Hur tusan funkar detta? (OS X filsystem)

Permalänk
Medlem

Hur tusan funkar detta? (OS X filsystem)

Blev paff när jag förut satt och möblerade om lite bland mina låtar. Jag hade 4 album på skrivbordet, som sedan länge funnits med i mitt iTunes-bibliotek. Iaf, nu fick jag nog av att de låg där och flyttade dem till /Music och förberedde mig på att behöva ta-bort/lägga till dem i iTunes igen. Men iTunes hade redan ändrat! Så funkar iTunes -inte- under Windows i alla fall. Jag testade att flytta filerna under tiden jag spelade dem, och det fungerade - och uppdaterades i realtid. Hur fungerar detta?

Permalänk
Medlem

Finns två pekare vad jag förstått som, en med sökvägen /Users/användare/Desktop/filhelvete.mp3, och en med bara adressen till de kluster den upptar.

Så länge en av dessa är konstant så spelar det ingen roll hur du flyttar den.

Flyttar du den från skrivbordet till /Musik är det ju "egentligen" bara filnamnet som byts, inte vart filen ligger rent fysiskt på disken

Permalänk
Medlem

Jag skulle önska att detta även funkade när man flyttar sina låtar till en extern disk.
Att iTunes uppdateras.

Annars är detta en underbar funktion i OS X.

Permalänk
Medlem

Funkar det så smidigt?
Jag har alltid tagit bort musiken ifrån biblioteket sen flyttat filerna och sen lägga till dom i biblioteket igen.

Jag älskar mac mer och mer för varje dag.

Permalänk
Medlem

Aha, bra svar! Anade att var något sådant. Väldigt smidigt i alla fall!

Permalänk
Medlem

Jag misstänker även att iTunes använder sig av kqueue i OS X för att "lyssna" efter förändringar på filer som den har indexerat och därmed kan den reagera på samma sätt som spotlight kan och realindexera filer då du sparar dem... mycket smidigt

Permalänk
Medlem

ntity: Vet inte om det är så, men det är så att alla filer i osx filsystem har två pekare som tidigare talare sagt. Det är det som gör att du kan flytta program och de ändå finns kvar i dockan, du kan flytta filer och word kommer fortfarande hitta dem i "recent documents" osv. Det är en underbar funktion därför att den är så självklar; det är skam att alla andra operativsystem inte har implementerat den än.

Permalänk
Medlem

Det som ni talar om är vad OS X (eller eg, HFS+) kallar alias, varje fil har ett unikt ID som sparas tillsammans med filens placering, om man försöker ta sig till en viss fil och säg den är flyttad så letar man reda på den med dess unika ID och uppdaterar sökvägen i aliaset, eller tvärt om om IDt inte finns så letar man reda på den med sökvägen och uppdaterar IDt så att det alltid är i synk. på så sätt så "tappar" man inte bort filer eller som ex programmen som man har i dockan kan flyttas utan att de slutar att funka.

dock tror jag fortfarande att itunes använder sig av kqueue för att lyssna efter ändringar på filer, det vore som så smidigt om inte annat