Webbserver (nybörjarproblem)

Permalänk
Medlem

Webbserver (nybörjarproblem)

Tjena.

Jag kan börja med att säga att jag är ny på linux.

Jag har en dator över som jag ska köra som webbserver, (mest för utveckling och lek).

Jag har installerat debian på den och även lagt in mysql och phpmyadmin då det är det jag kan bäst.

Vad jag har förstått så är min så kallade htdocs katalog /var/www/ men när jag försöker lägga in zpanel där så får jag bara fram att jag inte har behörighet för att flytta dit.

Jag gör allt grafiskt då jag inte kan några kommandon.

Hur ska jag göra för att kunna lägga in filer i min www mapp?

Stort tack på förhand

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

du måste vara root för att flytta filer dit. skriv "sudo ditt kommando här" i en terminal så är du root i just den terminalen.

Permalänk
Medlem

sen då om jag har zpanel ligger i home/xciso, ska jag då skriva sudo mv /home/xciso/zpanel /var/www/

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Byt ägare på /var/www eller så byter du www-roten till någon annan.

Kör som superuser.

chown <username> -R /var/www/

och

chgrp <gruppnamn> -R /var/www/

Permalänk
Medlem

Nu fattar jag inte riktigt hur du menar..

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Ett tips är att lära sig grunderna för sitt system, då slipper man många problem i framtiden.

Permalänk
Medlem

Som sunnis sa så skulle det vara enklare för dig om du bytte ägare på mappen, istället för att använda sudo varje gång du vill göra något där.
sudo chown användarnamn -R /var/www gör just detta.
Efter att du har kört det i terminalen så kan du använda grafiska program för att flytta/ändra/ta bort filer i www-mappen.

Eller om du känner för att göra allting i terminalen som root, så kan du ju göra som nystan sa... Men jag tycker i alla fall att det är onödigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
sen då om jag har zpanel ligger i home/xciso, ska jag då skriva sudo mv /home/xciso/zpanel /var/www/

Jepp, detta är HELT rätt, gör du detta flyttar du zpanel till din "htdocs". För övrigt tycker jag att du skall lära dig basics i Linux. Hur du flyttar mappar, ändrar rättigheter på mappar/filer etc. Att förstå innebörden av allt du skriver helt enkelt. Skippa grafiskt helt, med terminalen gör du saker 100000% fortare.

Alla mappar och filer har ägare. För att se vem som äger vad skriver du "ls" i terminalen. Där ser du även RWX-rättigheterna. Läsvärd läsning http://www.linuxforums.org/security/file_permissions.html

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Byta ägare och grupp i samma kommando:

sudo chown user:group /mappen -R

-R är för att det ska appliceras på allt i mappen med.