Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jan 2006

Problem med processorn i windows

Hej på er "experterna"

Nu är det så att jag har lite problem med min Dual core processor. har ju kollat igenom bios och där hittar den att det är en dual core men windows vägrar att spela med om att det är en dual core. cpu-z säger också att det bara hittar ena coren.

Moderkort: A8N32-SLI-Deluxe
Processor: AMD 64 X2 4400+ Toledo S939
Minne: 2gb noname pc3200 körs i 2.5-4-4-8

http://img482.imageshack.us/my.php?image=datorinfoat7.jpg <-en länk med everest info och cpu-z bilder om det kan hjälpa er att hjälpa mig lista ut problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Feb 2005

Är det satt till ACPI Multiprocessor PC?
Kolla det i egenskaper på den här datorn, maskinvara och tryck på enhetshanteraren.
Tryck på Dator och kolla vad som står under. Står det inte ACPI Multiprocessor PC så uppdatera drivrutinen isåfall ^^

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jan 2006

aha okej. hittade det. står "ACPI (Advanced configuration and power interface) PC" just nu. men ska uppdatera det och se om det blir bättre.

tack för svaret.

Edit: prövade att uppdatera drivrutinen men datorn sa att han inte kunde hitta någon bättre drivrutin. och när jag försöker välja vilken drivrutin som ska installeras så kan jag bara välja på den ovanstående och "Standard-PC".

Edit2: läste lite efter jag hade googlat och det verkar som att den HAL'en jag behöver inte är installerad om jag förstått det rätt. får pröva att köra i windows skivan och se om jag kan installera den. kommer tebax om det inte fungerar.

Edit3: kunde inte installera HAL filen jag behöver för jag kunde inte hitta vart man skulle klicka F5 under installationen.

Edit4: läste vidare på den sidan jag hade googlat och tydligen skulle man trycka F5 direkt i början av installations processen när "Tryck F6 för SCSI/Raid kontroll installation" dyker upp.

Edit5: När jag klickade F5 under installations början så fick jag bara upp "Standard PC with i486" och "Annan" så jag vet inte riktigt vad som pågår men vad jag har fattat så saknas "ACPI multiprocessor PC" totalt på min windows skiva.

Edit6: hittade ACPI Multiprocessor under installations grejerna men har ett annat problem nu. när datorn har laddat klart alla filerna inför installationen så slår han över till en svart skärm med en blinkande prompt på och sedan händer ingenting.

Edit7: haha många edits här men aja. listade till slut ut varför jag hade problem med att installera "ACPI multiprocessor PC" HAL'en. jag behövde bara uppdatera bioset så att det kände igen processorn ordentligt.