Permalänk
Avstängd

Varför heter den x86?

Varför kallas x32bit processor för x86. Det självklara är ki x32.

Permalänk
Avstängd

Det kommer från att de tidiga modellerna hade modellnummer som slutade på 86, t.ex. 286 eller 486. Det i sig är bara ett modellnummer.
Det började med 8008. följdes av 8080, 8085 och 8086. Efter det höll man fast vid de sista två siffrorna i modellnamnet helt enkelt fram tillsm an släppte Pentium.
Man slutade med modellnamn bestående av siffror för att det inte gick att licensera sifferkombinationer, medans produktnamn kunde licenseras.

Permalänk
Medlem

instrucktionsettet har ju också fått benämnihgen x86 (inte SSE mm inkulderat då) eftersom dom är komptabila med alla tidigare processorer.

bit antalet har INGET med vad man kallar architeturen för.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
instrucktionsettet har ju också fått benämnihgen x86 (inte SSE mm inkulderat då) eftersom dom är komptabila med alla tidigare processorer.

bit antalet har INGET med vad man kallar architeturen för.

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig på den punkten nej.
Men instruktionssetet började kallas X86 när man ville poängtera kompatibilitet med 286, 386 och 486. Då gjorde man det enkelt och det blev X86.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag kanske inte var tillräckligt tydlig på den punkten nej.
Men instruktionssetet började kallas X86 när man ville poängtera kompatibilitet med 286, 386 och 486. Då gjorde man det enkelt och det blev X86.

Precis det jag menade.

Btw har alldrig hör x32bit. Typo om han läst det nånstans ju.
Sedan tror ajg en del lyckats röra i hop de med windows xp x64 också. MS fuckar runt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Precis det jag menade.

Btw har alldrig hör x32bit. Typo om han läst det nånstans ju.
Sedan tror ajg en del lyckats röra i hop de med windows xp x64 också. MS fuckar runt.

X86-64 eller AMD64 kallas ibland X64. Lite osmidigt kan tyckas.

Permalänk
Avstängd

Pentium hette ju också 586. Pentium är väl taget från grekiskan om jag inte minns fel, Penta betyder 5 (tror jag) på grekiska

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Pentium hette ju också 586. Pentium är väl taget från grekiskan om jag inte minns fel, Penta betyder 5 (tror jag) på grekiska

Ju visst betyder Penta 5. det var därför det fick bli Pentium. Men den hette aldrig 586. Eftersom det var något som andra skulle kunna ta efter. Däremot släppte andra processortillverkare processorer under namnet 586.

Permalänk
Avstängd

Om jag inte minns fel stod det 586 på skärmen på min första pentium (en Pentium 90MHz) när jag startade upp datorn

Offtopic:
Kan inte förstå att jag betalade ~21000:- för den slöa skitdatorn som dessutom inte hade nån skärm. PC Fabriken hette företaget jag köpte från men 90MHz var det snabbaste på den tiden

Taget från wikipedia

"In programming, it is sometimes necessary to distinguish the original Pentium processor architecture from later (P6 or P68-based) Pentium-branded architectures. For these cases, i586 is a common, though spurious, way to refer to the early Pentium processors, as well as processors made by Intel's competitors that can run machine code targeted to the early Pentiums."

Det är i och för sig ett "i" framför 586:an som antagligen står för Intel

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

"For these cases, i586 is a common, though spurious , way to refer to the early Pentium processors"

DVS falskt, oäkta och påhittat sätt att referera till dem.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Dagens processorer som heter 886 (K8 t.ex) som fortfarande kör i386 kod Kan förvirras med namnet x32 som en del har sagt. Det heter x64 för 64bitars AMD64 kod och i386 för Intel x86 kod.

K10 som blir alltså 1086.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Re: Varför heter den x86?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Varför kallas x32bit processor för x86. Det självklara är ki x32.

Citat:

IA-32, sometimes generically called x86-32, is the instruction set architecture of Intel's most successful microprocessors. This is a 32-bit extension of the original Intel x86 processor architecture. This architecture defines the instruction set for the family of microprocessors installed in the vast majority of personal computers in the world.

The IA-32 architecture was expanded by AMD in 2003 to natively support 64 bits, creating a new derivative x86-64 architecture. The first family of processors to support this architecture, which AMD calls AMD64, was the AMD K8 family of processors. This was the first time any company other than Intel made significant additions to the IA-32 architecture. Intel was forced to follow suit, introducing modified NetBurst family processors, initially referred to as the "IA-32e" family and later called EM64T and almost identical to AMD64. x86-64 is backwards compatible with 32-bit code without any performance loss. For example, The Developers Manuals available from Intel on the IA-32 architecture refer to IA-32 and IA-32e in tandem.

http://en.wikipedia.org/wiki/IA-32

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

x är väl genrationen så Pentium är generation 5 alltså 586. Många program mm raporterar processorn som en Pentium 586.

Lika så är Pentium 2 och pentium 3 generation 6 alltså 686.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
K10 som blir alltså 1086.

Bara ett missförstånd är egentligen värre än att Barcelona och gänget är baserade på något som heter K8L, och det är att det skulle vara baserat på något som heter K10. K10 är värre för den är mer förförisk och även proffisonella använder sig av det felaktiga namnet. Jag använder det av misstag ibland själv, precis som jag säger K8L ibland.

Men så här ligger det till.

K8L, kom till när någon för många år sedan läste namnet i ett internt AMD dokument, personen ifråga visste ingenting om vad det stod för och resten är lösa antaganden. Det har visat sig att K8L stod för K8 Low power. Och hänvisade till den redan släppta Turion.

K9 lades ner för många år sedan. Den har inte släppts, och kommer aldrig att släppas. Även fast man inofficiellt kallat X2 för K9 så är det alltså inte rätt namn.

K10 har också lagts ner, och finns inte heller längre. Namnet lånas dock ibland ut till ersättaren som inte har något "K-namn". För ersättaren kallas bara "next generation processor". Alltså, Barcelona och gänget heter inte K8L, inte K9 och inte K10. Därför kan man inte heller sätta stämpeln 986 eller 1086 på den.
De enda kodnamn som finns är alltså Barcelona, Agena, Kuma etc.

Både K9 och K10 skulle bli breda processorer, kraftigt ombyggda eller uppbyggda från grunden. Inte bara tweakade som Barcelona nu blir. Problemet var att trots monsterprestanda så skulle dom inte kunna leverera denna prestanda till dagens datorer. Lite som Cell och Itanium är monster på papper så duger dom inte så bra i hem-pc miljö att det är värt det.

Om nästa generations processorer från AMD har något k-namn så är det alltså fortfarande K8. Antagligen är k-namnet dött nu. Fusion eller liknande kanske eventuellt kan ärva K-namnet, då blir det K11 om dom inte återvinner K9 och K10.