Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
tibro
Registrerad
Mar 2007

ljud problem

jag har ett gigabyte GA-M51GM-S2G som ljudet sluta efter jag formatera datorn, när jag ska insallera ljud drivrutinerna så står det att dom inte är för windows fast jag har kört dom förut med samma xp versinon(kör inte äkta version). då testa jag att ladda hem ny drivrutiner men det händer samma sak igen, då test jag att formatera igen med det hände samma sak och sen ändara jag på massor av inställningar men det. så jag undrar om det är moderkortet det är fel på eller något med mjukvaran/os.jag vill inte lämna in datorn till någon pc service för dom tar typ 600 kr för felsökning och om dom säjer att moderkortet är paj så måste jag köpa ett nytt moderkort för 700kr, så det blir biligare att köpa ett nyt moderkort.
ps. jag vet inte om det är rätt forums del för jag är ny här ds.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2004

Re: ljud problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av D4sken
jag har ett gigabyte GA-M51GM-S2G som ljudet sluta efter jag formatera datorn, när jag ska insallera ljud drivrutinerna så står det att dom inte är för windows fast jag har kört dom förut med samma xp versinon(kör inte äkta version). då testa jag att ladda hem ny drivrutiner men det händer samma sak igen, då test jag att formatera igen med det hände samma sak och sen ändara jag på massor av inställningar men det. så jag undrar om det är moderkortet det är fel på eller något med mjukvaran/os.jag vill inte lämna in datorn till någon pc service för dom tar typ 600 kr för felsökning och om dom säjer att moderkortet är paj så måste jag köpa ett nytt moderkort för 700kr, så det blir biligare att köpa ett nyt moderkort.
ps. jag vet inte om det är rätt forums del för jag är ny här ds.

Testa att installera chipset-drivisarna först, sen ljudkorts-drivrutinerna. Är det sen så att hela burken funkar bra förrutom ljudet, så ta bort det integrerade ljudkortet genom biosen och köp ett kalas-kort för samma peng som data-nissen skulle ta...

Här är ett alternativ...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326406

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
tibro
Registrerad
Mar 2007

jag har tagit alla install grejer i rättorning för det finns en kul liten knapp i hörnet som heter "xpress install" som gör att allt blir i ordning. men jag tror att jag har kvar garantin för jag köpte kortet i november och sätte i kortet i januari