val av 939 moderkort (klock villigt)

Permalänk
Medlem

extremt bra sammanfattat lincoln... kan bara slänga iväg ett STORT tack mot både trigger och lincoln för all hjälp ni bistått med.

nu ska jag bara skrapa fram lite pengar så blire n versionen. tack igen!

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

asuset funkar, men kör du SLI med 8800gts kan du glöma PCI ljudkort.
vilket gör att betyget för mig är lågt på kortet.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Hmm har beställt ett Asus A8R32-MVP Deluxe till grabben istället för hans Asrock Dual-vsta som skall tjänstgöra i tösens dator istället är det tänkt. något speciellt man behöver tänka på?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Skall du klocka 939 finns det bara ett moderkort

DFI Lanparty NF4 Ultra-D, SLI-D eller SLI-DR

Det där var 3

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hmm har beställt ett Asus A8R32-MVP Deluxe till grabben istället för hans Asrock Dual-vsta som skall tjänstgöra i tösens dator istället är det tänkt. något speciellt man behöver tänka på?

Vart beställde du? Pålitligt ställe? Hade dom på lager eller beställningsvara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Vart beställde du? Pålitligt ställe? Hade dom på lager eller beställningsvara?

Komplett hade ett i sin fyndhörna...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Ingen annan som vet vart man kan köpa Asus A8R32-MVP Deluxe? Helst så ska dom ha det i lager.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hmm har beställt ett Asus A8R32-MVP Deluxe till grabben istället för hans Asrock Dual-vsta som skall tjänstgöra i tösens dator istället är det tänkt. något speciellt man behöver tänka på?

Jag var tvungen att begå våld (avbitare/dremel) på kylflänsen till nordbryggan, då den var ivägen så jag inte kunde spänna spännena på min Scythe Infinity... Så jag antar att mitt meddelande är 'det kan vara trixigt att få dit vissa CPU-kylare'.

I övrigt är det bara att gratulera. Spöar nVidias nForce4 SLI (som jag har på mitt andra moderkort) med hästlängder i drivrutiner och allmän stabilitet.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Oj, om det är det enda negativa så ser det ljust ut för han kommer att köra med en AC freezer 64 pro..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Oj, om det är det enda negativa så ser det ljust ut för han kommer att köra med en AC freezer 64 pro..

Ok, om jag verkligen ska klaga så hade jag gärna haft en 116 eller 120MHz-divider mellan 133 och 100. Det hade hjälpt mig med budgetminnen att fortfarande ha respektabel klock på minnena och ändå ligga högt med processorn. Med 120MHz divider hade jag kunnat ligga med prollen på 3GHz och ändå köra minnena i 200MHz. (2.7GHz som står i min sig är min 24/7-klock)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Ok, om jag verkligen ska klaga så hade jag gärna haft en 116 eller 120MHz-divider mellan 133 och 100. Det hade hjälpt mig med budgetminnen att fortfarande ha respektabel klock på minnena och ändå ligga högt med processorn. Med 120MHz divider hade jag kunnat ligga med prollen på 3GHz och ändå köra minnena i 200MHz. (2.7GHz som står i min sig är min 24/7-klock)

Ok, verkar bra eftersom grabben skall köra oklockat.. kör du med dual-core optimizern?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Beställde ett Asus A8R32-MVP Deluxe på IT-Shoppen, har aldrig handlat där förut, men men. Gick på totalt 1 338kr med moderkort, kylpasta och frakt. Inget på lager men behöver det inte just nu eftersom jag inte har ett PCI-e grafikkort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ok, verkar bra eftersom grabben skall köra oklockat.. kör du med dual-core optimizern?

Kör Fedora Core 6 på den burken, så jag tror inte den funkar för mig. (Ville inte dra in Vista, och XP är en återvändsgränd)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Ok.. hehe.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Lånar tråden lite ...

Jag har följande MB A8N32-SLI Deluxe AI Lifestyle Gaming Edition och en Opteron Dual Core 165 med orginal kylning .. är det rimligt att kunna klocka den till 2,2 ghz (orginal 1,8) med orginal kylning ?

Vilka setting bör jag isf ha i bioset?

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E-Zone~t§~
Lånar tråden lite ...

Jag har följande MB A8N32-SLI Deluxe AI Lifestyle Gaming Edition och en Opteron Dual Core 165 med orginal kylning .. är det rimligt att kunna klocka den till 2,2 ghz (orginal 1,8) med orginal kylning ?

Vilka setting bör jag isf ha i bioset?

Ja, det är rimligt att den ska klara 2.2GHz med originalkylning. Vad har du för stepping?

Inställningar, ja... Har kollat upp skärmdumpar på BIOSet, och det verkar vara ganska likt mitt eget, så jag tror jag vågar mig på att försöka med en beskrivning.

Vet inte hur mycket du kan om överklockning, så jag försöker beskriva så noga som möjligt - ta inte illa upp även om det är under din nivå.

Först och främst vill du få minnena att köra med samma inställningar som de gör i 200MHz även när du ändrar till 183 eller 166MHz divider.

Jag tror den här proceduren borde funka på ditt kort också:
Se till att allt är oklockat.
Gå in i BIOS - Advanced -> CPU Configuration -> Memory configuration
Skriv av alla värdena som minnena kör med i default.
Ändra från 'MCT Timing Mode' från 'Auto' till 'Manual'
Stansa in värdena du nyss skrev av. Värdena är tyvärr unika beroende på vilka minnena man har, så jag kan inte säga vad som är korrekta värden. Möjligt att du kan hitta det om du söker på nätet, dock...

Borde se ut nåt sånt här, fast inga 'auto'-inställningar.
http://img.neoseeker.com/v_image.php?articleid=1875&image=7

Om allt funkar rätt så ska BIOS inte längre ändra några minnesinställningar nu oavsett hur man leker med divider och FSB.

Steg två är att sänka hastigheten på minnena så att du sedan kan höja hastigheten på FSBn och klocka upp CPUn utan att minnena går över sin gräns.

Normal hastighet för DDR400-minnen är 200MHz.
Ändra 'Memclock Mode' till 'Limit' och sedan 'Memclock Value' till 166MHz.
Det betyder att du ändrar minnena så de går i 166*2MHz =~ 333MHz när FSB går i 200 MHz.

Borde se ut nåt sånt här;
http://www.3dnews.ru/documents/11354/bios_select_memclock.jpg

Steg tre... När du höjer FSB:n kommer du även klocka upp hypertransport-bussen. På nVidia-kort ska den helst hållas under 1000MHz.
Gå in under 'Advanced Chipset Settings' och ställ om 'K8 to NB Frequency' från 5x till 4x.
Gör sedan samma sak under 'SB to NB Frequency'.

Det borde sänka HT-frekvensen från 5x200 till 4x200, alltså från 1000MHz till 800MHz

Det bör se ut nåt sånt här;
http://www.3dnews.ru/documents/11354/bios_select_ht_multi1.jp...
http://www.3dnews.ru/documents/11354/bios_select_ht_multi2.jp...

Sista steget... Nu ska du sedan klocka upp CPUn över sin normala nivå. Genom at höja FSB, höjer du frekvensen för båda CPU och minnen.

FSBn ligger normalt på 200MHz. Vi ska höja den till 240MHz. CPUns originalfrekvens är 1800MHz, vilket är 200*9, så den har en 9-multiplier. Genom att höja FSB till 240MHz höjer vi CPU-frekvensen till 240*9 = 2160MHz och samtidigt minnesfrekvensen till (166/200)*240 = 199.2MHz, och Hypertransport-frekvensen till 240*4 = 960MHz

Gå in under 'Advanced' - 'Config system frequency/voltage' och ställ 'CPU FSB Frequency' till 240.

http://img.neoseeker.com/v_image.php?articleid=1875&image=5

Spara inställningarna och boota om. Förhoppningsvis klarar processorn den nya frekvensen. Annars kickar recovery-funktionen in och man får börja om...

Om du vill vara försiktig kan det vara bra att prova stegen ett och ett och boota om mellan varje.

Prova stabiliteten med Orthos och håll ett öga på temperaturen så den inte sticker iväg för mycket (över 55 grader börjar jag bli nervös. Vid 60 avbryter jag).

Om den inte är stabil kan du behöva höja CPU-volten. Gör det i *små* steg och testa stabiliteten mellan varje.

Hoppas det hjälper.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

lincoln: Fy fan vilket inlägg. Det skulle finnas mer hjälpsamma människor som du på jorden

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Tack för de vänliga orden, Krillepille2.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E-Zone~t§~
Lånar tråden lite ...

Jag har följande MB A8N32-SLI Deluxe AI Lifestyle Gaming Edition och en Opteron Dual Core 165 med orginal kylning .. är det rimligt att kunna klocka den till 2,2 ghz (orginal 1,8) med orginal kylning ?

Vilka setting bör jag isf ha i bioset?

Om du ska maxa ordentligt i antal procent (nå 2.9 eller 3.0Ghz gränsen eller högre) så är du tvungen att sänka HTT till x3 i takt med att du ökar FSB rätt ordentligt (300-340| vilket ger ex 3 x 300 = 900 beroende på inställd FSB.
För ju mer HTT sänks desto stabilare kommer systemet att bli, men man vill ju självklart uppnå stadiet där de precis blir stabilt =).

För att minnena nu ska klara av trycket såsom dinna som kanske nu är inställda på 166(333) divider så får man se de som följande: (räknat på 300 FSB med cpu ratio x9 samt HTT i x3 )
Multiplier x divider 6/5 >> (9 x(6/5=1.2) = 10.8 << denna vill vi gärna öka på till närmaste heltal just för att vi räknar i positiva nummer vi får då alltså 11.
9 x 300 = (2700 (/11) =245mhz.

Frågan är nu om minnena kommer att klara av att köras i 245mhz så vi minskar ner till 133(266) d.v.s 3/2 = 1.5| vi får då 9 x 1.5 = 13.5 (14)
> 9 x 300 = (2700 (/14) = 192mhz. Denna frekvens kommer i särklass de flesta ddr400 minnen klara av utan problem så nu återstår de bara att höja FSB så långt de går.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Att sänka HTT stör ju inte prestanda ett endaste dugg sålänge du håller dig runt 800-1000mhz. att köra tex 1500 som endel kort klarar ger ingen prestandavinst. Finns massor tester/info på nätet ang detta.

Visa signatur
Permalänk

lincoln!!
Tack du gav mig precis det svar jag ville ha och på en mycket bra nivå !!!

Kan tillägga att det fungerar utmärkt !!

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E-Zone~t§~
lincoln!!
Tack du gav mig precis det svar jag ville ha och på en mycket bra nivå !!!

Kan tillägga att det fungerar utmärkt !!

Kul att det funkade! Blev nästan litet orolig och undrade om du bränt nånting när det var tyst så länge....

Nästa steg med denna typ av klocking är 2.7GHz (133MHz Divider, 300FSB, x3 HTT), men det är förmodligen litet för mycket för stockkylaren.

Om du har någorlunda bra minnen kan du istället prova med 'minnesklockning'. Just nu kör du minnena i (166/200) * 240 = 199.2 MHz. Om du höjer FSB till 250MHz, så klockar du upp minnena till (166/200) * 250 = 207.5MHz, och processorn från 2160MHz till 2250MHz (från 240x9 till 250x9). Det ger en större skillnad än ren processorklockning eftersom du klockar ytterligare en komponent i datorn.

Om minnena trilskas kan du behöva sätta slappare 'timings' på dem, men det är en vetenskap i sig, så det orkar jag inte riktigt gå in på här... Finns dock info att läsa om man kollar runt litet. Kanske t.o.m. står i FAQ.

Ska du prova med högre frekvenser än 250MHz, måste du sänka HTT ytterligare ett steg, till x3, så att inte HTT * FSB går över 1000.

Kan f.ö. tillägga att Trigger har helt rätt i att HTT-klockning inte ger så mycket prestandaskillnad, så var inte orolig så länge HTT * FSB ligger mellan ~800 och 1000.

Lycka till, och tack för att du skrev tillbaka och berättade hur det gick.

Visa signatur

Gammal och gnällig