Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

Windows startar ej

Hejsan, något är knas.
Det hela börja med att jag kom hem från jobbet, lycklig efter en tung arbetsvecka och förhoppningsvis en skön helg. kommer hem, drar igång datorn och väntar på att få komma in på windows, men, den slutar aldrig ladda windows, fortsätter hela tiden, ca 10min, jag tröttnar, startar om, och nu hittar den inte hårddisken alls. stänger av datorn och sätter på, fortfarande "Discboot failed, press enter.."
Jag som tror de är hddn som karchat sätter i en gammal IDE (har sata), men den hittar inte den heller. så jag drar igång sata´n igen, och den här gången hittar den sata´n, och jag kommer in i menyn för att välja felsäkert läge m.m, jag väljer felsäkert, datorn hänger sig, sen startar jag om, och så hittar den inte disken. osv...
Jag har även försökt starta om CMOS, dragit ur batteriet m.m, restat allt som går, ramminnet, dragit ut alla sladdar, bara kört hddn, inget funkar.

datorn i sig har funkat bra i ca 2år, lite mindre problem med northbridge när fläkten paja, men den är bytt, samma på grafikkort.

Är de någon har haft något liknande fel? eller har någon aning om vad som kan va fel? kan de vara moderkortet som har sagt sitt och behövs bytas ut?

moderkort: A8N-SLI Deluxe
cpu: AMD 3500+ xp
1gig minne
ASUS Gefore 6600gt
200gig sata Maxtor

Jag vet ju även att Asus + maxor hdd inte är så bra, men de har funkat för mig både innan och efter jag patcha bios för 1år sen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Låter som en kass hd,
Men prova att installera xp från cd och se om den hittar hdn från xps setup

Nuvarande stationär:
I7 5960x @4,5GHz : 64Gb DDR4 @ 2666MHz : Asus x99 deluxe : Gigabyte Titan x @ 1300/8000 : Samsung 2x256Gb 850 PRO ssd + 1x256Gb 950 PRO M.2 nvme : Corsair HX 750w : Cpu + Gpu i Custom loop från EK i ett NXTZ s340