Permalänk
Medlem

Hehe en liten fråga ang vcore

Har en 4600+ socket 939

Hade inget för mig och tanka hem sisoft sandra och kollade runt
såg en warning på vcore, stod att den var för hög..

Så jag kolla på amds hemsida och såg att det stod 1.30-1.35 på min cpu
Men min var inställd på 1.4 och jag har inte ändrat nått i bios det var för inställt på det..
(msi nf4)

Så nån som vet vad det ska va ? och ifall det är farligt typ kört på det sen det var nytt. Ca 1 år
Kan jag sänka den utan fara ?? blir bara allmänt förvirrad

Permalänk

Det är inte farligt, om det var standardinställningen så är det lugnt, men även om den ska vara på 1,3-1,35 så är det lugnt, för 1.4 är inte mycket. Om jag förstått saker och ting rätt så beror det på vilken stepping processorn har. De med bra stepping behöver mindre volttal än de med lite sämre.

Om du fått varningar på grund av värmen så är det definitivt inte vcore som är galet hög, utan då bör du snarare se över kylningen/ventilationen, fast sen så bör man nog ta temperatursensorerna med en nypa salt. Kollat om du har ett alternativ i bios som heter "auto" för vcore? Den inställningen lär vara helt säker om det är svårt att sova om nätterna.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Nerrå jag har inga problem att sova om nätterna bara en dator går alltid att köpa en ny Ville mest få reda på vad som var rätt .

Tempsen är helt okey 38 i bios på cpu och sys 33

Testade sänka till 1.35 och konstigt nog boota winxp 10 sekunder snabbare ?!?!?!