridge, så betyder det då att jag måste installera både en driver från ATI och en driver för ULi kretsen från nVidia?

Finns de riskt för att de "krockar"?

Också någon som kört 4x512 eller 4x1GB RAM i över 400 på denna så man kan få lite tips?

/ Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Ta dina drivrutiner från ASUS, så slipper du fundera.

Om du inte vill köra med divider så är det i princip bara att öka FSB tills det säger stopp.

Är du nybörjare och behöver en guide till överklockning för AMD/939 så finns det på flera om du söker på google. Du kan även söka på någon testsajt som överklockat just A8R-MVP, och se vad de körde med för inställningar.

Har du specifika frågor så kanske jag kan svara - har ett A8R32-MVP, men jag tror det borde se ungefär lika ut.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Ta dina drivrutiner från ASUS, så slipper du fundera.

Om du inte vill köra med divider så är det i princip bara att öka FSB tills det säger stopp.

Är du nybörjare och behöver en guide till överklockning för AMD/939 så finns det på flera om du söker på google. Du kan även söka på någon testsajt som överklockat just A8R-MVP, och se vad de körde med för inställningar.

Har du specifika frågor så kanske jag kan svara - har ett A8R32-MVP, men jag tror det borde se ungefär lika ut.

Ah.. OK. Asus och ULi drivern är samma. Behövs det ingen mer såvida man inte kör med ett eller två Radeon kort? Har ett nVidia kort för tillfället.

Visa signatur

WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Ah.. OK. Asus och ULi drivern är samma. Behövs det ingen mer såvida man inte kör med ett eller två Radeon kort? Har ett nVidia kort för tillfället.

Förstår inte frågan. Du behöver en uppsättning drivrutiner till moderkortet och en helt annan uppsättning till grafikkortet/n. Det är olika drivrutinspaket, och det ingår inga grafikkortsdrivrutiner bland moderkortsdrivrutinerna, och vice versa.

Går du till nVidias sida så har de en bunt drivrutiner till NForce-chip (moderkort) och en helt annan hög till GeForce-chip (grafikkort). Samma uppdelning hittar du hos AMD/ATI.

Drivrutinerna för moderkortet beror inte av drivrutinerna till grafikkortet/n och vice versa. Du kan alltså ha ett Nforce4-moderkort och installera NForce-drivrutiner från nVidia och stoppa i ett ATI-grafikkort som använder ATI-drivrutiner.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Nvidia har köpt upp ULI för ett tag sedan.
Moderkortet har både ATI chipset och ULI --> ATI RD480 Northbridge - ULi M1575 Southbridge

Alltså handlar det enbart om moderkortet lincoln ^_^

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Nvidia har köpt upp ULI för ett tag sedan.

Det vet jag.

Citat:

Moderkortet har både ATI chipset och ULI --> ATI RD480 Northbridge - ULi M1575 Southbridge

Det vet jag också. Om du inte tror mig kan du kolla min .sig. Visserligen RD580, men fortfarande ULi M1575.

Citat:

Alltså handlar det enbart om moderkortet lincoln ^_^

Det tror jag inte. Den första frågan besvarade jag redan. (och mitt svar var att hämta drivisarna från ASUS).

Om du läser nästa fråga så talar han om att han funderar på att köra med ett eller två Radeon-kort. Såvitt jag vet är 'Radeon' uteslutande beteckningar på grafikkort. Därför tror jag inte allt handlade om moderkortet, och därför försökte jag förklara att grafikkortsdrivrutinerna inte har något med moderkortsdrivrutinerna att göra.

Eller med andra ord:
Ta ASUS drivrutiner till moderkortet.

Därefter tar man drivrutiner till grafikkortet beroende på vilken grafikprocessor som sitter på grafikkortet (ATI eller nVidia), inte beroende på moderkort.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Alltså. det ni skriver om vet jag redan.
Men det verkar inte finnas separata drivers tillgängliga till ATI/AMD nord och sydbryggor utan det verkar finnas i någon omtalad unified driver.... är det då Catalyst i detta fall.

Jag har sökt på många ställen efter just en generell driver till 480X nordbygge chipet. Att hitta en ULi driver var inget problem. nVidias site är helt enkelt mer överskådlig.
Asus har likaså endast Uli drivers.. så det spelari ngen roll vart man laddar ner den från. Med tanke på att Asus mest ju nust släpper betor till alla nya kort så är det säkrare att ladda ner från nVidias site eftersom de verkar hinna uppdatera allt lite snabbare.

Det jag undrade över var ifall man endast fick drivern till nordbryggan om man hade ett Radeon kort och installerade Catalyst till den.

/ Regert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Catalyst är för ATIs grafikkort, så det är det nog inte.

Förstår inte riktigt varför du vill krångla. Du har ett ställe - ASUS - där du kan få dina drivisar från, men du vill inte riktigt för att det är beta-drivrutiner. Istället vill du ladda ner från nVidias hemsida där det är ännu mera beta-drivrutiner...?

Med tanke på nVidias problem med drivrutiner ska man nog närmast vara tacksam för att ASUS ligger litet efter med att publicera drivrutinerna.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Catalyst är för ATIs grafikkort, så det är det nog inte.

Förstår inte riktigt varför du vill krångla. Du har ett ställe - ASUS - där du kan få dina drivisar från, men du vill inte riktigt för att det är beta-drivrutiner. Istället vill du ladda ner från nVidias hemsida där det är ännu mera beta-drivrutiner...?

Med tanke på nVidias problem med drivrutiner ska man nog närmast vara tacksam för att ASUS ligger litet efter med att publicera drivrutinerna.

Hehe. Nja. Hittils har jag haft mest problem med moderkortstillverkarnas drivers. Har byggt ihop en dator åt en kompis med ett Asus P5N-E SLi, samt en annan som har PW5D-deluxe eller vad det nu heter. Asus har ju inte en driver för nordbryggan på sin hemsida.
Kan det hända att det itnebehövs en driver för nordbryggan?

Men OK. Jag kan ha fel jag vet inte. Därför undrar jag om det behövs någon driver förutom ULi drivern.

Just nu har jag följnade systemspec:

A8R-MVP
2x512 MB RAM @ 333 (omatchade stickor tyärr)
Opteron 165 för socket 939
Xp pro sp2.
Coll'n'Quiet och Asus Qfan igång.
3 tycken IDE diskar anslutna.
nVidia GeForce 6500 (ja, 2d, köper något bättre när DX10 korten kommer vara fler)
Har installerat drivers för
Uli kretsen, GPU, CPU.

Vad mer behövs? Rekommendera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte helt säker om jag var tydlig i mailen. Men CCC Suite ska tydligen täcka både grafikkortsdrivrutinen, kontrollpanelen och eventuella moderkortsdrivisar.
Sedan kan du uppdatera specifikt för southbridgen med nvidia/uli.

http://ati.amd.com/support/drivers/xp/integrated-xp.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Inte helt säker om jag var tydlig i mailen. Men CCC Suite ska tydligen täcka både grafikkortsdrivrutinen, kontrollpanelen och eventuella moderkortsdrivisar.
Sedan kan du uppdatera specifikt för southbridgen med nvidia/uli.

http://ati.amd.com/support/drivers/xp/integrated-xp.html

Ah. Aha..
I see. Skall installera den då.
Tack för kortet. Funkar smidigt faktiskt.
Har provat att klocka, men skall hitta någon överclockningsguide för opteron 939 så vet jag. Saknas nu bara GPU och lite bra matchade minnen. ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett sånt här kort i samband med att jag köpte en processor, minnen & Grafikkort.. Den här länken är intressant.. Synd bara att den inte funkar längre!! Nån som har kvar skivan? Då AMD tydligen verkar ha köpt ATI så verkar en massa tidigare drivisar inte kommit med upp på sidan. =((

Jag har ett Asus A8N-SLI Deluxe jag ska bygga med, om detta skulle bli nått krångel så tänkte jag att detta kort ( Asus A8R-MVP Deluxe ) kan bli plan B.. ( uppstart problem som kan beror på för klen PSU ) Vill inte ha XP, vill kunna köra Windows 2000 som jag tycker är ett bättre & snabbare system med snyggare gränssnitt.. Vet inte om XP drivisarna funkar i XP som dom ibland tydligen kan göra.

Hur är stödet för Linux ?

/Vilzen

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p